125 of 135?

Alles over de wielophanging
Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

125 of 135?

Bericht door Clau (°\=/°) » ma 22 mar, 2010 13:37

Morgen ga ik mn eendje ophalen uit het zuiden! Joepie, en omdat ik dan toch langs een garage kom die goedkope banden heeft laat ik ze er gelijk maar onder zetten.

Ik heb de keuze uit
135/15 Nankang ( 37,50 per stuk)
of
125/15 Wearwell (47,50 per stuk)

Wat is nou eigenlijk beter onder een eend? 135? Heb je dan meer grip op de weg? Rem je dan beter? Of is juist 125 beter?

Kan er op internet en hier niet gelijk achter komen wat nou beter is... en met name, wat het verschil is eigenlijk... ( buiten dus de kwaliteit want ik kies voor goedkopere banden en geen michelin deze keer)
*miep miep* (°\=/°)

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 22 mar, 2010 13:50

ik had eerst 125, nu 135, buiten dat ik 125 beter uit vind zien merk ik eigenlijk geen verschil in het rijden. qua verbruik weet ik niet of het merkbaar is, nooit bijgehouden.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 22 mar, 2010 20:11

De 135 kan iets meer gewicht dragen dan een 125. (135 zat onder de besteleenden en de ami)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 22 mar, 2010 20:45

Er zitten grotere verschillen in weg gedrag tussen de diverse merken en uitvoeringen,
dan tussen de maten 125 of 135.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » ma 22 mar, 2010 20:54

Groter draagvermogen vind ik wel prettig dus dan ga ik voor de Nankang.
Thnx!
*miep miep* (°\=/°)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 22 mar, 2010 21:09

nangkan heb ik geen ervaring mee (die ander al helemaal niet, nog nooit van gehoord zelfs) waar ik wel ervaring mee heb is mabor (ook 135) voor 40 euro / band een hele fijne band vind ik. ja, de echte michelin is ietsjes beter, maar om daar nou 3 x zoveel voor te betalen...

mabor is over het algemeen ook voor een 40e/stuk te krijgen en ik denk dat dit de meest gebruikte band is voor een eend na de 125er michelins.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 22 mar, 2010 21:14

Toyo is ook een goede keus. Kun je voor ongeveer dezelfde prijs aankomen als de Mabors en lijken net wat meer grip te hebben dan de Mabors.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 22 mar, 2010 22:33

Nankeng onder mijn eend zitten, voor, dan wel 145 breed ipv 135......

Prima bandjes, alleen tussen net wel / net niet nat wegdek, dan zijn ze wat minder lekker dan de firestones die ik hiervoor had.

Goed nat wegdek, goed, droog/warm wegdek, zeer goed, als persoonlijke mening. Waar je extra raakvlak ook goed gaat merken als pluspunt, is remweg. Hoe meer oppervlak je op de weg hebt als je wilt stoppen, hoe beter. Ook, doordat je meer oppervlak op de weg hebt, gaan de wielen minder snel blokkeren, dus rem je gedoseerder.

Moet er wel bij zeggen, dat dat dan wel bij mij met een wat "extremere" handeling is, gewoon omdat ik dat leuk vind, lol
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

banden

Bericht door Roadrunner » ma 22 mar, 2010 22:40

PAS OP voordat je Japanse t****zooi laat monteren moet je eerst wat weten over eendenbanden.
Eendenwielen kantelen als je stuurt. Dat kun je eenvoudig zien dat het gestuurde wiel niet meer rechtop staat. Als je een band monteert met een harde of stugge zijwang dan zal het wiel de eend min of meer optillen en zul je in geringe mate het contact met de weg verliezen. Een MICHELIN en ook de Mabor hebben een zachte zijkant. Dit loopvlak blijft contact houden met de weg en de zijkanten vervormen. Zo rij je altijd met volledig wegcontact en dus veilig. Ga voor MIchelin of anders voor Mabor. Firestonebanden zijn ongeveer de allerslechtste die er zijn, daar zou ik m'n ergste vijand nog niet op wegsturen.

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

banden

Bericht door Roadrunner » ma 22 mar, 2010 22:42

wat ik nog was vergeten: met bredre banden krijg je eerder last van aquaplanning door het lichte gewicht van de eend.
Dus voor een comfortabele en veilige Eend niet breder dan 135 (80) R 15

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » ma 22 mar, 2010 23:00

Waarom bezuinigen mensen toch zo op banden? Tis je eigen veiligheid!
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 22 mar, 2010 23:12

ja maar dax, duur is niet perse beter. en hoewel michelin toch idd wel de beste banden zijn vind ik mabors echt goede banden hoor. er zijn inderdaad hele slechte banden. firestones bijvoorbeeld. dat rijdt k@t en slijt 3 x zo snel als bijv michelins. maar je hebt ook goede goedkopere alternatieven op michelins zoals mabor. en die zijn niet een tientje goedkoper, maar 3x zo goedkoop en zeker niet 3 x zo slecht.

dus je hebt gelijk dat je zeker niet bezuinigen op veiligheid, maar vind het wel erg kort door de bocht door te stellen dat iets anders dan michelin gelijk onveilig zou zijn.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 413
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » ma 22 mar, 2010 23:13

Helemaal mee eens, maar het prijsverschil tussen de originele Michelin band of (in mijn geval Mabor) een andere band begint wel erg groot te worden.

Met nat weer over klinkertjes in een bocht ben ik niet echt gelukkig, misschien ben ik teveel verwent met traction control en aanverwante technieken.
dus je hebt gelijk dat je zeker niet bezuinigen op veiligheid, maar vind het wel erg kort door de bocht door te stellen dat iets anders dan michelin gelijk onveilig zou zijn
Precies.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » di 23 mar, 2010 07:41

125R15 Golden Tyre GT133 hebben hetzelfde profiel als Michelin.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien iemand anders?

Afbeelding
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » di 23 mar, 2010 21:17

Die wearwell heeft ook hetzelfde profiel als de michelin en is ook 125 breed.
Ik kies nu ook voor Mabor en ook voor de reden dat ik Michelin voor mij nu net even te duur vind.
En wat ik erover lees en hoor lijkt het mij een prima band :-D
*miep miep* (°\=/°)

Plaats reactie