Hoe spoor je een kortsluiting op?
Hoe spoor je een kortsluiting op?
Mijn 16A zekering brand door! Ik heb er nu een multimeter voor in de plaats gehad en deze schiet van de schaal af, duidelijk kortsluiting. Nu zit het halve elektrische circuit van deze auto achter deze zekering. Hoe kan ik vinden waar en in welk draadje de kortsluiting precies zit?
Of is dit gewoonweg niet te doen en moet ik de hele kabelboom er uit halen en er een nieuwe in zetten?
Of is dit gewoonweg niet te doen en moet ik de hele kabelboom er uit halen en er een nieuwe in zetten?
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
Nouja, eerst, dat zal dan de halve dag zijn dat ik de auto in mijn bezit had
Alle gebruikers bedoel je de apparaten die er achter hangen? Veel kan ik al wegstrepen omdat die achter een schakelaar zitten die uit staat.
En hoe ik meet met die multimeter weet ik eigenlijk ook niet! Had hem op de plek van de zekering iig in plaats van de zekering op 120A staan
Alle gebruikers bedoel je de apparaten die er achter hangen? Veel kan ik al wegstrepen omdat die achter een schakelaar zitten die uit staat.
En hoe ik meet met die multimeter weet ik eigenlijk ook niet! Had hem op de plek van de zekering iig in plaats van de zekering op 120A staan
Als je weet welke stroomverbruikers allemaal op dat circuit aangesloten zijn, dan kan je 't beste de zekering eruit nemen, batterij afkoppelen,alle verbruikers afkoppelen en dan de zekering terugplaatsen en de batterij aankoppelen. Dan één voor één de verbruikers terug inschakelen.
Maarreuh... met een multimeter ga je de kortsluiting niet gemakkelijk vinden, je kan hiervoor beter een Power Probe gebruiken :
http://85.119.217.66/coplan-europe.com/ ... ighres.pdf
Geweldig stukje gereedschap, gebruik dit al jaar en dag voor alle electrische storingen op te sporen. Als je zaterdag naar Utrecht kan komen met je wagen, dan wil ik m'n Power Probe wel meenemen, dan kan je 't eens proberen.
Grtz
Werner
Maarreuh... met een multimeter ga je de kortsluiting niet gemakkelijk vinden, je kan hiervoor beter een Power Probe gebruiken :
http://85.119.217.66/coplan-europe.com/ ... ighres.pdf
Geweldig stukje gereedschap, gebruik dit al jaar en dag voor alle electrische storingen op te sporen. Als je zaterdag naar Utrecht kan komen met je wagen, dan wil ik m'n Power Probe wel meenemen, dan kan je 't eens proberen.
Grtz
Werner
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")
die powerprobe is mij iets te duur
Ik heb nu op de plek van de zekering een lampje gezet, dit idee vond ik op een ander forum, voor brommers.
Nu is het lampje uit als ik het contact uit heb en aan als ik het contact aan heb. Ik weet uiteraard niet of dit kortsluiting is of dat hij in serie staat met een ander "iets" wat ook stroom verbruikt.
Nu zit het halve elektrische cirquit van de eend achter dit zekeringetje. De apparaten die altijd stroom verbruiken en dus mijn lampje kunnen laten branden, als alle schakelaars en motor uit zijn maar het contact aan, welke zijn dat? hieronder het schema van alles wat achter deze zekering zit:
En dit is mijn tester:
Ik heb nu op de plek van de zekering een lampje gezet, dit idee vond ik op een ander forum, voor brommers.
Nu is het lampje uit als ik het contact uit heb en aan als ik het contact aan heb. Ik weet uiteraard niet of dit kortsluiting is of dat hij in serie staat met een ander "iets" wat ook stroom verbruikt.
