Op contact laten staan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Op contact laten staan

Bericht door Tom Duckpower » do 10 jun, 2010 16:37

Heb van de week de eend een dikke 24uur op contact laten staan :oops:
Ik was bezig met de knipperlichten die het niet helemaal goed deden (probleem met het hendeltje).
net even geprobeerd te starten met een andere, volle, accu. Startmotor gaf alleen een klik en daarna leek het alsof de accu langzaam leeg liep. Accu weer in de andere eend terug gezet en kon die eend gewoon starten.

Wat kan er allemaal kapot door de auto op contact te laten staan? Ik heb een 123, dus de bobine moet nog goed zijn. Kan de startmotor ervan overlijden?
Of moet ik het elders zoeken?
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 10 jun, 2010 17:06

Je moet het ergens anders zoeken. Klik van de startmotor betekend vaak slechte accukabels, massakabel, of hangende koolborstels of startrelais.

Startkabel pakken en plus kabel op binnenste poot van de startrelais, welke verbonden is met startmotor. Als startmotor draait dan startrelais testen. Als startmotor niet draait koolborstels vervangen.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 10 jun, 2010 17:46

Probeer anders de bekende truck met de hamer eens. Iemand laten starten en tegelijk een tik met de hamer tegen de startmotor geven.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 11 jun, 2010 06:23

Het aan laten staan van het contact heeft geen invloed op het electrische systeem, althans als je een 123 hebt. De 123 schakelt slechts de stroom naar de primaire kant van de bobine uit zodat de accu niet leeg kan lopen en de bobine niet kan voormagnetiseren.

Shit happens! Het ziet er naar uit dat er toevallig op hetzelfde moment iets anders gebeurt is. Zoals gezegd een slecht contact in de koolborstels van de startmotor of een slecht werkend start relais. Geef de motor eens een slinger en probeer het nog eens.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 11 jun, 2010 09:46

ik heb idd ook wel eens gehad dat mn startmotor op een "dood" punt zat. ik heb de auto in versnelling gezet en een beetje proberen naar voren te duwen, daarna was starten geen probleem. (was overigens wel het begin van het einde)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 13 jun, 2010 11:29

was volgens mij een echt gevalletje van hele lege accu. Gisteren een acculader/tester gekocht en deze gaf aan dat de accu leeg was. Heeft een nachtje in de oplader gestaan en gaf vanmorgen aan dat ie weer vol was.
Accu net in de auto gezet, en voor de zekerheid het een hamer met beleid tegen de startmotor geslagen.

Op contact, starten, lopen!

Meteen de verwarming gemaakt, die was losgeschoten bij de klep waarmee je tussen de voorruit en voetverwarming kunt kiezen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » ma 14 jun, 2010 00:04

Tom Duckpower schreef:en voor de zekerheid het een hamer met beleid tegen de startmotor geslagen.
Voor de zekerheid? Leg eens uit :shock:
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 14 jun, 2010 19:04

Omdat ik tevens het vermoeden had dat mijn startmotor vast zat. Zie ook de reacties hierboven. Ik kreeg vorige week, met een andere accu in de eend, alleen een klik te horen toen ik m wilde starten. Tik(je) met een hamer kan er voor zorgen dat het relais op de start motor weer los komt.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » di 15 jun, 2010 14:08

Tom Duckpower schreef:was volgens mij een echt gevalletje van hele lege accu.
je 'dashboard verlichting' vragen natuurlijk wel iets stroom en wellicht nog wat andere lekstroom. Bovendien was je accu misschien niet helemaal vol omdat je toch al aan het werk was. Zou me er geen zorgen om maken.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 16 jun, 2010 21:52

Eend doet het nu verder ook gewoon weer goed. Vanmorgen nog even aan de verlichting gewerkt, met de lampen (H4) dus aan, en startte daarna weer probleem loos.

Kwam dus inderdaad door een erg lege accu ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Plaats reactie