Vervelende Rammel AZU

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Vervelende Rammel AZU

Bericht door Marco250 » vr 13 mei, 2011 17:22

Sinds twee jaar vecht ik met een irritante rammel vanuit het vooronder. Eerst verdacht ik de voorste demper met daarin een los schotje o.i.d., deze vervangen en zelfs Burton (vergeef mij :oops: ) uitlaatklemmen gemonteerd.
Wat opvalt is dat de rammel zich vooral laat horen als ik in de vierde versnelling ga rijden, trap ik dan de koppeling in en/of schakel ik vrij dan rammelt het rustig uit. Maar ook bij doortrekken in derde versnelling en daarna in z'n vrij is het hoorbaar. Het is net alsof er een plaatje ergens tegenaan staat te resoneren.

Ik zou heel gelukkig zijn als dit rot geluid weg is.

Het is gekomen nadat ik een "gereviseerde" versnellingsbak geplaatst heb.

De bak schakelt verder prima.

Wie heeft er een idee?

Of wie komt er met mij een rondje rijden in een hele mooie gele AZU uit de omgeving van Alkmaar. Als we het oplossen staat er een biertje koud :!: :?: :idea:

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 13 mei, 2011 17:47

Zit er nu een schijven bak in of nog de originele trommels?
Bij schijven kunnen de kapje's die de remschijven koelen ook zo heerlijk rammelen. :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 13 mei, 2011 18:42

of de klepjes in de verwarmingspotten of die potten zelf als de lasjes aan voorkant gebroken zijn.
diverse Citroens, wat anders.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » vr 13 mei, 2011 21:02

Het zijn niet de kachelpotten en ook niet één van de verwarmingsklepjes, de bak heeft grote trommels.

Je hoort het alleen als de eend rijdt, dus niet als je een dot gas geeft bij stilstaande auto.

HB
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 20 feb, 2011 13:16
Locatie: Nijmegen

Bericht door HB » vr 13 mei, 2011 21:32

rubbers op de bumper misschien.. mis ik op't moment ook daardoor stuitert de motorkap wat..

klinkt heel vreemd als je rijdt..
Listen to the bearded fellow

2cv6 Perrier edition, 2cv Custom PickUp, Burton, Rover 418SLD (Super Luxery Diesel), Austin Glider 1300

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 14 mei, 2011 07:14

Als je de bak vij zet of de koppeling vrij trapt tijdens het rijden komt het kroon &pingnonwiel ook vij te draaien en de speling daarop maakt het geluid. Je hoort ook pas als je haast stil staat de koppeling pas in te trappen

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 14 mei, 2011 08:36

@Gerard, de man heeft een gereviseerde bak geplaatst, dan verwacht je toch daar geen speling? Of is speling daar normaal en kan het geen kwaad? :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 14 mei, 2011 09:05

Gezien de klacht die ik lees,constateer ik dat als hij vrij rijdt,hij een rammelend geluid hoort (oke,wij hebben het niet gehoord) Mijn constatering is dan dat er te veel speling op het cardan zit.
Simpel te constateren: Zet in de versnelling en duw de auto heen en weer en luister naar het cardan of je het heen en weer hoort klikken.Als je dat hoor dan heb je te veel speling.Het afstellen gebeurd door de shims achter de ankerplaten.Zaten die ook op de ruilbak???

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » za 14 mei, 2011 12:36

De rammel laat zich vooral horen als ik GEWOON RIJ in de vierde versnelling. Het is een zingend geluid alsof er een busje spijkers rondslingert. Om te horen waar het vandaan komt, trap je de koppeling maar eens in, en zet je de motor vrij onder het rijden, de rammel dooft rustig uit.

Het valt op dat je het meeste hoort in de vierde versnelling daarom ging ik het ook eens proberen in de derde versnelling, vaart maken zo'n 60 of 70 km/h dan in z'n vrij dan hoor je de rammel. Vrij met of zonder de koppeling ingetrapt maakt niets uit. Nogmaals bij het rijden in de vierde versnelling komt er een rotgeluid uit het vooronder.

Het zou de bak kunnen zijn, de bak is gereviseerd met goede bedoelingen. De gene die dat destijds deed wist niet helemaal wat hij deed. Ik heb hele goeie verhalen later over hem gehoord maar ook "daar moet je niet zijn".

De ankerplaten zaten op de bak. Ik kan me nog wel herinneren dat er één op z'n kop zat :evil: , deze heb ik omgedraaid. Kan ik daardoor een afstelling hebben verknoeid?
Ik zal in elk geval de auto eens heen en weer bewegen in z'n versnelling bij stilstand.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 14 mei, 2011 13:53

De rammel is dus alleen bij hogere snelheid en niet met de motor te maken
Die ankerplaat omdraaien staat er ook buiten.
Het ZOUDEN de aandrijfassen kunnen zijn (schuifstukken) smeren tot de auto iets omhoog komt.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » za 14 mei, 2011 15:08

Ik heb net de auto heen en weer bewogen in de versnelling, ik kan niets vreemds ontdekken. Ik hoor de auto tegen de compressie aankomen.

Het zouden inderdaad de andrijfassen kunnen zijn. Maar het het geluid is daarvoor te blikkig.

Kan het een lager zijn ?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 14 mei, 2011 15:37

het naaldlager in de krukas zou dat zo'n geluid kunnen geven of zou je het dan alleen bij het koppelen moeten horen?
Defecte bak lager kunnen ook een zingend geluid geven. Is de goede olie gebruikt in de bak? Sommige moderne olien vreten de bronzen lagers weg.
diverse Citroens, wat anders.

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » za 14 mei, 2011 17:32

In de vierde versnelling; alsof je een busje spijkers rondslingert; blikkerig geluid: kan het zijn dat je motor pingelt?

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » di 17 mei, 2011 07:09

ik herken mijn probleem uit de omschrijving als versleten drijfstang/bigend lagers...

als je dan je gas los laat rammelt dat erg hard.

heeft je motor het ook als je stilstaat en flink toeren maakt?

bij mij is uiteindelijk de krukas gebroken, dus het lijkt me wel raadzaam om te controleren of het niet je bigend lagers zijn. (hoe? geen idee....)
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 17 mei, 2011 10:11

Ik heb een PB gehad, er komt iemand van dit forum naar mij toe waar ik heel blij mee ben. Het is gewoon lastig om duidelijk te maken wat je hoort.

Het vervelende geluid is niet de motor ook al loopt die ook niet lekker. Ik verdenk de bak. Zo'n jaar of vijf terug dacht ik er goed aan te doen om een gereviseerde bak te kopen. De eeste bak die er toen in ging maakte een oor verdovend geluid. Ik kreeg een volgende bak, het ziet er allemaal heel netjes uit maar hoe of die man dat allemaal doet?

Ik kocht toen ook maar een gereviseerde motor bij een adverteerder van deze site. Motor en bak erin. Bij het eerste pompstation wat ik tegenkwam ben ik gestopt, één van de tuimelaarasjes zat niet vast en veroorzaakte een enorm getik.

Inmiddels rij ik nu bijna drie jaar (3000 km) met dit "rommeltje" en wil het na een enorme verbouwing hier weer eens goed oppakken.


Zodra ik meer weet, laat ik het horen.

Plaats reactie