Nu zit het halve elektrische cirquit van de eend achter dit zekeringetje. De apparaten die altijd stroom verbruiken en dus mijn lampje kunnen laten branden, als alle schakelaars en motor uit zijn maar het contact aan, welke zijn dat? hieronder het schema van alles wat achter deze zekering zit:
En dit is mijn tester:
-
- Regelmatige poster
Het enige wat dat lampje laat zien is dat het circuit gesloten is....
Je zegt de ampere meter op 120A en dan van de schaal af....
Dat is dermate kei harde sluiting dat alles moet branden (letterlijk)
Ruitenwisser kan je makkelijk loskoppelen. Als je met die twee begint heb je in elk geval een richting om te zoeken...
Je zegt de ampere meter op 120A en dan van de schaal af....
Dat is dermate kei harde sluiting dat alles moet branden (letterlijk)
Ruitenwisser kan je makkelijk loskoppelen. Als je met die twee begint heb je in elk geval een richting om te zoeken...
Eindelijk een ACA (Roestoratie tijdelijk on hold)
Ja, dat klopt, maar ik wil het eerst opsporen door alles af te sluiten wat altijd stroom verbruikt, dan met de kabels te rommelen (als het lampje nog brand) en als het lampje gaat flikkeren zit ik in de buurt van de kortsluiting. Dit is uiteraard nogal een vreemde oplossing maar ik denk dat het best werkt. Hoe ik apparaten moet loskoppelen heb ik echt geen idee van, voor mij is het een wirwar van draden daar onder de motorkap die willekeurig de kabelboom in en uit schieten waarvan ik geen idee heb wat waar heen gaat en waar vandaan komt. Ik word al duizelig als ik er aan denk
-
- Regelmatige poster
Dat lampje in plaats van de zekering is in ieder geval een juiste methode. Als het lampje niet wil branden en er blijkbaar toch een flinke kortsluiting is, zit er toch nog een weerstand tussen het contactslot en de sluiting. Ik zou vermoeden dat je het bij je benzinemeter, voltmeter of spanningsregelaar moet zoeken. Bijvoorbeeld: de draad tussen benzinemeter en de tankvlotter maakt contact met de massa, de benzinemeter heeft een lage weerstand, de stroom is sterk genoeg om je zekering te slopen maar als je een lampje op de plek van de zekering zet wordt de spanning evenredig over de twee weerstanden (lampje en benzinemeter) verdeeld. Het lampje gloeit dan niet of nauwelijks. Een vergelijkbaar verschijnsel kan zich voordoen met de spanningsmeter of de regelaar.
-
- Regelmatige poster
-
- Regelmatige poster
- Jeroen-citroen
- Moderator
Gevonden! Het zit in de ruitenwissermotor, als ik de stekker uit de schakelaar trek maakt hij geen kortsluiting meer!
Nu zitten er volgens het elektrische schema 2 draden aan de schakelaar, in het echt zijn het er drie! Een witte, zwarte en blauwe stekker.
Als ik de witte stekker er weer in steek maakt hij weer kortsluiting. Ook als ik de witte stekker los laat maar het knopje voor de ruitenwissers in duw maakt hij ook kortsluiting.
Iemand enig idee hoe nu verder? Wat die drie draden zijn en waarom hij kortsluiting maakt met schakelaar uit en witte stekker aangesloten, of met de witte stekker los en schakelaar aan...
hieronder een foto van hoe het er nu bij hangt achter de schakelaar:
Nu zitten er volgens het elektrische schema 2 draden aan de schakelaar, in het echt zijn het er drie! Een witte, zwarte en blauwe stekker.
Als ik de witte stekker er weer in steek maakt hij weer kortsluiting. Ook als ik de witte stekker los laat maar het knopje voor de ruitenwissers in duw maakt hij ook kortsluiting.
Iemand enig idee hoe nu verder? Wat die drie draden zijn en waarom hij kortsluiting maakt met schakelaar uit en witte stekker aangesloten, of met de witte stekker los en schakelaar aan...
hieronder een foto van hoe het er nu bij hangt achter de schakelaar: