6Volt / 123 ignition
6Volt / 123 ignition
Eindelijk, na 10 jaar, heb ik een kenteken voor mijn AZ uit 1958. Nu start mijn auto niet echt super. Bij een accu net van de lader gaat het goed maar daarna is het bagger. Accu na leten meten die is oke. Nu zag ik dat mijn vonk niet echt lekker is. Dat kan natuurlijk diverse oorzaken hebben. Slechte startmotor bv. De massa heb ik helemaal na gekeken, die is dus oke.
Nu zit ik zelf te denken om er een 123 in te zetten, daar heb ik met mijn 2cv6 goede ervaring mee ik heb zelfs de vacuum aangesloten. Echt een aanrader.
Nu vraag ik me alleen af of de 6 voltversie er zo inpast. weet iemand dat? en heb ik dan een andere bobine nodig? En welke bougies?
Ik hoor graag wat verschillende ervaringen.
Groet Marcel
Nu zit ik zelf te denken om er een 123 in te zetten, daar heb ik met mijn 2cv6 goede ervaring mee ik heb zelfs de vacuum aangesloten. Echt een aanrader.
Nu vraag ik me alleen af of de 6 voltversie er zo inpast. weet iemand dat? en heb ik dan een andere bobine nodig? En welke bougies?
Ik hoor graag wat verschillende ervaringen.
Groet Marcel
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
Een AZ moet normaal gewoon prima starten ook zonder 123. De AZ is mijn enige eend die altijd start ook na maanden stilstand. Is je dynamo OK, maar als je zegt dat hij het alleen goed doet bij een vers geladen accu, zou ik die ook eens controleren. Versleten lagerbussen van de startmotor zijn ook soms een oorzaak. Hoe start ie met de slinger?
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
Wij zijn jaren geleden heel erg met zo'n zelfde probleem van het niet starten bezig geweest. Ik kwam toen een oude Citroënmonteur tegen die vertelde dat je in de aanzuig van de benzine, in de tank dus, één of twee van die metalen ringen van de aanzuigzeef moet verwijderen. Het hielp ernorm en het probleem was weg...
Idd, ik had reeds 2 ringen vervangen. daarnaast start hij op 12 volt direct, lijkt me dus niet echt een brandstof probleem. Tuurlijk wel fijn om veel tips te krijgen want voor het zelfde geld zit er 1 tussen die me een hoop zorgen scheeld.
De 123 is besteld met een visa bobine,
Ga toch nog maar eens kijken wat mijn startmotor een stroom trekt!
De 123 is besteld met een visa bobine,
Ga toch nog maar eens kijken wat mijn startmotor een stroom trekt!
-
- Gebruiker
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
- Locatie: Utrecht
Hoi,
Ik rij dagelijks 12 pk.
De remedie voor goed starten:
1.Schone contacten. 6volt houdt niet van weerstand( alle contacten, dus bijvoorbeeld ook die van het contactslot)
2. een versleten startmotor pakt veel te veel stroom, na revisie heb ik nooit meer problemen gehad.
3. koop NOOIT zo,n mooie ouderwetse zwarte accu, zoal bij de eeec, ze lekken en zijn kwalitatief erg slecht helaas. Ik heb na twee zwarte een "moderne 6volt gekocht" na een winter stilstaan, gewoon starten!. Trouwens met de opbrengst van de dynamo is het zeer belangrijk dat je accu goed is, in bijvoorbeeld file situatie's brand je verlichting puur op de accu. Je zult niet de eerste zijn die niet meer kan starten na en ritje met lichten aan.
4. Mijn 12pk loopt het allermooiste met gewone contactpuntjes.
Hij loopt trillingsvrij stationair, mooier dan welk 6je ook, pakt soepel op en start binnen 3/4e omwenteling van de krukas.
Bij mijn besteleend met een moderner 6je heb ik wel 123, en dat bevalt al 400000km goed. al blijft het soms hinderlijk dat halfgas de onsteking blijft schakelen tussen vroeg en laat.
Bovenstaande heb ik bij een aantal 12pk eenden toegepast met steeds het zelfde resultaat, 123 wil om reden die ik niet ken bij mij niet lekker werken bij 6 volt eendjes.
Komt bij dat puntjes meer dan prima werken.
Tip:
valeo puntjes hebben een te zacht fibertje en moeten altijd nagsteld worden na 500kilometer. de puntjes van een Italiaansmerk(waar ik nu al 10 minuten over nadenk , hoe heten die ook al weer, )zijn veel beter : een keer stellen: klaar
voor de zekerheid gebruik ik wel de condensator van valeo, al weet ik eigenlijk niet of dat iets uitmaakt.
Als laatste: zorg voor een goede bobine, liefst een nieuwe, in combinatie met goede bougiekabels en bougies
Het moet nu goed gaan!
succes!
Ik rij dagelijks 12 pk.
De remedie voor goed starten:
1.Schone contacten. 6volt houdt niet van weerstand( alle contacten, dus bijvoorbeeld ook die van het contactslot)
2. een versleten startmotor pakt veel te veel stroom, na revisie heb ik nooit meer problemen gehad.
3. koop NOOIT zo,n mooie ouderwetse zwarte accu, zoal bij de eeec, ze lekken en zijn kwalitatief erg slecht helaas. Ik heb na twee zwarte een "moderne 6volt gekocht" na een winter stilstaan, gewoon starten!. Trouwens met de opbrengst van de dynamo is het zeer belangrijk dat je accu goed is, in bijvoorbeeld file situatie's brand je verlichting puur op de accu. Je zult niet de eerste zijn die niet meer kan starten na en ritje met lichten aan.
4. Mijn 12pk loopt het allermooiste met gewone contactpuntjes.
Hij loopt trillingsvrij stationair, mooier dan welk 6je ook, pakt soepel op en start binnen 3/4e omwenteling van de krukas.
Bij mijn besteleend met een moderner 6je heb ik wel 123, en dat bevalt al 400000km goed. al blijft het soms hinderlijk dat halfgas de onsteking blijft schakelen tussen vroeg en laat.
Bovenstaande heb ik bij een aantal 12pk eenden toegepast met steeds het zelfde resultaat, 123 wil om reden die ik niet ken bij mij niet lekker werken bij 6 volt eendjes.
Komt bij dat puntjes meer dan prima werken.
Tip:
valeo puntjes hebben een te zacht fibertje en moeten altijd nagsteld worden na 500kilometer. de puntjes van een Italiaansmerk(waar ik nu al 10 minuten over nadenk , hoe heten die ook al weer, )zijn veel beter : een keer stellen: klaar
voor de zekerheid gebruik ik wel de condensator van valeo, al weet ik eigenlijk niet of dat iets uitmaakt.
Als laatste: zorg voor een goede bobine, liefst een nieuwe, in combinatie met goede bougiekabels en bougies
Het moet nu goed gaan!
succes!
Ik heb idd zo'n mooie zwarte accu gekocht. hij is nieuw maar na een paar x starten loopt de startmotor al niet echt meer lekker rond, ik vermoed dan ook dat het probleem daar wel ergens zal liggen. vandaag mijn kentekenplaten binnen gekregen dus ik kan nu rijden en dus veel makkelijker sleutelen rijden testen en weer sleutelen. Ik laat het wel weten wat de vorderingen zijn. Heb overigens drie platen besteld, 1 ervan is in tween zodat ik die aan de achterzijde kan doen. dan hou ik een lange over die leg ik in de auto voor als twee halve niet mogen en ik gezeur krijg onderweg. Zijn mooie platen met witte opzet letters/cijfers