Over de auto: Acadiane, 1985, 90.200 km, rijdt normaal gemakkelijk 110km/u, twee weken geleden APK gekeurd.
De mankementen:
- De auto valt steeds terug op de snelweg na ong. 4 km van 100 naar max 60 km/u. Hij 'verslikt en hoest' even en valt dan direct terug naar 60. Gasgeven heeft dan geen enkel effect meer. het wordt steeds erger en gaat nu nog maar max 85 op de snelweg en valt steeds weer terug.
- Op de gewone weg als ik onder de 80 km/u blijf kan ik goed en best lang rijden, maar als ie eenmaal echt warm is geworden (door te vaak optrekken of bergop rijden) verliest hij op de gewone weg ook vermogen. ik krijg m dan nauwelijks vooruit bij een stoplicht en krijg dan vaak tot mijn spijt de middelvinger (rot op met die roestbak) ipv de vriendelijke groet (wat een leuke auto). Hij trekt dus langzaam op...
- de auto maakt een laag ronkend geluid (klinkt als een tuba) als ik doorschakel naar 3 of 4. Te lage toeren lijkt het wel, maar hij doet het ook als ik optrek/bergop rij.
- als hij warm wordt begint hij aardig te ruiken (benzine, rubber).
- als hij koud is start hij super. als hij warm is moet ik echt gassen en doorstarten.
- als ik een berg af rij kan ik ook niet harder dan 90 omdat hij dan ongelofelijk begint te rammelen. Normaal deed hij dat pas bij de 130 (bergaf)
- verder slijt de band linksvoor onregelmatig af en wordt ook warmer dan de andere banden. Ik heb t willen laten uitlijnen, maar alles zat vast en kwikfit wilde het alleen doen als het weer 'gangbaar' gemaakt was. Kan dit te maken hebben met het bovenstaande probleem? En weet iemand hoe je het zaakje weer 'gangbaar' maakt. Of en een plek in zuid- limburg waar ze uberhaubt de juiste apparatuur hebben voor het uitlijnen? En heeft balanceren in dit geval zin? De auto rammelt dus behoorlijk op hogere snelheid.
Wat is er tot nu toe gebeurd: (allemaal zonder resultaat)
- ventilator blad (poelie) en V-snaar vervangen. Deze was redelijk aan diggelen.
- contactpuntjes gesteld.
- caborateur schoongemaakt.
- kleppen gesteld.
- bobine kabeltjes vervangen.
- zonder benzinedop gereden en hij trekt niet vacuum.
- nieuwe benzinepomp. trekt iets beter op, maar als hij warm is is dat verschil ook weer weg.
- de uitlaat is gecontroleerd en gedicht en daarna nog eens. geen gaatjes. (sinds het dichten van de uitlaat in maart zijn de problemen langzaam begonnen (toeval?))
Nou, dit is het wel ongeveer! Alle hulp is meer dan welkom.
Groetjes Ghislaine
ps, ja het winterkapje is eraf...