derde versnelling
derde versnelling
Beste mensen,
Graag zou ik willen weten wat de laagste snelheid is waarin ik nog in z'n derde versnelling kan rijden en tevens wat de hoogste snelheid is in z'n drie.Het betreft een 6 motor met de daarbij behorende bak.
Graag zou ik willen weten wat de laagste snelheid is waarin ik nog in z'n derde versnelling kan rijden en tevens wat de hoogste snelheid is in z'n drie.Het betreft een 6 motor met de daarbij behorende bak.
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.
derde versnelling
Max tot het rode streepje op de wijzerplaat.
Minimum: niet te laag in toeren rijden, slecht voor de motor en de motor wordt lui en vervuilt.
Minimum: niet te laag in toeren rijden, slecht voor de motor en de motor wordt lui en vervuilt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
- Locatie: Zandvoort
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
De rode streepjes op je snelheids meter geven, bij benadering aangezien geen teller klopt, het maximale toerental aan wat je in 1, 2 of 3 kunt rijden. De laagste snelheid hangt denk ik af van wat het blok aankan. En dat is afhankelijk van hoe goed de afstelling van ontsteking, kleppen en carburateur is en dat dan ook nog afhankelijk van hoever een en ander al gesleten is. Ik weet wel dat er vooral op lage toerentallen veel winst is te halen met een elektronische ontsteking. Je kunt dan makkelijker met minder toeren in een versnelling rijden. Alleen vanuit die lage snelheid moet je dan wel heel beheerst sneller gaan rijden anders zal het blok je dat niet in dank afnemen na verloop van kortere tijd dan je had gehoopt.
Oh en vergeet ook niet dat in 4 geen streepje meer is. Het kan dus zomaar zijn dat je afstelling zo goed is dat je in 4 het maximale toerental voorbij gaat!
Dat alles ligt dan ook nog aan de gemonteerde bandenmaat! Kort om eigenlijk best een complex verhaal!
Oh en vergeet ook niet dat in 4 geen streepje meer is. Het kan dus zomaar zijn dat je afstelling zo goed is dat je in 4 het maximale toerental voorbij gaat!
Dat alles ligt dan ook nog aan de gemonteerde bandenmaat! Kort om eigenlijk best een complex verhaal!
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Jij zoekt dingen die er niet zijn.Het vermogen is 29pk bij 5750 t/min en
voor de ideale lage toeren is het koppel 3,8m.daN bij 3500t/min
Dat heeft niets te maken met de bandenmaat en in zijn 4de versnelling zal de luchtweerstand het overschrijden tegen gaan
Citroën heeft de eend zo gemaakt dat je topsnelheid ook kruissnelheid is
Ik ga me steeds meer afvragen of een eend wel de auto voor je is.
voor de ideale lage toeren is het koppel 3,8m.daN bij 3500t/min
Dat heeft niets te maken met de bandenmaat en in zijn 4de versnelling zal de luchtweerstand het overschrijden tegen gaan
Citroën heeft de eend zo gemaakt dat je topsnelheid ook kruissnelheid is
Ik ga me steeds meer afvragen of een eend wel de auto voor je is.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Ha Gerard,
Ik begrijp je verhaal niet helemaal eerlijk gezegd. De omtrek van een band bepaald uiteindelijk de eindoverbrenging. Er worden tegenwoordig verschillende bandenmaten gemonteerd door eendrijders. Ik zeg niet dat de verschillen groot zijn maar voor de volledigheid, ze zijn er zeker.
Luchtweerstand is een behoorlijke variabele. Windkracht 4 mee hier in de polder maakt een wereld van verschil in topsnelheid van een eend. Dat was vroeger al bij mijn 2CV4 maar merkte het goed op een ritje naar Friesland. En dan kan de snelheid ver voorbij wat volgens het boekje kan. Het toerental gaat dan toch mee omhoog lijkt mij en dan dus over het maximaal toelaatbare heen.
En je vraag of een eend nou wel de juiste auto voor mij is. Ik weet in elk geval dat ik in de 4 weken dat ik eend eend had pas enorm heb genoten van het rijden er in. Dus in die zin denk ik zeker. Ook het simplisme van de auto spreekt me erg aan. Of dat iets te maken heeft met dat wat ik hier heb geschreven weet ik niet. Ik hoor graag je gedachte daarover dan.
Verder ben ik wel benieuwd wat dan, op basis van koppel en vermogen de laagst bruikbare snelheid is. Bij mijn weten is dat koppel en vermogen namelijk niet beschikbaar op lage toerentallen? In de vermogensgrafiek van een specifiek blok kun je het verloop van die waarden mooi zien.
Ik begrijp je verhaal niet helemaal eerlijk gezegd. De omtrek van een band bepaald uiteindelijk de eindoverbrenging. Er worden tegenwoordig verschillende bandenmaten gemonteerd door eendrijders. Ik zeg niet dat de verschillen groot zijn maar voor de volledigheid, ze zijn er zeker.
Luchtweerstand is een behoorlijke variabele. Windkracht 4 mee hier in de polder maakt een wereld van verschil in topsnelheid van een eend. Dat was vroeger al bij mijn 2CV4 maar merkte het goed op een ritje naar Friesland. En dan kan de snelheid ver voorbij wat volgens het boekje kan. Het toerental gaat dan toch mee omhoog lijkt mij en dan dus over het maximaal toelaatbare heen.
En je vraag of een eend nou wel de juiste auto voor mij is. Ik weet in elk geval dat ik in de 4 weken dat ik eend eend had pas enorm heb genoten van het rijden er in. Dus in die zin denk ik zeker. Ook het simplisme van de auto spreekt me erg aan. Of dat iets te maken heeft met dat wat ik hier heb geschreven weet ik niet. Ik hoor graag je gedachte daarover dan.
Verder ben ik wel benieuwd wat dan, op basis van koppel en vermogen de laagst bruikbare snelheid is. Bij mijn weten is dat koppel en vermogen namelijk niet beschikbaar op lage toerentallen? In de vermogensgrafiek van een specifiek blok kun je het verloop van die waarden mooi zien.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
- Locatie: Apeldoorn
Wat is wijsheid, Lettertjes,cijfertjes en nummertjes in boekjes zijn gegevens over een goed (nieuw) blok. Je kunt het het beste aanvoelen en aanhoren wat de motor van je eend leuk vindt en wat niet. Ondertoeren is sowieso erg slecht, boxers kicken op toeren, liever teveel dan te weinig. Verschillende types aan versnellingsbakken maken deze berekening ook niet makkelijk. Lekker ermee cruisen en op toeren rijden dus is mijn visie hierop, laat je gevoel spreken
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
helemaal mee eens hanzelman. gewoon rijden! heb je het gevoel dat je moet schakelen of gas loslaten, dan doe je dat. de een rijdt niet harder als 100 omdat ie bang is dat de boel stukgaat, ik rij vaak genoeg gewoon plankgas (behalve bij langdurig heuvel af ofzo. en ieder zweert bij z'n eigen gevoel
dus... doe lekker waar je je goed bij voelt.
dus... doe lekker waar je je goed bij voelt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Helemaal mee eens! Hier heb ik altijd prima mee geleefd en dat zal voor de toekomst ook niet anders zijn hoor. Juist omdat het bij elke auto/motor weer net ff anders is.
Wat het laagste toerental in een versnelling is zal de praktijk moeten uitwijzen en wees er een beetje voorzichtig mee is mijn overtuiging altijd. Beter een keertje meer schakelen dan lui het uiterste uit het motortje halen in 3!
Wat het laagste toerental in een versnelling is zal de praktijk moeten uitwijzen en wees er een beetje voorzichtig mee is mijn overtuiging altijd. Beter een keertje meer schakelen dan lui het uiterste uit het motortje halen in 3!
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Ik gaf je met die cijfers de grootste trekkracht bij 3500t/min.dat is wat anders dat het hoogste vermogen.Maar het geef aan dat waar je het beste kan rijden om: ja wat wil je ermee? Zuinig rijden?Motor sparen?Er zijn geen maximale toerentallen bekend
Zolang je de eend gebruik naar je gevoel zal hij bevallen en op dit punt niet kapot gaan.
Zolang je de eend gebruik naar je gevoel zal hij bevallen en op dit punt niet kapot gaan.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Ha Gerard, Op gevoel rijden is helemaal goed lijkt me.
Ik had begrepen dat een eend niet boven de 5900t/min (weet het exacte getal ff niet) gereden mag worden. En ik begrijp goed wat max koppel inhoud. De vraag aan het begin van dit topic was wat de laagste snelheid in de 3e vesnelling is, die is dan beantwoord met "rijdt op gevoel en bij de gerinste twijfel ga je naar 2" lijkt me. Maar goed uit de vraag maak ik op dat het "gevoel" er nog niet is bij de vraag steller. Of deze aanname klopt weet ik niet maar dan geld misschien een vleilige snelheid. Die is dan wat lastiger, 25 km/u kan misschien net aan maar of dat handig is in het gewone verkeer? Ik zou er misschien 35km/u van maken...
Ik had begrepen dat een eend niet boven de 5900t/min (weet het exacte getal ff niet) gereden mag worden. En ik begrijp goed wat max koppel inhoud. De vraag aan het begin van dit topic was wat de laagste snelheid in de 3e vesnelling is, die is dan beantwoord met "rijdt op gevoel en bij de gerinste twijfel ga je naar 2" lijkt me. Maar goed uit de vraag maak ik op dat het "gevoel" er nog niet is bij de vraag steller. Of deze aanname klopt weet ik niet maar dan geld misschien een vleilige snelheid. Die is dan wat lastiger, 25 km/u kan misschien net aan maar of dat handig is in het gewone verkeer? Ik zou er misschien 35km/u van maken...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640