Omrekenen 125/80-15 naar 155/80-15
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Omrekenen 125/80-15 naar 155/80-15
Wie heeft er wel de hersenen voor (ik niet... ) om het verschil in snelheid die aangegeven wordt door de km teller tussen de bandenmaten 125/80-15 en 155/80-15 te berekenen.
Na montage van de 155 banden haalt m'n eend met moeite 110 km/uur op de teller terwijl hiervoor 120 makkelijk haalbaar was.
M'n Miep-Miep ligt op intensive care dus daar heb ik voorlopig niets aan.
Heb hier wel een linkie naar een tyrecalculator alleen kan ik geen 125/80-15 ingeven....
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Na montage van de 155 banden haalt m'n eend met moeite 110 km/uur op de teller terwijl hiervoor 120 makkelijk haalbaar was.
M'n Miep-Miep ligt op intensive care dus daar heb ik voorlopig niets aan.
Heb hier wel een linkie naar een tyrecalculator alleen kan ik geen 125/80-15 ingeven....
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Bij mij werkt hij wel gewoon;
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
125/80-15 100mm 290mm 581mm 1825mm 548 0.0%
155/80-15 124mm 314mm 629mm 1976mm 506 8.3%
verschil van 8,3%
wat theoretisch (1 - 0,083) x 120 = 110,04 km/h zou moeten zijn
dus dat klopt!
rolweerstand wordt blijkbaar buiten beschouwing gelaten
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
125/80-15 100mm 290mm 581mm 1825mm 548 0.0%
155/80-15 124mm 314mm 629mm 1976mm 506 8.3%
verschil van 8,3%
wat theoretisch (1 - 0,083) x 120 = 110,04 km/h zou moeten zijn
dus dat klopt!
rolweerstand wordt blijkbaar buiten beschouwing gelaten
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Hmm, da's raar, ik kan nog steeds niet smaller ingeven dan bandenmaat 145Steffan schreef:Bij mij werkt hij wel gewoon;
Klopt dus vrij aardig die afwijking van m'n km teller, zal een procent of 10 aanhouden om aan de veilige kant te zitten voor de acceptgirobrigade.
Hebben hier in de buurt redelijk veel trajectcontrole.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ben benieuwd of het je gaat bevallen 155. ik had 155 (of 145?) achter onder mn eend toen ik m kocht. dackt dat eendjes vet onderstuur hadden en geen overstuur... (maarja met 155 rondom heb je dat ook weer opgeheven natuurlijk)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Volgens deze berekening (uitgaande van een 635 motor met 2cv6 bak) zou je harder ( ) moeten gaan met 155 banden.
Band Rpm 1st 2nd 3rd 4th
125/80 5750 31.66 61.99 92.22 125.16
155/80 5750 32.85 64.34 95.71 129.9
http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... tions.html
Band Rpm 1st 2nd 3rd 4th
125/80 5750 31.66 61.99 92.22 125.16
155/80 5750 32.85 64.34 95.71 129.9
http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... tions.html
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Tot nu toe beter dan verwacht.dyane_maniac schreef:ben benieuwd of het je gaat bevallen 155.
Ik had eigenlijk een bagger wegligging verwacht maar valt reuze mee.
Bij geheel insturen lopen banden aan, dit valt nog wel te verhelpen door fusees iets bij te stellen heb ik begrepen.
Je hoort de banden (M&S) wel wat meer maar een eend zonder herrie is ook maar saai.
Achter past het zonder in problemen te komen met de "veerbegrenzer". (hoe heet die rubber nok officieel )
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
klopt, door de grotere omtrek leg je een grotere afstand af per omwenteling, maar dat zelfde zorgt er ook voor dat bij dezelfde (werkelijke) snelheid de snelheidsmeter een lagere waarde aangeeft dan met de originele banden.Nicky schreef:Volgens deze berekening (uitgaande van een 635 motor met 2cv6 bak) zou je harder ( ) moeten gaan met 155 banden.
Band Rpm 1st 2nd 3rd 4th
125/80 5750 31.66 61.99 92.22 125.16
155/80 5750 32.85 64.34 95.71 129.9
http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... tions.html
maar in de praktijk zal je waarschijnlijk niet harder gaan, vanwege de verhoogde rolweerstand. En zoals genoemd door AZL57 heb je een grotere traagheid van de band, wat niet gunstig is voor de acceleratie, topsnelheid, en remweg.
het voordeel is natuurlijk wel weer de extra grip, dat dan wél weer gunstig is voor de remweg, en het bochtenwerk.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
bij droog wegdekSteffan schreef: het voordeel is natuurlijk wel weer de extra grip, dat dan wél weer gunstig is voor de remweg, en het bochtenwerk.
bij nattig wegdek ben ik twee keer uitgebroken achter (destijds achter 145/155 en voor 125 michelin)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction