Heb ik een gelaagde voorruit ?

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Jacky
Beginner
Beginner
Contacteer:

Heb ik een gelaagde voorruit ?

Bericht door Jacky » di 4 okt, 2011 13:20

Hallo,

Voor onze deelname aan Touareg Trail is een gelaagde voorruit een absolute aanrader i.v.m. het in duizenden stukjes uiteenspatten van een geharde voorruit bij een steeninslag.

Nu was ik in de overtuiging dat de voorruit van onze 1974 Dyane (die we vorig jaar kochten) een gelaagde was.

Er staat nl. Soliver Dupliver ACL DOT 90 AS1 M1060 E6 48 R 00086 ingegraveerd.

Als ik Soliver Dupliver Google dan blijkt Soliver een fabrikant van glas voor bouw en auto te zijn en Dupliver blijkt een productlijn van allerlei gelaagd glas te zijn (zie : http://www.google.be/search?gcx=c&sourc ... r+dupliver

Nu was er gisteren een 2CV hersteller waar onze Dyane was voor laswerkzaamheden en nog allerlei herstellingen en die beweerde dat onze voorruit nog de originele was en dat dat wou zeggen dat onze voorruit géén gelaagde is.

Klopt dit ? En zo ja, dan zal ik best onze voorruit nog laten vervangen door een gelaagde...
Tot ziens,

Jacky

Dyane 6 1974 waarmee we Touareg Trail 2010 reden en waarmee we Touareg Trail 2011 gaan rijden.

Dyane 6 1982

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 4 okt, 2011 22:12

Of voor 75 euro een reseverruitje meenemen voor onderweg.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 4 okt, 2011 22:12

Ik zou zeggen: De term "dupli" in de productnaam is hoogstwaarschijnlijk een verwijzing naar gelaagd glas. Het DOT-nummer (Department of Transportation) verwijst voor voorruitglas helaas alleen naar een fabrikant, niet naar een soort of kwaliteit. DOT 90 is inderdaad het Belgische Soliver. Ik betwijfel of Soliver als eerste montage is gebruikt. Zie ook http://www.ableautoglass.com/Department ... umbers.pdf ( dit adres werkt ondanks de tikfout)

Jacky
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Jacky » wo 5 okt, 2011 14:54

De raad van Backfire is natuurlijk de meest pragmatische. Naar het schijnt duurt het niet lang om een voorruit te laten verwisselen :P Scheelt weer een paar kg als je door Afrika gaat snorren...

De logica van achtpeter is ook de mijne :lol: . Dat van het DOT nummer wist ik niet. Bedankt ! Ondertussen de vraag ook aan Soliver gesteld, maar nog geen antwoord. Afwachten wat zij zeggen.

Daarnet heb ik nog een andere eendengarage hier in het Antwerpse gebeld ( http://www.operation2cv.com/ ) en die wist me onmiddellijk te zeggen dat een voorruit zoals de mijne niet de originele is en wel degelijk een gelaagde. :P :P

Is het een aanwijzing in die zin dat het rubber rond de voorruit bovenaan langs de passagierskant onderbroken is, d.w.z. dat het rubber zo'n 3 mm te kort is. Langs daar lekte er bij regen water binnen en dat gat hebben we opgestopt met zwarte TEC7 ? :lol:
Tot ziens,

Jacky

Dyane 6 1974 waarmee we Touareg Trail 2010 reden en waarmee we Touareg Trail 2011 gaan rijden.

Dyane 6 1982

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 5 okt, 2011 15:13

Het rubber heeft niets van doen met welk soort glas er in zit. Gelaagde voorruit is soms herkenbaar aan luchtbelletjes bij de hoeken, daar waar de folie niet helemaal goed zit, gehard glas kent dit verschijnsel natuurlijk niet. Verder kun je het aan de zijkant van het glas meteen herkennen als er folie tussen zit, vraag is alleen of je het rubber bij gemonteerde ruit ver genoeg kunt terugbuigen om dit te herkennen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 5 okt, 2011 15:22

Het vreemde is wel dat als je op type zoekt je elke keer bij amerikaanse site uitkomt voor goedkeuring (tot 7-2013 blijkbaar)?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 5 okt, 2011 16:35

Die onderbreking in het ruitrubber lijkt me niet normaal. Van alle A-types heeft naar ik meen te weten alleen de Ami6 een rubber met losse einden. De Dyane van mijn dochter heeft in ieder geval een ononderbroken rubber.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 5 okt, 2011 16:42

uitgenomen rubber goed schoonmaken en lijmen met secondenlijm. Houdt bij mij al weer 4 jaar probleemloos.
diverse Citroens, wat anders.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 5 okt, 2011 17:57

gelijk een gelaagde er in, niet met een ruit gaan zeulen dit gaat toch stuk van al het gehobbel!!
kleine moeite en ook nog minder gevaarlijk! bovendien vind ik een ruit nou net een beetje te zwaar zonde van al dat geduw in het zand

Plaats reactie