monteren en vetten nieuwe lagerschalen, lagers en keerringen
monteren en vetten nieuwe lagerschalen, lagers en keerringen
Enkele vragen:
- Hoe plaats ik nieuwe lagerschalen? Kan ik deze op zijn plaats tikken of
moet dit op een andere manier gebeuren?
- Hoe vet ik best de lagers zelf? Moeten deze gewoon wat ingevet worden of
moeten deze echt vol vet zitten?
- Hoe monteer ik de keerringen? Met de platte kant naar de lagers toe
dacht ik? Is dit correct?
- De eerste keerring moet toch over die dikkere rand van de vooras he? Ik
bedoel dus die rand die zo half wat meegeverfd is, en moet dat stuk
vooras waar de arm over schuift ook ingevet worden?
Weer veel vragen he, Bart
- Hoe plaats ik nieuwe lagerschalen? Kan ik deze op zijn plaats tikken of
moet dit op een andere manier gebeuren?
- Hoe vet ik best de lagers zelf? Moeten deze gewoon wat ingevet worden of
moeten deze echt vol vet zitten?
- Hoe monteer ik de keerringen? Met de platte kant naar de lagers toe
dacht ik? Is dit correct?
- De eerste keerring moet toch over die dikkere rand van de vooras he? Ik
bedoel dus die rand die zo half wat meegeverfd is, en moet dat stuk
vooras waar de arm over schuift ook ingevet worden?
Weer veel vragen he, Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Naar mijn idee kan er bijna niet teveel vet in die lagers zitten.
Waar vet zit komt geen water, en van water gaan de lagers roesten.
De keerring moet volgens mij met de vlakke kant naar het lager,
anders kan de draagarm niet goed over de keerring glijden bij montage.
Waar vet zit komt geen water, en van water gaan de lagers roesten.
De keerring moet volgens mij met de vlakke kant naar het lager,
anders kan de draagarm niet goed over de keerring glijden bij montage.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
ik heb ze vervangen, maar ik heb de vilten keerringen, verder lager gewoon lekker invetten, liefst met watervast vet, als het maar lekker blijft plakken. Lager draait tenslotten niet rond, maar gaat alleen maar op en neer.
deze dus:
deze dus:
Laatst gewijzigd door backfire op vr 18 jun, 2010 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Eerst gaat dus de keerring over de asbuis met de platte kant naar het lager toe, dan het lager zelf (goed ingevet), dan de draagarm, terug het lager (goed ingevet) en als laatste de keerring met de platte kant naar binnen toe (lagerkant) en de moer met splitpen, correct?
De eerste keerring moet toch over die iets dikkere rand van de asbuis hé?
Gaat er namelijk moeilijk over maar er hangt wel wat RX10 aan, zal dat er eerst terug afdoen, die smeernippel, op welke plaats van de draagarm zet je die dan ergens? Hebben anderen hier ervaring mee?
Al bedankt, Bart.
De eerste keerring moet toch over die iets dikkere rand van de asbuis hé?
Gaat er namelijk moeilijk over maar er hangt wel wat RX10 aan, zal dat er eerst terug afdoen, die smeernippel, op welke plaats van de draagarm zet je die dan ergens? Hebben anderen hier ervaring mee?
Al bedankt, Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81
Hoi backfire, ik ben zelf ook net bezig met het reviseren van voor en achteras draagarmen. De vilten keeringen in mijn as kreeg ik er niet heel uit. Nu zei mijn cv-boer dat de vilten keerringen niet meer te krijgen zijn en ik gewoon rubber/kunstof moet nemen. Weet jij of er verschil is, buiten het materiaal, tussen de vilten en de kunstofkeerringen?backfire schreef:ik heb ze vervangen, maar ik heb de vilten keerringen, verder lager gewoon lekker invetten, liefst met watervast vet, als het maar lekker blijft plakken. Lager draait tenslotten niet rond, maar gaat alleen maar op en neer.
deze dus:
groet,
Cees55
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
Op de helikopter waar ik aan werk gebruiken we ook vilten keerringen bij de wiellagers (Franse heli ) het verschil tussen vilt en rubber is als volgt, vilt neemt het vocht op en zorgt dus dat er geen vuil bij het lager kan komen. Rubber houd vocht ook wel tegen maar vilt absorbeert het.Cees55 schreef: Hoi backfire, ik ben zelf ook net bezig met het reviseren van voor en achteras draagarmen. De vilten keeringen in mijn as kreeg ik er niet heel uit. Nu zei mijn cv-boer dat de vilten keerringen niet meer te krijgen zijn en ik gewoon rubber/kunstof moet nemen. Weet jij of er verschil is, buiten het materiaal, tussen de vilten en de kunstofkeerringen?
groet,
Cees55
That's it! Vilten ringen moet je ook nooit invetten want dan verliezen ze hun absorberend vermogen en is de werking weg.
Citroen 2cv6 special 1986
keering niet over dat dikke stuk. Hij komt er tegenop maar dat heb je nu wel gezine denk ik
Smeernipperl op de arm en die vullen is onnodig en geeft alleen een hoop zooi als je hem weer eens moet demonteren. Toen ik mijn 57er demonteerde was er niets aan de hand met de lagers ondanks jarenlang landbouwgebruik van de auto. Allen schoon gemaakt en opnieuw ingevet. En dat functioneert nu ook al weer 20 jaar probleemloos.
Smeernipperl op de arm en die vullen is onnodig en geeft alleen een hoop zooi als je hem weer eens moet demonteren. Toen ik mijn 57er demonteerde was er niets aan de hand met de lagers ondanks jarenlang landbouwgebruik van de auto. Allen schoon gemaakt en opnieuw ingevet. En dat functioneert nu ook al weer 20 jaar probleemloos.
diverse Citroens, wat anders.