Help nieuwe 2cv rijder met problemen

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 23 aug, 2010 07:48

contactpunten meten tussen de stekker die erop zit en de massa. Je kunt de puntjes met de hand open en dicht doen. Dan kun je meten of er contact is. Punten moeten in gesloten stand staan om te beginnen.
Is de positie van de ontsteking goed? Zit de stekker goed op de puntjes, soms hangt ie alleen aan het kunststof kapje. Hoeveel volt blijft er over als je start?
diverse Citroens, wat anders.

brum91
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 aug, 2010 11:18
Locatie: Koningsbosch

Bericht door brum91 » ma 23 aug, 2010 16:16

Oke zal het allemaal eens uitproberen of ik iets kan vinden.
Maar ik heb al een paar keer gehoord en gelezen dat het misschien beter is dat ik eerst de cilinderkoppen er af te hale om te kijken of er geen roest in zit van de inlaat spruitstuken, dus ik denk dat het dan tog maar beter is om dat als eerste te doen :idea:
Maar kan ik het motorblok gewoon laten zitten of kan ik hem beter uitbouwen :?:

Maar nu even een andere vraag weet iemand van jullie waar ik het beste onderdelen kan krijgen liefs een beetje in de buurt ( limburg ergens )??

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » ma 23 aug, 2010 16:25

weer een Limburgse eendrijder... steeds meer kandidaten voor een limbo-meeting.. :lol:

je hebt een pmmetje...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » ma 23 aug, 2010 17:23

Je kan het blok laten zitten om het spruitstuk te demonteren. Al loont het na 25 jaar stilstand misschien wel de moeite om de staat van motorsteunen en versnellingsbaksteun te controleren. En heb je enig idee in welke staat de koppeling is?

Als een blok zo lang stilstaat is het sowieso aangeraden om alle pakkingen en rubber delen (brilrubbers!) te vervangen. Het is dikwijls leuker sleutelen met het blok op een werkbank dan in de auto.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 23 aug, 2010 20:04

Een scheutje olie in iedere cylinder lijkt me inderdaad ook geen luxe na een zo lange stilstand. Na het schoonmaken, want anders plakt alle zooi uit het spruitstuk erin.
Zou de auto misschien geen compressie meer hebben door klevende zuigerveren?
diverse Citroens, wat anders.

badmuts
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 31 mei, 2009 09:57
Locatie: Eexterveenschekanaal
Contacteer:

Bericht door badmuts » wo 20 okt, 2010 08:52

Jammer dat dit onderwerp is stilgevallen.

12 volt meten op de - van de bobine is normaal (de bobine geleidt de +12v van het contactslot), maar op het moment dat de contactpuntjes sluiten zou je daar even nul volt moeten meten. Zodra de puntjes daarna weer openen zou er een vonk moeten zijn.

Compressie kun je meten, maar gebrek aan compressie is niet de reden voor geen vonk, wel een reden voor niet starten ;)
Schop nooit zomaar tegen een eend!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 20 okt, 2010 09:33

Cilinders demonteren als je geen vonk krijgt lijkt me wat ver gezocht. Pas op dat je niet straks 20 ingrepen hebt geprobeerd en met een steeds langere rij problemen en vragen komt te zitten. Eén probleem tegelijk aan pakken is veiliger.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 20 okt, 2010 11:49

Als je 12 V spanning op de bobine hebt moet je een vonk krijgen, tenminste als de bobine, de bobinekabels en de bougies goed zijn. Check even of je een vonk hebt. Zo ja ga je verder zoeken naar correcte benzinetoevoer en werking van de carb.

Check of de sproeiers niet verstopt zijn.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie