125 of 135?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 325
- Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15
125 of 135?
Morgen ga ik mn eendje ophalen uit het zuiden! Joepie, en omdat ik dan toch langs een garage kom die goedkope banden heeft laat ik ze er gelijk maar onder zetten.
Ik heb de keuze uit
135/15 Nankang ( 37,50 per stuk)
of
125/15 Wearwell (47,50 per stuk)
Wat is nou eigenlijk beter onder een eend? 135? Heb je dan meer grip op de weg? Rem je dan beter? Of is juist 125 beter?
Kan er op internet en hier niet gelijk achter komen wat nou beter is... en met name, wat het verschil is eigenlijk... ( buiten dus de kwaliteit want ik kies voor goedkopere banden en geen michelin deze keer)
Ik heb de keuze uit
135/15 Nankang ( 37,50 per stuk)
of
125/15 Wearwell (47,50 per stuk)
Wat is nou eigenlijk beter onder een eend? 135? Heb je dan meer grip op de weg? Rem je dan beter? Of is juist 125 beter?
Kan er op internet en hier niet gelijk achter komen wat nou beter is... en met name, wat het verschil is eigenlijk... ( buiten dus de kwaliteit want ik kies voor goedkopere banden en geen michelin deze keer)
*miep miep* (°\=/°)
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 325
- Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
nangkan heb ik geen ervaring mee (die ander al helemaal niet, nog nooit van gehoord zelfs) waar ik wel ervaring mee heb is mabor (ook 135) voor 40 euro / band een hele fijne band vind ik. ja, de echte michelin is ietsjes beter, maar om daar nou 3 x zoveel voor te betalen...
mabor is over het algemeen ook voor een 40e/stuk te krijgen en ik denk dat dit de meest gebruikte band is voor een eend na de 125er michelins.
mabor is over het algemeen ook voor een 40e/stuk te krijgen en ik denk dat dit de meest gebruikte band is voor een eend na de 125er michelins.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Nankeng onder mijn eend zitten, voor, dan wel 145 breed ipv 135......
Prima bandjes, alleen tussen net wel / net niet nat wegdek, dan zijn ze wat minder lekker dan de firestones die ik hiervoor had.
Goed nat wegdek, goed, droog/warm wegdek, zeer goed, als persoonlijke mening. Waar je extra raakvlak ook goed gaat merken als pluspunt, is remweg. Hoe meer oppervlak je op de weg hebt als je wilt stoppen, hoe beter. Ook, doordat je meer oppervlak op de weg hebt, gaan de wielen minder snel blokkeren, dus rem je gedoseerder.
Moet er wel bij zeggen, dat dat dan wel bij mij met een wat "extremere" handeling is, gewoon omdat ik dat leuk vind, lol
Prima bandjes, alleen tussen net wel / net niet nat wegdek, dan zijn ze wat minder lekker dan de firestones die ik hiervoor had.
Goed nat wegdek, goed, droog/warm wegdek, zeer goed, als persoonlijke mening. Waar je extra raakvlak ook goed gaat merken als pluspunt, is remweg. Hoe meer oppervlak je op de weg hebt als je wilt stoppen, hoe beter. Ook, doordat je meer oppervlak op de weg hebt, gaan de wielen minder snel blokkeren, dus rem je gedoseerder.
Moet er wel bij zeggen, dat dat dan wel bij mij met een wat "extremere" handeling is, gewoon omdat ik dat leuk vind, lol
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
banden
PAS OP voordat je Japanse t****zooi laat monteren moet je eerst wat weten over eendenbanden.
Eendenwielen kantelen als je stuurt. Dat kun je eenvoudig zien dat het gestuurde wiel niet meer rechtop staat. Als je een band monteert met een harde of stugge zijwang dan zal het wiel de eend min of meer optillen en zul je in geringe mate het contact met de weg verliezen. Een MICHELIN en ook de Mabor hebben een zachte zijkant. Dit loopvlak blijft contact houden met de weg en de zijkanten vervormen. Zo rij je altijd met volledig wegcontact en dus veilig. Ga voor MIchelin of anders voor Mabor. Firestonebanden zijn ongeveer de allerslechtste die er zijn, daar zou ik m'n ergste vijand nog niet op wegsturen.
Eendenwielen kantelen als je stuurt. Dat kun je eenvoudig zien dat het gestuurde wiel niet meer rechtop staat. Als je een band monteert met een harde of stugge zijwang dan zal het wiel de eend min of meer optillen en zul je in geringe mate het contact met de weg verliezen. Een MICHELIN en ook de Mabor hebben een zachte zijkant. Dit loopvlak blijft contact houden met de weg en de zijkanten vervormen. Zo rij je altijd met volledig wegcontact en dus veilig. Ga voor MIchelin of anders voor Mabor. Firestonebanden zijn ongeveer de allerslechtste die er zijn, daar zou ik m'n ergste vijand nog niet op wegsturen.
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
banden
wat ik nog was vergeten: met bredre banden krijg je eerder last van aquaplanning door het lichte gewicht van de eend.
Dus voor een comfortabele en veilige Eend niet breder dan 135 (80) R 15
Dus voor een comfortabele en veilige Eend niet breder dan 135 (80) R 15
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ja maar dax, duur is niet perse beter. en hoewel michelin toch idd wel de beste banden zijn vind ik mabors echt goede banden hoor. er zijn inderdaad hele slechte banden. firestones bijvoorbeeld. dat rijdt k@t en slijt 3 x zo snel als bijv michelins. maar je hebt ook goede goedkopere alternatieven op michelins zoals mabor. en die zijn niet een tientje goedkoper, maar 3x zo goedkoop en zeker niet 3 x zo slecht.
dus je hebt gelijk dat je zeker niet bezuinigen op veiligheid, maar vind het wel erg kort door de bocht door te stellen dat iets anders dan michelin gelijk onveilig zou zijn.
dus je hebt gelijk dat je zeker niet bezuinigen op veiligheid, maar vind het wel erg kort door de bocht door te stellen dat iets anders dan michelin gelijk onveilig zou zijn.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Helemaal mee eens, maar het prijsverschil tussen de originele Michelin band of (in mijn geval Mabor) een andere band begint wel erg groot te worden.
Met nat weer over klinkertjes in een bocht ben ik niet echt gelukkig, misschien ben ik teveel verwent met traction control en aanverwante technieken.
Met nat weer over klinkertjes in een bocht ben ik niet echt gelukkig, misschien ben ik teveel verwent met traction control en aanverwante technieken.
Precies.dus je hebt gelijk dat je zeker niet bezuinigen op veiligheid, maar vind het wel erg kort door de bocht door te stellen dat iets anders dan michelin gelijk onveilig zou zijn
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
125R15 Golden Tyre GT133 hebben hetzelfde profiel als Michelin.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien iemand anders?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien iemand anders?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 325
- Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15