Nieuw project voor de wintermaanden met foto's op pag. 2!

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » vr 20 jun, 2008 19:25

BW schreef::evil: waar ga ik die eens steken? :twisted:
op een plekje waar de zon niet schijnt?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » vr 20 jun, 2008 20:08

moet ik wel nog wat snijolie gaan halen :lol:

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 21 jun, 2008 09:24

BW schreef:2 bij eenzelfde motor dus doe ik de andere preventief. aluminium draad heeft afgezien wat wil je altijd warm - koud - warm ... gedurende 20 jaar
dat maakt 4 en dan nog een paar vrienden die het vroegen om bij hun net hetzelfde te doen. maakt wel dat ik er nog 98 helicoils over heb :evil: waar ga ik die eens steken? :twisted:
je mag altijd eens bij mij langs komen. ik heb nog wel 2 koppen liggen :wink:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 25 jun, 2008 02:12

BW schreef::evil: waar ga ik die eens steken? :twisted:
Marktplaats gewoon ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 25 jun, 2008 12:11

Ik heb trouwens hetzelfde aan de hand bij de cilinderkoppen. Aan de inlaatzijde. Daar is het schroefdraad ook heel poreus geworden.

Ik lekker de koppen laten reviseren, prachtig allemaal. Spruitstuk erop, goh wat leuk. Aandraaien. !&^$%##!%! Draait door bij de linkercilinder. Ik heb het kunnen oplossen door een wat langere M7 bout te nemen en er een M7 moertje achter te zetten. Dit kan alleen aan de schutbord kant. Bij het andere schroefdraad heb ik er een wat langere M7 bout in gedraaid. Er zit namelijk iets meer schroefdraad als dat de originele bout lang is.

En tot overmaat van ramp: nu begint ie valse lucht te zuigen bij de rechtercilinder. Ofwel: ook daar weer dat poreuze schroefdraad.

Ik weet zeker dat dit komt door ouderdom. Het blokje + koppen dat ik heb gebruikt is uit 1973 en heeft ook nog eens 22 of 23 jaar stilgelegen.

Ik denk toch dat ik ook maar een M7 helicoil setje ga aanschaffen. Dan kan ik het in elke geval netjes oplossen-repareren. En het zal ongetwijfeld in de toekomst vaker voor gaan komen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » wo 25 jun, 2008 12:40

ik had net hetzelfde voor, mijn donorblok was van 1978. de draad was ook poreus geworden.
ik heb nu overall helicoils gemonteerd zodat ik zeker ben dat het nietmeer gebeurd in de toekomst. in de racerij doen ze dit standaard bij cilinderkop enzo dus slecht kan het niet zijn lijktme. het gaat heel goed om de coils te monteren mits je voldoende snijolie gebruikt het is iets dat je even gedaan moet hebben endan kun je het.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 25 jun, 2008 19:47

Ik weet niet of het met leeftijd te maken heeft. Het kan ook slecht gietwerk zijn. Mijn 57er heeft geen probleem en doet het nog altijd. Andere optie, oplassen met alutide en opnieuw uitboren en tappen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 25 jun, 2008 23:50

Slecht gietwerk zou ook makkelijk kunnen. Ik denk dat de oudere blokken/ eenden etc. kwalitatief wel beter waren. Later werd er volgens mij steeds meer op kosten bezuinigd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 2 jul, 2008 22:13

Inmiddels een M7 heli coil set aangeschaft. Kostte iets van 48 euro.

Zojuist even geoefend met plaatsen op een oude cilinderkop. Werkt echt goed.
Morgen de cilinderkopjes op het blokje onder handen nemen in de hoop op die manier de valse lucht weg te krijgen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 2 jul, 2008 23:23

Succes ermee.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 13 jul, 2008 22:20

Het is trouwens prima gegaan om die helicoils te plaatsen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » di 19 jul, 2011 16:37

Hallo, hier even een oud topic oprakelen nu ik ook bezig ben met een revisie.

Ben zelf nog niet bezig met de opbouw, maar het kan nooit geen kwaad om al te bestuderen hoe ik het ga moeten doen:)

wat bedoel je met de 120°regel, nog nooit van gehoord
Afbeelding

Groeten
sander

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 19 jul, 2011 18:12

120 graden regel, dan is het nu tijd dat je we wel van hoort. Zuigerveren moet je de opening altijd 120 graden van elkaar monteren om lekkage te minimaliseren. Sterker nog, oude olieschraapveren (die in drie delen) moet je ook zo monteren.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » wo 20 jul, 2011 15:59

bedankt, zo hebben we ook weer bijgeleerd :)
Kunnen we nu ook rekening mee houden bij het opbouwen komende winter

Plaats reactie