Motor uitbouwen.........

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » zo 22 aug, 2010 07:46

PJ'74 schreef:OK.. dat wordt dus sparen voor een nieuw chassis....

Ik zat ook al over aanschaf van een lasapparaat te denken ( heb ik nog nooit gedaan hoor) maar misschien kan ik er eerst eentje lenen van een vriend. Het moet wel een betaalbare hobby blijven en er is nu al zoveel wat vervangen en gelast moet worden :(
Ik heb nog wel ff tijd en dan stukje bij beetje.
Als ik jou was zou ik inderdaad eens op marktplaats rond gaan kijken voor een lasapparaat. Want eerlijk gezegd geloof ik niet dat dit het laatste is wat je tegen bent gekomen. Lijkt mij een investering waar jij op dit moment het meeste rendement van zult hebben.
En zoals achtpeter hierboven al zei: op deze koets kun je leren lassen. Er zal werk genoeg aan zitten, als ik die foto's zo zag.
Enne, afhankelijk van de staat van de rest van je chassis, en je plannen daarmee, een voorste balk heb ik nog wel voor je.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » vr 27 aug, 2010 00:01

Vanmiddag weer bezig geweest...
Heb het oliefilter er met de waterpomptang afgedraaid en de steun eraf gehaald, toen kon ik de cilindersbeplating er zo af pakken.
Toen de ventilatorbout eruit gehaald en dynamo eraf, maar ik krijg de fan er niet af...
In de vraagbaak staat dat je de slinger moet gebruiken maar die van mij is krom en vliegt er steeds uit :x Fan zit moervast....
Hoe krijg ik die fan los zodat ik de rest ook kan verwijderen?
Ik heb geen trekker o.i.d.

Heb toen ook de carb. en spruitstuk, startmotor, olievulpijp en benzinepomp eraf gehaald maar nu loop ik een beetje vast...
Wie weet een alternatieve oplossing voor dit probleem??
Alvast bedankt!!
groeten...
pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » vr 27 aug, 2010 00:03

Oh ja....
Een goede vriend blijkt een lasapparaat te hebben dat ik mag lenen!!
Kan ik idd mooi oefenen op m'n gare koetsje :wink:
Ltrszz...............
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 27 aug, 2010 00:30

Succes! :D
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 27 aug, 2010 08:48

De ventilator wordt doormiddel van de bout op een conisch gedraaid stuk van je krukas getrokken.

Als de ventilatorbout eruit is moet je een pijpsleutel 14 in de schacht steken (of een andere maat die nauw aansluit op de schacht) en hier met beleid wat op rond tikken.

Links, rechts, boven, onder, schuinlinks, schuinboven, ... De ventilator "wrikt zich nu los" van zijn tapse krukas.
1977 Mehari

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » vr 27 aug, 2010 13:16

Bedankt Joos!!
Ik ga het straks proberen! :D
Ltrszz.............
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » vr 27 aug, 2010 16:16

kijk eens hier, op ongeveer 1 minuut:

http://www.youtube.com/watch?v=q9VWb5XD4eM
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » vr 27 aug, 2010 21:49

Het is gelukt!!
Niet na een paar tikken maar na zo'n 100 klappen!!!
Hij zat gewoon erg vast denk ik...
Toen ik dat filmpje had gezien durfde ik tenminste wat harder te slaan :lol:
Het ventilatophuis heb ik er ook af, maar die zit vol olie e.d. vanbinnen.
Eerst alles schoonmaken dus...
Ltrsz...
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » vr 27 aug, 2010 22:05

Mooi! goed gedaan! Niet te bang zijn maar wel blijven nadenken ;-)

Straks bij het monteren een klein druppie (motor-) olie (een klein duppie dus) in de conus doen en vastzetten op het goede moment (41 - 51 Nm). Vergeet de veerring niet
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » ma 30 aug, 2010 00:45

Als ik straks alles weer inelkaar zet heb ik idd een momentsleutel nodig.
Ik wil er een gaan kopen maar welke?
Ik wil er een waar alle "momenten"die ik nodig heb voor de eend opzitten.
welk merk raden jullie mij aan ??
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5220
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 30 aug, 2010 09:30

Draper, , niet te duur wel goede kwaliteit.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 30 aug, 2010 10:15

tengtools, klinkt shit maar is het niet. ik heb 5-25 nm sleutel besteld van dat merk en ben verbaasd over de kwaliteit. ik denk dat je met een 5-25 nm sleutel een eind komt. grotere momenten doe ik altijd een beetje op gevoel. daar kan het meestal ook niet zo'n kwaad als je niet helemaal het juiste moment hebt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 30 aug, 2010 10:49

ééntje waar alle momenten op zitten bestaat niet, je moet er 1 zoeken waar een mooi bereik op zit. Zelf heb ik een gedore, welke loopt van 10 tot en met 58nm. Kleiner waardes zijn meestel pinkkracht en grotere (bijvoorbeeld 400nm) kun je met je gewicht en een bepaalde lengte pijp redelijk bepalen.

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » ma 30 aug, 2010 11:46

Ik heb een Hazet 6121-1 CT .

Gekocht, járen geleden toen ik nog bij een gereedschapsleverancier werkte en met fikse korting kopen kon :D
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » di 31 aug, 2010 00:28

ok.. bedankt voor jullie suggesties!!
Nu heb ik tenminste een idee van wat ik hebben moet.
groeten,
pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Plaats reactie