rechter achterlicht doet het niet (meer)...

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
tejo
Gebruiker
Gebruiker

rechter achterlicht doet het niet (meer)...

Bericht door tejo » ma 22 mar, 2010 08:11

Hoi,

Bij het opbouwen van mijn eend doet nu het rechter achterlicht het niet meer. Toen ik voor het eerst alles weer aansloot werkte hij wel. Later ineens niet, ik dacht dat het lampje stuk was. Dat bleek niet het geval... Massa is goed. Er zit geen spanning op het groene stekkertje bij het schutbord. Ik heb nu het paarse (van het linker achterlicht) gesplitst bij het schutbord naar links en rechts. zodat ze allebei spanning krijgen van het paarse stekkertje.
Kan dit kwaad? Is er een simpele oplossing voor het spanningsverlies op de groene stekker? Kan ik zo gewoon blijven rijden?

Alvast bedankt!

PS Mistlamp werkt prachtig! (aangesloten bij twee groene stekkers op lichtschakelaar!)

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 22 mar, 2010 20:14

Rechterachterlicht is toch altijd doorgelust vanaf het linker. Breuk in kabel of geoxydeerd stekkertje is een mogelijkheid.
diverse Citroens, wat anders.

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » ma 22 mar, 2010 20:48

Zit er zo'n parkeer licht schakelaar in?
Misschien geeft die wel het probleem.
Als die schakelaar er in zit gaat de achterlichtspanning daar door heen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

tejo
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door tejo » ma 22 mar, 2010 20:52

Het is een dolly met zo'n lichtsein spriet op het dashboard. Ik denk niet dat er een parkeerlicht op zit. Hoe ziet dat eruit? Als hij er niet in zit kan het dan zijn dat ik iets losgetrokken heb oid waar die schakelaar zou moeten zitten...?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 22 mar, 2010 22:40

als je pech hebt, doet ook je rechter stadslicht het niet meer. Die zit op dezelfde zekering/draadje. Even de zekeringen checken voordat je gaat nazien wat er meer aan de hand is. De oude glaszekeringen zijn prima, maar niet erg failsafe, en, ook zonder dat er wat te zien is, kunnen ze defect zijn.

Wat er nog meer op die zekering zit weet ik niet uit mijn hoofd (zie schema ergens op de site, volgens mij?) maar dan zou er nog het een en ander kunnen zijn wat niet werkt, zoals benzine meter, remolie controle of binnen verlichting.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

tejo
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door tejo » di 23 mar, 2010 09:36

De zekeringen zijn goed. Alle andere electra werkt. Er zit spanning op de lichtschakelaar. Alleen op de groene kabel (stekker) naar achteren (schutbord) zit geen spanning meer. Ik denk óf een kabelbreuk óf een stekkertje achter het dashboard dat losgeschoten is. Ik weet alleen niet of er nog stekkertjes zitten in die kabel achter het dashboard?...

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 23 mar, 2010 09:43

Nee,maar wel links naast de acccu waar de bundel uit het dashboord met de bundel naar de portierbogen gaan zitten nog stekkertjes

tejo
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door tejo » di 23 mar, 2010 16:02

Precies. Daar zit dus (op de groene) geen spanning. Ik heb het nu opgelost door op het schutbord vanaf de paarse stkker (AL links) een kabeltje te splitsen en daarin ook de rechter kabel (groen) aan te sluiten. Beide lichten zitten nu dus op links (paars). Als dat geen kwaad kan lijkt het mij een prima oplossing (lees omleiding).
Ik vind het alleen vremmd dat die spanning daar weg is.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 23 mar, 2010 16:25

Dat is geen probleem al zou ik willen weten waar hij los is (achter het dashboord)

tejo
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door tejo » di 23 mar, 2010 19:26

Ja, dat zou ik ook willen weten.........
Vooral omdat hij het wel deed toen ik hem in eerste instantie aansloot...

Ga alles toch nog maar een keertje na.

tejo
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door tejo » wo 24 mar, 2010 09:27

Toch alles nog eens nagekeken. Wat blijkt: De verbinding tussen de zekeringklem en de draad was niet goed. Vervangen en alles werkte weer zoals het moet! Als je het gevonden hebt is het altijd zo simpel!!

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 24 mar, 2010 10:09

Kijk Tejo daar is dit Forum nu voor bedoeld,en je ziet ze helpen en motiveren je graag :lol:

Plaats reactie