vorige week na werk gewoon naar huis gereden in de aca-eend met visa blok. Volgende dag: niet starten, startmoter draait rond, maar da`s alles..
Sensoren vervangen, bobine gecheckt en vervangen, bougies en - kabels vervangen, zonder resultaat. Er komt geen vonk....
Andere ( gebruikte) ontstekingsmodule erop gezet, geen vonk...
complete bedrading vervangen, nog steeds geenvonk...
wie heeft advies of idee?
geen vonk
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
sensor
Normaal gesproken is dan de bovenste sensor kapot.
Misschien vervangen door een kapotte?
Misschien vervangen door een kapotte?
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
geen vonk
Aan de sensoren kan het niet liggen. Ik heb 4 nieuwe gehaald ( 2 reserve)
Ook heb ik een 2e Tomson Brandt computer en een 3e Motorola die goed moeten zijn. Daarnaast is de huidige bobine getest op een andere eend (ook hier heb ik nog een nieuwe van in de doos).
De bedrading is compleet vervangen en doorgemeten. Twee nieuwe bougikabels en nieuwe bougies hebben tot op heden nog géén vonk tot het gevolg gehad....ja, op het moment dat ik het contact in de eerste stand zet is er een éénmalige vonk.
Toch nog een gekke vraag....je gaat steeds verder denken.....moet de behuizing van de computer massa maken?
Het lijkt me erg sterk gezien het materiaal van de behuizing....
Een andere vraag...wat is de afstand tussen de sensor en de pen van het vliegwiel. Ik heb de sensors gemonteerd met dezelfde ringen als waarmee ze vastzaten......hoezo een hopeloos verhaal.......eerdaags draai ik hem z´n nek om..............a K a eend.
Ook heb ik een 2e Tomson Brandt computer en een 3e Motorola die goed moeten zijn. Daarnaast is de huidige bobine getest op een andere eend (ook hier heb ik nog een nieuwe van in de doos).
De bedrading is compleet vervangen en doorgemeten. Twee nieuwe bougikabels en nieuwe bougies hebben tot op heden nog géén vonk tot het gevolg gehad....ja, op het moment dat ik het contact in de eerste stand zet is er een éénmalige vonk.
Toch nog een gekke vraag....je gaat steeds verder denken.....moet de behuizing van de computer massa maken?
Het lijkt me erg sterk gezien het materiaal van de behuizing....
Een andere vraag...wat is de afstand tussen de sensor en de pen van het vliegwiel. Ik heb de sensors gemonteerd met dezelfde ringen als waarmee ze vastzaten......hoezo een hopeloos verhaal.......eerdaags draai ik hem z´n nek om..............a K a eend.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
geen vonk
OPLOSSING GEVONDEN !!!!!!!!
We hebben het probleem gevonden en wellicht dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.
Ik heb de bedrading op kleur vervangen volgens het schema uit de visa vraagbaak van het ontstekingsschema van na 1980 welke aansluit bij de motorola of tomson-brandt ontstekingsmodule.
Hierbij is omschreven dat er naar beide contrastekkers van de sensoren een groene draad (vanaf het contactslot) een zwarte draad (massa) een een bruine draad naar de module gaat ( vanaf sensor 1 naar 4 en vanaf sensor 2 naar 5 op de module).
Volgens ditzelfde schema moeten de draden van de stekker van sensoren op dezelfde wijze aangesloten worden (groen op groen, zwart op zwart en bruin op bruin/rood) echter in mijn geval moesten de draden groen en bruin van iedere sensor gewisseld worden.
Aangezien er verschillende sensoren in de handel zijn (witte en zwarte kunstof of metalen) en er verschillende draadbomen zijn naar de sensoren(sommige naast de massa twee groene of twee bruine draden per contrastekker) kan het dus tot gevolg hebben dat je moet wisselen met de draden, en af moet wijken van het kleurschema zoals staat vermeld in de vraagbaak, om de ontsteking weer kloppend te krijgen.
De aca-eend loopt weer als een zonnetje en via deze weg willen we jullie bedanken voor de reacties.
We hebben het probleem gevonden en wellicht dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.
Ik heb de bedrading op kleur vervangen volgens het schema uit de visa vraagbaak van het ontstekingsschema van na 1980 welke aansluit bij de motorola of tomson-brandt ontstekingsmodule.
Hierbij is omschreven dat er naar beide contrastekkers van de sensoren een groene draad (vanaf het contactslot) een zwarte draad (massa) een een bruine draad naar de module gaat ( vanaf sensor 1 naar 4 en vanaf sensor 2 naar 5 op de module).
Volgens ditzelfde schema moeten de draden van de stekker van sensoren op dezelfde wijze aangesloten worden (groen op groen, zwart op zwart en bruin op bruin/rood) echter in mijn geval moesten de draden groen en bruin van iedere sensor gewisseld worden.
Aangezien er verschillende sensoren in de handel zijn (witte en zwarte kunstof of metalen) en er verschillende draadbomen zijn naar de sensoren(sommige naast de massa twee groene of twee bruine draden per contrastekker) kan het dus tot gevolg hebben dat je moet wisselen met de draden, en af moet wijken van het kleurschema zoals staat vermeld in de vraagbaak, om de ontsteking weer kloppend te krijgen.
De aca-eend loopt weer als een zonnetje en via deze weg willen we jullie bedanken voor de reacties.