Hallo allemaal!
Ik heb een acadiane. In een garage in berlijn is de compressie gemeten van mijn twee cilinders. De ene gaf 8 bar en de andere gaf 10 bar. Zij zeiden dat de 8 bar te weinig was. Op het forum kan ik niet goed vinden hoe het moet zijn dus mijn vraag is of ik de zuigerveren moet vervangen of niet?
Met vriendelijke groeten!
motor compressie
8 is aan de lage kant. Waarom werd de compressie gemeten? Er zijn trouwens twee mogelijke oorzaken: versleten of gebroken zuigerveren of slecht sluitende kleppen. Dat laatste kan dan ook weer twee oorzaken hebben: te krappe klepspeling of ingebrande kleppen. Om te beginnen zou je de klepspeling kunnen controleren en de compressiemeting herhalen.
-
- Beginner
- Contacteer:
Omdat de motor erg tikte zijn de kleppen gesteld en direkt daarna is de compressie gemeten. Op dat moment tikte de motor ook niet meer. Nu na 1000 km tikt 1 kant van de motor weer behoorlijk sterk.
Op zich rijd en start hij nog prima dus ik vraag mij af of ik wel iets er aan moet doen? Is het schadelijk als de compressie aan 1 kant aan de lage kant is? Hoeveel zou de compressie moeten zijn?
Groetjes!
Op zich rijd en start hij nog prima dus ik vraag mij af of ik wel iets er aan moet doen? Is het schadelijk als de compressie aan 1 kant aan de lage kant is? Hoeveel zou de compressie moeten zijn?
Groetjes!
1 op 10 à 11 schijnt normaal te zijn. Maar als je tevreden bent over de prestaties, zou ik me geen zorgen maken. Let wel op toegenomen olieverbruik en rookpluimen, die zouden op gebroken zuigerveertjes kunnen duiden. De totale afwezigheid van tikken is niet het ideaal dat je bij een bejaard motortje moet zien te bereiken: kleppen kunnen beter iets te ruim staan dan te strak. Als de tik een luide ratel wordt, zou ik een expert laten luisteren; mogelijk is een zuigerpenbus of een drijfstanglager versleten.