Audio problemen
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Audio problemen
Toen ik mijn eend kocht zat er een Philips radio/cassette in zonder voorkeuze zenders. De antenne bestond uit een draadje dat via de A-stijl omhoog ging en langs de dwarsbalk van het dak was geleid. Ik wilde graag een radio met USB aansluiting, dus toen de Lidl een aanbieding had heb ik deze gekocht. Na twee weken werd de radio-ontvangst minder en al snel was er niets meer te horen. Omdat ik dacht dat de antenne niet goed was heb ik boven de achterdeur een gat geboord en een dak-antenne gemonteerd. Omdat ik geen verchroomde kon krijgen was het een plastic zwarte spriet die dus geheel niet bij de auto paste. Ik heb mij dan ook altijd er aan geërgerd. Het ergste was nog dat het vrijwel geen verbetering van de ontvangst gaf. De radio maar eens in de Opel gebouwd. Ook hier een zeer slechte ontvangst. De radio is 5 keer bij de importeur geweest zonder resultaat en uiteindelijk heb ik mijn geld terug gekregen.
Vervolgens een oude Pioneer radio/ cassette ingebouwd. Waar ik enkele jaren plezier van heb gehad. Vorig jaar heb ik las werkzaamheden aan de eend verricht en heb ik de antenne er weer af gehaald en het gat dicht gelast. Ik heb toen een raam antenne gekocht die je op de voorruit plakt. Deze is voorzien van een versterker en moet daarom ook een eigen voeding hebben. De ontvangst was bedroevend slecht. Dus terug naar de autoshop waar ik hem gekocht had. Daar wees men gelijk op de draad die uit de antenne komt, deze zat wat los. Te hard aan getrokken bij de montage was de conclusie. Ik heb wel kostenloos een nieuwe gekregen maar kreeg de indruk dat dit euvel wel vaker voor kwam. Met de nieuwe antenne een tijd lang goede ontvangst gehad, maar na een tijdje werd het weer minder. De antenne was nieuw dus moest het wel aan de radio liggen. Op de rommelmarkt een Blauwpunt radio/cassette gekocht en deze heeft het ook enkele weken gedaan. De radio ontvangst werd steeds minder en het geluid van de cassette werd ook elke week zwakker. Dus nu maar eens een goede radio gekocht. Een Pioneer DEH-2300UB. Deze aangesloten en de radio had total geen ontvangst. De antenne vervangen door een draadje achter in de antenne-aansluiting te steken en toen had ik wel ontvangst. Echter in de bebouwde kom had ik wel wat storing en een draadje wat op de grond ligt is ook niet erg handig. Dit weekeinde de raamantenne er uit gesloopt, en de kabel er af geknipt. De stekker in de radio gestoken en de kabel door de A-stijl naar boven geleid. Ter hoogte van de B-stijl de kabel ingekort en door middel van een kroonsteenje de middelste ader met een stukje elektro-kabel verbonden en deze op de dwarsbalk vast gezet. De ontvangst hier in het dorp is goed maar als ik wat verder weg rij heb ik toch weer veel storingen. Hoe hebben jullie dat opgelost met de antenne? Een buiten antenne wil ik liever niet meer.
De boxen zijn van het merk Caliber en hebben bij de andere radio's een goed geluid gegeven. Met de Pioneer radio vindt ik ze nogal vlak klinken en heb het idee dat er wat meer bas in zou mogen. Ik heb geprobeerd met de ingebouwde equalizer het geluid beter te krijgen maar het is nog steeds niet echt vol te noemen.
http://www.caliber.nl/product_info.php? ... cts_id=233
Vervolgens een oude Pioneer radio/ cassette ingebouwd. Waar ik enkele jaren plezier van heb gehad. Vorig jaar heb ik las werkzaamheden aan de eend verricht en heb ik de antenne er weer af gehaald en het gat dicht gelast. Ik heb toen een raam antenne gekocht die je op de voorruit plakt. Deze is voorzien van een versterker en moet daarom ook een eigen voeding hebben. De ontvangst was bedroevend slecht. Dus terug naar de autoshop waar ik hem gekocht had. Daar wees men gelijk op de draad die uit de antenne komt, deze zat wat los. Te hard aan getrokken bij de montage was de conclusie. Ik heb wel kostenloos een nieuwe gekregen maar kreeg de indruk dat dit euvel wel vaker voor kwam. Met de nieuwe antenne een tijd lang goede ontvangst gehad, maar na een tijdje werd het weer minder. De antenne was nieuw dus moest het wel aan de radio liggen. Op de rommelmarkt een Blauwpunt radio/cassette gekocht en deze heeft het ook enkele weken gedaan. De radio ontvangst werd steeds minder en het geluid van de cassette werd ook elke week zwakker. Dus nu maar eens een goede radio gekocht. Een Pioneer DEH-2300UB. Deze aangesloten en de radio had total geen ontvangst. De antenne vervangen door een draadje achter in de antenne-aansluiting te steken en toen had ik wel ontvangst. Echter in de bebouwde kom had ik wel wat storing en een draadje wat op de grond ligt is ook niet erg handig. Dit weekeinde de raamantenne er uit gesloopt, en de kabel er af geknipt. De stekker in de radio gestoken en de kabel door de A-stijl naar boven geleid. Ter hoogte van de B-stijl de kabel ingekort en door middel van een kroonsteenje de middelste ader met een stukje elektro-kabel verbonden en deze op de dwarsbalk vast gezet. De ontvangst hier in het dorp is goed maar als ik wat verder weg rij heb ik toch weer veel storingen. Hoe hebben jullie dat opgelost met de antenne? Een buiten antenne wil ik liever niet meer.
De boxen zijn van het merk Caliber en hebben bij de andere radio's een goed geluid gegeven. Met de Pioneer radio vindt ik ze nogal vlak klinken en heb het idee dat er wat meer bas in zou mogen. Ik heb geprobeerd met de ingebouwde equalizer het geluid beter te krijgen maar het is nog steeds niet echt vol te noemen.
http://www.caliber.nl/product_info.php? ... cts_id=233
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Helaas, zonder buiten antenne zal je nooit goed fm ontvangst hebben.
Ook de kleine antennes met ingebouwde versterker hebben altijd slechtere ontvangst dan een gewone met het juiste formaat.
Natuurkundig verschijnsel.
Overigens wat je grote radio verbruiks ratio betreft, is dat geen vocht probleem?
In mijn Mehari heeft de Aiwa nu ook de geest gegeven maar die zit er al meer dan 10 jaar in en zit feitelijk buiten de carosserie.
Ook de kleine antennes met ingebouwde versterker hebben altijd slechtere ontvangst dan een gewone met het juiste formaat.
Natuurkundig verschijnsel.
Overigens wat je grote radio verbruiks ratio betreft, is dat geen vocht probleem?
In mijn Mehari heeft de Aiwa nu ook de geest gegeven maar die zit er al meer dan 10 jaar in en zit feitelijk buiten de carosserie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
De beste oplossing is geen radio en zelf zingen
nee flauw...ik heb zelf ook een dergelijke raamantenne in mijn aca en werkt perfect. Geen gaten hoeven boren gewoon plakken en klaar. Uiteraard niet vergeten massa en + draad aan te sluiten op je radio anders doet hij niks. Succes
nee flauw...ik heb zelf ook een dergelijke raamantenne in mijn aca en werkt perfect. Geen gaten hoeven boren gewoon plakken en klaar. Uiteraard niet vergeten massa en + draad aan te sluiten op je radio anders doet hij niks. Succes
Citroén rolls better than a Rolls!
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
@ Gerard, de buitenzijde van de stekker in de radio maakt volgens mij contact met de behuizing van de radio die weer aan de aarde hangt. Is dat niet voldoende?
@Transat en Bull Frog Bleu, zoon raam antenne heb ik dus gehad maar die werkte voor geen meter. Ik kan er wel weer een gaan kopen maar om weer € 23,00 te betalen voor iets wat niet werkt is mij toch te duur.
Ik zit te denken om de achterruit verwarming als antenne te gaan gebruiken. Volgens mij moet dat kunnen als je een condensator in de kabel naar de radio zet. Iemand ervaring hiermee?
@Transat en Bull Frog Bleu, zoon raam antenne heb ik dus gehad maar die werkte voor geen meter. Ik kan er wel weer een gaan kopen maar om weer € 23,00 te betalen voor iets wat niet werkt is mij toch te duur.
Ik zit te denken om de achterruit verwarming als antenne te gaan gebruiken. Volgens mij moet dat kunnen als je een condensator in de kabel naar de radio zet. Iemand ervaring hiermee?
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 266
- Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
- Locatie: Vierlingsbeek
In een auto (ja zelfs een eend) treed altijd het Faraday effect op.
Dat betekend dat alle radiosignalen per definitie verzwakken.
De afscherming die om de kabel van de antenne zit is er alleen om de signaal overdracht te beschermen tegen invloeden van buitenaf (elektrische velden van o.a. bobine dynamo etc). In principe zou een gewone installatiedraad (zwart) langs het raamrubber voldoende moeten oppakken om een redelijk tot goed signaal te geven.
Daarbij wel opletten dat de aansluiting op de middenpool van de antenne aansluiting van de radio goed gemaakt is. Een klein beetje roest is daar al funest voor de signaaloverdracht.
Dat betekend dat alle radiosignalen per definitie verzwakken.
De afscherming die om de kabel van de antenne zit is er alleen om de signaal overdracht te beschermen tegen invloeden van buitenaf (elektrische velden van o.a. bobine dynamo etc). In principe zou een gewone installatiedraad (zwart) langs het raamrubber voldoende moeten oppakken om een redelijk tot goed signaal te geven.
Daarbij wel opletten dat de aansluiting op de middenpool van de antenne aansluiting van de radio goed gemaakt is. Een klein beetje roest is daar al funest voor de signaaloverdracht.
Eindelijk een ACA (Roestoratie tijdelijk on hold)
Je begint het verhaal dat je graag een radio met USB wilt hebben. Voor de USB heb je zeker geen antenne nodig
Een buiten antenne vind ik ook niet tof. Ik heb een klein boxje gekocht met eigen batterijen, welke je met een kabeltje op je MP3 speler kan aansluiten. Prima geluid en nooit storing. Je hebt je eigen muziek alleen geen file informatie. Met me eend rij ik toch zoveel mogelijk binnendoor
Een buiten antenne vind ik ook niet tof. Ik heb een klein boxje gekocht met eigen batterijen, welke je met een kabeltje op je MP3 speler kan aansluiten. Prima geluid en nooit storing. Je hebt je eigen muziek alleen geen file informatie. Met me eend rij ik toch zoveel mogelijk binnendoor
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
@Wammes Waggel, dat draadje langs het raamrubber ga ik eens proberen. Om dit draadje aan de radio aan te sluiten kan ik toch de stekker van de oude antenne gebruiken? Maakt het nog wat uit of dat draadje horizontaal of verticaal loopt?
@Lurch, ik wil een Radio met USB. Meestal luister ik naar de radio, maar soms is daar niets op, cassettes zijn niet meer van deze tijd en CD is ook ouderwets, dus USB aansluiting.
@Gerard, bedankt voor de info.
@Lurch, ik wil een Radio met USB. Meestal luister ik naar de radio, maar soms is daar niets op, cassettes zijn niet meer van deze tijd en CD is ook ouderwets, dus USB aansluiting.
@Gerard, bedankt voor de info.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 266
- Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
- Locatie: Vierlingsbeek
In principe kun je de draad zelfs helemaal rond laten lopen. Hoe langer de draad hoe makkelijker het signaal word opgepikt.
Ja ja kan de stekker van de oude antenne gebruiken zolang je alles maar zo roestvrij mogelijk maakt. Ook voor audio is roest een drama
Ja ja kan de stekker van de oude antenne gebruiken zolang je alles maar zo roestvrij mogelijk maakt. Ook voor audio is roest een drama
Eindelijk een ACA (Roestoratie tijdelijk on hold)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 266
- Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
- Locatie: Vierlingsbeek
@Backfire. Ja klopt als je helemaal diep in de techniek wil gaan dan is het afhankelijk van de frequentie die je wil gaan ontvangen, en door de regelkring er achter krijg je de juiste resonantiefrequentie. Maar door de huidige stand van de ontvangers kont dat allemaal niet meer zo kritisch. (denkt me enige weemoed terug aan de T antenne en ontvanger met buizen in zijn oude jongenskamer)
Eindelijk een ACA (Roestoratie tijdelijk on hold)
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Er wordt in NL verticaal gepolariseerd uitgezonden. Een verticale antenne ontvangt daardoor beter dan een horizontale.
