Rubber slangetje achterremmen Azam6

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Rubber slangetje achterremmen Azam6

Bericht door CitRoel » vr 15 okt, 2010 14:35

Omdat onze Azam6 35 jaar heeft stilgestaan hebben we een aantal remdelen vervangen. HRC, WRC´s en vloeistof, de schoenen en trommels waren nog goed. Alleen twijfel ik aan de rubberen slangetjes die het veren opvangen van de achterdraagarmen. Ze lekken niet maar ik weet niet wanneer het afkeur is. Zijn ze makkelijk te vervangen?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 15 okt, 2010 15:32

Remslangen zijn vrij eenvoudig te vervangen.
Waar je op moet letten bij montage is dat je ze niet tordeerd; juiste montagevolgorde.
Je begint / eindigd met de wartel op de remleiding los te draaien (de ruimte is beperkt tussen chassis en draagarm, zelf heb ik een oude steeksleutel verbogen voor de wartel)
Daarna kun je de moer waarmee de slang op de draagarm vastzit verwijderen.
Nu kun je de slang losdraaien. (links en rechts iets verschillend)
Bij het monteren van de nieuwe slangen nieuwe koperen dichtringen monteren of de oude uitgloeien.

Ik neem aan dat je ook een rubber slang hebt van HRC naar versnellingsbak ?

Over de levensduur van remslangen durf ik niets te zeggen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 15 okt, 2010 15:41

volgens mij moeten rubber slangen officieel elke 10 tot 12 jaar vervangen worden. Als er haarscheurtjes inzitten dan meteen vervangen, als ze te veel uitzetten bij het remmen dan ook vervangen. Dat uitzetten kun je goed voelen als 1 iemand remt en de ander houdt met zijn hand de remleiding vast. Hij mag een beetje uitzetten, maar zeker niet te veel.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 17 okt, 2010 14:36

Oké, dus het is goed te doen zonder de draagarm eraf te halen. Er zit inderdaad ook een slangetje aan de HRC, deze is ook al heel oud maar is niet gescheurd en zet eigenlijk nagenoeg niet uit bij het remmen.
Ik zag op de kitcar bouwers site dat er nogal wat verschil zit in slangetjes, eerst de oude eraf is dus wel raadzaam?
Ik ga ze controleren maar ik verwacht dat ze wel vervangen moeten worden, misschien worden de remmen dan ook wat "harder".
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 18 okt, 2010 07:33

Bij twijfel altijd de slangetjes vervangen!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Plaats reactie