Restauratie AZU 1974

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 14 mar, 2010 09:35

Erasmo schreef:
siemen schreef:er blijft niks van over als je hem laat verzinken.
vorig jaar op citromobil was dat te zien met een acadiane.

maak eens foto's van de achterpanelen,meschien zijn ze te redden
De rechter toevallig?

Afbeelding
Oeps!! Komt dat omdat het metaal zo dun is??is wel jammer, zou een goede oplossing zijn voor de roest!
En zandstralen kan geen kwaad?? Ik stel me voor dat die kleine zandkorreltjes ook niet zo goed zijn voor het metaal. Kan ik dan niet veel beter schuren?

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 14 mar, 2010 10:55

schuren schuren en nog eens schuren
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 14 mar, 2010 11:08

Ook al 2x gebroken voorveren gehad.
De laatste lag in 4 stukken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 14 mar, 2010 12:01

Geert schreef:
Erasmo schreef:
siemen schreef:er blijft niks van over als je hem laat verzinken.
vorig jaar op citromobil was dat te zien met een acadiane.

maak eens foto's van de achterpanelen,meschien zijn ze te redden
De rechter toevallig?

Afbeelding
Oeps!! Komt dat omdat het metaal zo dun is??is wel jammer, zou een goede oplossing zijn voor de roest!
En zandstralen kan geen kwaad?? Ik stel me voor dat die kleine zandkorreltjes ook niet zo goed zijn voor het metaal. Kan ik dan niet veel beter schuren?
Denk doordat er geen verstevigingsribbels in het materiaal zitten, alle vlakke panelen trekken krom bij thermische verzinken. Gelukkig is dat bij een eend maar heel weinig, alleen de A-panelen voor de voordeur, en die zijn nog wel op te vullen met primer.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 14 mar, 2010 12:19

André Post schreef:Ook al 2x gebroken voorveren gehad.
De laatste lag in 4 stukken.
En hoe heb jij dat opgelost==

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » zo 14 mar, 2010 14:48

siemen schreef:
Denk doordat er geen verstevigingsribbels in het materiaal zitten, alle vlakke panelen trekken krom bij thermische verzinken. Gelukkig is dat bij een eend maar heel weinig, alleen de A-panelen voor de voordeur, en die zijn nog wel op te vullen met primer.
In principe zou elektrisch verzinken toch geen probleem moeten zijn?

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 14 mar, 2010 15:02

Nee maar dan komt de zink niet overal in het werkstuk, alleen op de punten waar de stroomgeleiding het beste is en door het vormen van een kooi van Faraday in de holle ruimten betekend dat dat juist daar geen zink zal komen. Een beter oplossing is dan het dompelen in een epoxybad, maar nog beter is een kataforesebehandeling (hetzelfde als elektrogalvanisatie, maar de op het materiaal aangebrachte laag werkt isolerend waardoor er geen ladingsverschil meer op die plekken bestaat, er dus geen kooi van Faraday ontstaat en het gehele werkstuk volledig bedekt wordt met een beschermlaag).
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 14 mar, 2010 15:37

thomaaas schreef:Nee maar dan komt de zink niet overal in het werkstuk, alleen op de punten waar de stroomgeleiding het beste is en door het vormen van een kooi van Faraday in de holle ruimten betekend dat dat juist daar geen zink zal komen. Een beter oplossing is dan het dompelen in een epoxybad, maar nog beter is een kataforesebehandeling (hetzelfde als elektrogalvanisatie, maar de op het materiaal aangebrachte laag werkt isolerend waardoor er geen ladingsverschil meer op die plekken bestaat, er dus geen kooi van Faraday ontstaat en het gehele werkstuk volledig bedekt wordt met een beschermlaag).
En krijg je dan geen vervorming van het plaatstaal??
Is het de bedoeling dat hij eerst met zuur wordt behandeld, zoals ik in een andere post heb gelezen, en dan die kataforesebehandeling??

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 14 mar, 2010 15:58

Geert schreef:
André Post schreef:Ook al 2x gebroken voorveren gehad.
De laatste lag in 4 stukken.
En hoe heb jij dat opgelost==
Andere potten er onder geschroeft.
Helaas wel met de verkeerde veren, maar ik kan weer rijden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 21 mar, 2010 11:47

Nou ben ik alweer een beetje wijzer.
Gisteren naar Gemert geweest en daar een en ander uitgezocht.
Mijn AZU is een AZU B 1974 op de weg gekomen in FR in augustus van dat jaar. de motor is een AYA 2 wat volgens mij inhoud dat hij 435 CC is dus 18PK?
Vandaag zijn we begonnen met het uit elkaar halen van deze wagen, ben benieuwd wat we allemaal tegenkomen :?:
Ik zal binnenkort eens een paar foto's plaatsen

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 21 mar, 2010 16:25

435 cc is geen 18 pk, maar 24, daarom is het volgens mij geen AZU B, want die hadden een 425 cc motor.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 21 mar, 2010 19:11

AZU serie B with 435cc engine 12V
Kun je lezen op de site van Jeroen Cats.
En of het nu een 18 of 24 PK is maakt me niet uit.
Maak ik me niet druk om

Davitamol
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 mar, 2010 22:28
Locatie: Venlo

Bericht door Davitamol » zo 21 mar, 2010 19:22

Hoi

we zijn vandaag begonnen met de eend uit elkaar te halen maar we zijn bij de stuurkolom een beetje vastgelopen nou is mijn vraag hoe krijg je de bouten los waar de stuurkmolom mee vast zit?


Afbeelding

en mijn foto,s krijg ik niet gepost


Edit J.C. : Als je het gedeelte van de url achter jpg weg haalt werkt het wel
eenden gekte is toegeslagen

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 21 mar, 2010 20:13

Afbeelding

David bedoelt dat we de schroeven van de stuurkolom niet los krijgen.
Welke maat sleutel moet je hiervoor b.v. hebben??

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5107
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 21 mar, 2010 21:14

Dit zijn afbreekmoeren, als diefstal beveiliging. Drie opties, de beugel onder de buis doorflexen of boren (wel voorzichtig om het slot niet te beschadigen. Andere optie grotere maat moeren op de conische afbreekmoeren lassen. Is wel wat lastig aan te komen.
Andere optie de buis laten zitten en alleen de stuurkolom eruit halen.
Plaatje afbreekmoer, na aandraaien breekt de zeskant af en blijft alleen het conische deel op de schroefdraad zitten.

Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie