Ik heb een technische vraag over mijn 2cv6 motor.
Deze is vorige week in de soep gedraaid !!
Het begon met tikken, een geluid wat ergens bij de motor weg kwam. Ik vermoede dat de kleppen gesteld moeten worden. Na een stukje snelweg (ik reed 100km/u) werd het tikken luider en ben ik wat langzamer gaan rijden (was een stukje van een km of 3) Daarna had ik het gevoel dat ik wat power miste en de eend wilde niet harder dan een km of 60.... Maar goed, ik moest nog een km rijden voor plek van bestemming, en was van plan om de 20km naar huis rustig binnendoor te rijden. Maar helaas, toen ik 10 minuten later weer wilde vertrekken kreeg ik de motor niet meer aan de praat

Door een vriend met een ambulance opgehaald en thuis het een en ander na gekeken. Bougies vonken, carburateur krijgt benzine. Met starten slaat de motor wel even aan, maar start niet. Na een paar seconde stopt de startmotor met draaien. Lijkt op een vast loper !?!?
Na demontage blijkt een zuigerveer gebroken, en de cilinder heeft een kras op de wand

Vraag 1)
Kan dit de oorzaak zijn, lijkt mij dat de motor nog wel starten wil met een gebroken veer.
Vraag 2)
Ik heb een motor van mijn vader gekregen ter vervanging of voor de onderdelen. Maar dat is een MA2 (hoger compressie) Kan ik van dit blok alleen de 2 cilinders en zuigers gebruiken voor mijn A06 635 blok. of is het verstandiger om de MA2 blok te gebruiken en de koel kappen aan te passen ??
Wat is een wijs besluit, liefst gebruik ik het originele blok, maar het moet wel passen.
gr Eric en Inge