De optimale lengte van de prik of draad is een deel van 3 meter. Dus 3M , 1.5M, 0,75M, 0,375M.
(Ja, er zijn antennes met een andere lengte maar die hebben interne aanpassingen zodat ze toch afstemmen op de 3-meter frequentieband.)
Hoe dikker de draad of prik die je gebruikt, des te breedbandiger de antenne wordt. Een hele dunne draad van 3M is, bijvoorbeeld, vooral gevoelig rond 100 Mhz en ontvangt op 108 of 88 in verhouding een stuk minder. Bij een dikkere draad of prik heb je minder hinder van dat verschijnsel.
Bouw de antenne op een zo groot mogelijke afstand van metalen delen en zorg bij de aansluitingen voor goede isolatie tussen massa en kern. Zorg er tegelijk voor dat de massa én de kern beiden goed contact maken met de kabel, zowel bij de voet van de antenne als bij de radio, en controleer of de kabel niet beschadigd is.
De massa/koets van je auto vormt namelijk de helft van de antenne. Als beide polen te dicht bij elkaar liggen of kortsluiten, of als een van beide polen geen of slecht contact maakt dan krijg je allemaal ongewenste bijverschijnselen.
Bij een eend is de plaatsing van de antenne trouwens altijd een compromis. De optimale plaats zou namelijk verticaal en centraal geplaatst op een groot horizontaal stuk metaal zijn. Maar om nou een antenne centraal op de motorkap te plaatsen...
@ Wammes Waggel: een veel betere plek dan op het dak van je Acadiane bestaat bijna niet. Dat is een megagroot en bijna vlak stuk metaal en er zit niks in de weg dat de signalen zou kunnen blokkeren of verstoren. Zet maar eens een goeie antenne centraal op het dak, dan weet je niet wat je meemaakt.
De optimale lengte van de prik of draad is een deel van 3 meter. Dus 3M , 1.5M, 0,75M, 0,375M.
(Ja, er zijn antennes met een andere lengte maar die hebben interne aanpassingen zodat ze toch afstemmen op de 3-meter frequentieband.)
Hoe dikker de draad of prik die je gebruikt, des te breedbandiger de antenne wordt. Een hele dunne draad van 3M is, bijvoorbeeld, vooral gevoelig rond 100 Mhz en ontvangt op 108 of 88 in verhouding een stuk minder. Bij een dikkere draad of prik heb je minder hinder van dat verschijnsel.
Bouw de antenne op een zo groot mogelijke afstand van metalen delen en zorg bij de aansluitingen voor goede isolatie tussen massa en kern. Zorg er tegelijk voor dat de massa én de kern beiden goed contact maken met de kabel, zowel bij de voet van de antenne als bij de radio, en controleer of de kabel niet beschadigd is.
De massa/koets van je auto vormt namelijk de helft van de antenne. Als beide polen te dicht bij elkaar liggen of kortsluiten, of als een van beide polen geen of slecht contact maakt dan krijg je allemaal ongewenste bijverschijnselen.
Bij een eend is de plaatsing van de antenne trouwens altijd een compromis. De optimale plaats zou namelijk verticaal en centraal geplaatst op een groot horizontaal stuk metaal zijn. Maar om nou een antenne centraal op de motorkap te plaatsen...
@ Wammes Waggel: een veel betere plek dan op het dak van je Acadiane bestaat bijna niet. Dat is een megagroot en bijna vlak stuk metaal en er zit niks in de weg dat de signalen zou kunnen blokkeren of verstoren. Zet maar eens een goeie antenne centraal op het dak, dan weet je niet wat je meemaakt.
Ouwe meuk is leuk!