Michiel's A06/664: nieuwe motor voor de Dyane
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Michiel's A06/664: nieuwe motor voor de Dyane
Al langere tijd was ik aan het rondkijken naar een oplossing voor een probleem dat meer Dyanerijders treft: het feit dat Super 98 steeds minder verkrijgbaar is, en daarnaast behoorlijk duur is. Zo heb ik nagedacht over de motor van een Visa, maar dat vind ik toch erg veel afdoen aan het origineel, en ook over andere zuigers/cilinders.
Juist toen ik dat laatste wilde besluiten kwam ik bij toeval iemand tegen die nog een vuil doch in goede staat verkerend A06/664 blokje had liggen. Ofwel een 'Duits' blokje met een compressie van 7,9:1 en geschikt voor 'normal' benzine (ofwel 91 octaan).
Het blokje heeft vier jaar niet gelopen maar verkeerd in een technisch prima staat (geen speling op de krukas, geen lekkages enzovoort).
Mijn idee is dus om dit blokje helemaal klaar te gaan maken voor mijn Dyane, zodat ik niet meer hoef te gaan werken met boosters of andere onzin. Daarnaast is het huidige blokje erg lui, en vermoed ik dat het vermogenstechnisch niet veel zal schelen met het 664 blok.
Zojuist even een compressietestje uitgevoerd, en de compressie is nog helemaal goed (hoewel het lastig is, met de hand draaiend). Dat zit in ieder geval goed.
In dit topic zal ik de uiterlijke renovatie van het blokje plaatsen. Technisch ga ik er niet veel aan doen, er komt een nieuwe ontsteking op, de carburateur wordt schoon gemaakt en de bougies worden vervangen. Daarnaast monteer ik een compleet nieuwe koppeling gezien het feit dat de koppeling van mijn Dyane toch ook aan vervanging toe is.
Ook de inbouw van het blok in de Dyane zal hier geplaatst worden, toch hoop ik alvorens inbouw het blok een keertje te hebben laten lopen, hoewel ik hem dan zal moeten aanslingeren gezien het feit er geen startmotor+bak bij zit.
Juist toen ik dat laatste wilde besluiten kwam ik bij toeval iemand tegen die nog een vuil doch in goede staat verkerend A06/664 blokje had liggen. Ofwel een 'Duits' blokje met een compressie van 7,9:1 en geschikt voor 'normal' benzine (ofwel 91 octaan).
Het blokje heeft vier jaar niet gelopen maar verkeerd in een technisch prima staat (geen speling op de krukas, geen lekkages enzovoort).
Mijn idee is dus om dit blokje helemaal klaar te gaan maken voor mijn Dyane, zodat ik niet meer hoef te gaan werken met boosters of andere onzin. Daarnaast is het huidige blokje erg lui, en vermoed ik dat het vermogenstechnisch niet veel zal schelen met het 664 blok.
Zojuist even een compressietestje uitgevoerd, en de compressie is nog helemaal goed (hoewel het lastig is, met de hand draaiend). Dat zit in ieder geval goed.
In dit topic zal ik de uiterlijke renovatie van het blokje plaatsen. Technisch ga ik er niet veel aan doen, er komt een nieuwe ontsteking op, de carburateur wordt schoon gemaakt en de bougies worden vervangen. Daarnaast monteer ik een compleet nieuwe koppeling gezien het feit dat de koppeling van mijn Dyane toch ook aan vervanging toe is.
Ook de inbouw van het blok in de Dyane zal hier geplaatst worden, toch hoop ik alvorens inbouw het blok een keertje te hebben laten lopen, hoewel ik hem dan zal moeten aanslingeren gezien het feit er geen startmotor+bak bij zit.
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op wo 2 mar, 2011 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 125
- Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 998
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Mischien een rare vraag maar waarom tank je niet gewoon euro 98?
De casper en hobbes eend heeft een loodvrije motor en de elektrische ontsteking, daar tank ik gewoon euro 95 mee.
De oranje dyane heeft nog steeds punten en haar oude blokje maar ook daar tank ik afwisselend euro 95 / 98 mee. Ik heb er tot nu toe geen problemen mee ( houden zo) ze rijd gewoon vlot 120 / 130.
Als het blokje ooit gereviseerd word komen daar natuurlijk ook loodvrije koppen op. De (aangepaste) elektrische ontsteking heb ik ook al klaar liggen, alleen nog geen tijd / zin gehad
De casper en hobbes eend heeft een loodvrije motor en de elektrische ontsteking, daar tank ik gewoon euro 95 mee.
De oranje dyane heeft nog steeds punten en haar oude blokje maar ook daar tank ik afwisselend euro 95 / 98 mee. Ik heb er tot nu toe geen problemen mee ( houden zo) ze rijd gewoon vlot 120 / 130.
Als het blokje ooit gereviseerd word komen daar natuurlijk ook loodvrije koppen op. De (aangepaste) elektrische ontsteking heb ik ook al klaar liggen, alleen nog geen tijd / zin gehad
met eendige groeten,
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
omdat er hier bijna nergens meer super 98 te koop is. (super 98 = zonder loodvervanger, of zoals jij het noemt euro 98)
De BP verkocht nog ultimate, maar nu ook niet meer, en de andere pomp heeft nog wel een soort 98 maar dat kost 1,76.9 per liter, terwijl ik ook 95 kan tanken voor 1,57. bijna 20 cent verschil. Dat vind ik nogal wat.
Daarnaast loopt mijn Dyane niet op 95, dus vandaar dat ik de keuze heb gemaakt een ander blokje te gaan monteren. En bevalt het niet? dan gaat het oude er weer in terug.
De BP verkocht nog ultimate, maar nu ook niet meer, en de andere pomp heeft nog wel een soort 98 maar dat kost 1,76.9 per liter, terwijl ik ook 95 kan tanken voor 1,57. bijna 20 cent verschil. Dat vind ik nogal wat.
Daarnaast loopt mijn Dyane niet op 95, dus vandaar dat ik de keuze heb gemaakt een ander blokje te gaan monteren. En bevalt het niet? dan gaat het oude er weer in terug.
-
- Heavy user
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Ook hier zie ik weer dat 'loodvrij' en octaangetal door elkaar worden gehaald.
Het is echt allebei iets anders.
Vrijwel alle Eendenblokken zijn voor loodvrij geschikt maar niet allemaal lusten ze octaangetal 95.
Wat ik me nu wel af vraag is of je niet gewoon de cilinders en zuiger zou kunnen verwisselen met de juiste compressie om zo tot een 95 blokje te komen.
Het is echt allebei iets anders.
Vrijwel alle Eendenblokken zijn voor loodvrij geschikt maar niet allemaal lusten ze octaangetal 95.
Wat ik me nu wel af vraag is of je niet gewoon de cilinders en zuiger zou kunnen verwisselen met de juiste compressie om zo tot een 95 blokje te komen.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 125
- Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 241
- Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
- Locatie: Scherpenzeel
Re: Michiel's A06/664: nieuwe motor voor de Dyane
Michiel van G. schreef:
toch hoop ik alvorens inbouw het blok een keertje te hebben laten lopen, hoewel ik hem dan zal moeten aanslingeren gezien het feit er geen startmotor+bak bij zit.
Ik heb nog een los koppelingshuis liggen en een startmotor.
Die schroef ik altijd op een blok, als ik dat uitgebouwd wil laten lopen.
Indien nodig/geïnteresseerd mag je hem komen lenen.