carterhelften samenvoegen
carterhelften samenvoegen
Ik heb een AZ-blokje (425cc 1968) gesplitst, om de zaak van binnen te controleren en schoon te maken; het blokje heeft namelijk 30 jaar ongebruikt op zolder gestaan.
Tussen de carterhelften bleek geen pakking te zitten; de pasvlakken zijn wel iets aangetast.
Vraag: is het verstandig om de aansluitvlakken schoon te maken door deze licht te schuren ? En bij het sluiten van de carterhelften de aansluitvlakken te dichten met vloeibare pakking?
Tussen de carterhelften bleek geen pakking te zitten; de pasvlakken zijn wel iets aangetast.
Vraag: is het verstandig om de aansluitvlakken schoon te maken door deze licht te schuren ? En bij het sluiten van de carterhelften de aansluitvlakken te dichten met vloeibare pakking?
AZ1969
De pasvlakken heb ik inmiddels schoon en blank gemaakt met ontvetter en met schuurpapier nr 800.
Moeten alle raakvlakken van beide carterhelften worden ingesmeerd met vloeibare pakking, bijv ook ter plaatse rondom de 4 grote carterbouten/moeren ?
In het videofilmpje over motorrevisie zie je dat de oliepomp pas wordt aangebracht op de nokkenas nadat de carterhelften gesloten zijn; is dat de juiste volgorde ? In dat geval heeft de nokkenas bij het sluiten van de carterhelften maar 1 steunpunt op het voorste lager; lijkt me dat de nokkenas aan achterzijde dan niet goed gecentreerd wordt.
Moeten alle raakvlakken van beide carterhelften worden ingesmeerd met vloeibare pakking, bijv ook ter plaatse rondom de 4 grote carterbouten/moeren ?
In het videofilmpje over motorrevisie zie je dat de oliepomp pas wordt aangebracht op de nokkenas nadat de carterhelften gesloten zijn; is dat de juiste volgorde ? In dat geval heeft de nokkenas bij het sluiten van de carterhelften maar 1 steunpunt op het voorste lager; lijkt me dat de nokkenas aan achterzijde dan niet goed gecentreerd wordt.
AZ1969
De gewone blauwe Loctite. Nummer 703,uit het hoofd gezegd. Het tuitje bijna aan het uiteinde opensnijden, zodat je dunne rupsjes (ca 2 mm) kunt leggen. Die rupsjes leg je op 1 carterhelft langs de hele omtrek plus kleine cirkeltjes rond de boutgaten. Maar inderdaad zuinig, zodat je geen slierten kit in je smeercircuit krijgt.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Tsja, hoe gladder hoe beter. Maar hoe pietjeprecies wil je zijn? Als je een blok splitst, zien de raakvlakken en niet echt gepolijst uit. Als alle oude kitrestjes weg zijn geschraapt is het eigenlijk al goed, met fijn schuurpapier er langs gaan is allicht nog beter. Maar korrel 1000 is welhaast een cosmetisch artikel. Daarmee ben je echt aan het polijsten. Dat heb je op die pasvlakken niet nodig. Besteed liever extra tijd aan het in- en uitwendig schoonmaken voor de herbouw, zou ik zeggen.
Die pakking dicht wel af. Al zit er een kleine oneffenheid. Dat is nou het mooie van een vloeibare pakking. Als je de carterhelften samen voegt dan druk je de vloeibare pakking aan en dicht het af.
Hylomar is ook een vloeibare pakking die je kunt gebruiken. Is toevallig ook blauw van kleur.
Hylomar is ook een vloeibare pakking die je kunt gebruiken. Is toevallig ook blauw van kleur.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987