Vooras wil niet van het chassis

Alles over de wielophanging
CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Vooras wil niet van het chassis

Bericht door CitroënAZAM » zo 16 okt, 2011 19:49

Hoi iedereen,

ik heb het probleem dat ik de bevestigingsbouten niet van de vooras af kan halen. Ik heb besloten om de kop van de bout eraf te slijpen, alleen de as lijkt nog steeds vast te zitten... ik heb het idee dat er in dat kokertje naast het chassis nog een klein stukje schroefdraad zit, en dat de bout daar nog vastzit.
in ieder geval kan ik er nu niks meer aan draaien,
Lars.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

voorasbouten

Bericht door schroef » zo 16 okt, 2011 20:14

Niet slim Lars. De bouten zitten geroest in de kokertjes. Kruipolie/ WD 40 spuiten en voorzichtig op de buisjes slaan zodat alles loskomt, Heel warm maken (roodheet) help gegarandeerd.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 16 okt, 2011 20:28

ik kreeg geen enkele bout van mijn assen los. heb het chassis omgedraaid, koppen afgeslepen en ze dan uitgeklopt met een pin. eenmaal de assen los waren van het chassis kon ik de resten van de bouten gewoon met de hand eruitdraaien :s
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » zo 16 okt, 2011 20:40

Hmm denk dat je nu het makkelijkst de hele draagarm los kan halen... kan je er aan alle kanten bij, of er een complete andere draagarm onder zetten.
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 16 okt, 2011 20:47

Charlie schreef:Hmm denk dat je nu het makkelijkst de hele draagarm los kan halen... kan je er aan alle kanten bij, of er een complete andere draagarm onder zetten.
Charlie ik heb de koets en het motorblok eraf, ik denk wat Jiekie zegt het meest voor de hand liggende oplossing is. bij de achteras zat er sowieso geen schroefdraad in dat kokertje, maar ik zal morgen wel de gasbrander voor de zekerheid erbij gebruiken, zodat ik de as met de bout makkelijker eruit kan halen.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Re: voorasbouten

Bericht door CitroënAZAM » zo 16 okt, 2011 20:49

schroef schreef:Niet slim Lars. De bouten zitten geroest in de kokertjes. Kruipolie/ WD 40 spuiten en voorzichtig op de buisjes slaan zodat alles loskomt, Heel warm maken (roodheet) help gegarandeerd.
Schroef, de reden dat ik de koppen eraf geslepen heb, is dat de dopsleutel in de kop draaide, ik had het idee dat de maat niet precies 17 was.
Maar het klopt dat het schroefdraad alleen aan het asvoetje zit?

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 16 okt, 2011 20:52

Ter verduidelijking, het gaat om de complete vooras, en ik weet niet of er een verschil in montage van de oudere en nieuwere typen eenden is. Maar bij mij zit de vooras vast met 4 bouten, 2 aan elke zijde.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 16 okt, 2011 20:55

bij mij zat er enkel draad in het asvoetje, niet in het chassis.
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 16 okt, 2011 21:06

gewoon koppen afslijpen en telkens afwisselend op alle bouten is kloppen met een slagpen, dan vallen de assen er vanzelf af door de zwaartekracht (als je het chassis omdraait ten minste)
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 16 okt, 2011 21:38

JieKie schreef:gewoon koppen afslijpen en telkens afwisselend op alle bouten is kloppen met een slagpen, dan vallen de assen er vanzelf af door de zwaartekracht (als je het chassis omdraait ten minste)
Ik zal het morgen proberen, heb je het chassis ook op een verhoging staan? zodat er wat speling is tussen de grond en de as, (dan niet de as keihard laten vallen)

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 16 okt, 2011 22:58

uhu, stond op blokken. wij waren met 2, de een klopte en de andere zorgde voor de zachte landing :p mss wat banden onder leggen ofzo
veel succes
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 16 okt, 2011 23:17

JieKie schreef:uhu, stond op blokken. wij waren met 2, de een klopte en de andere zorgde voor de zachte landing :p mss wat banden onder leggen ofzo
veel succes
Super dankjewel!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 16 okt, 2011 23:51

Verwarmen is niet nodig. Hij klemt alleen door alle roestschilfers die in het buisje zijn gevallen. Je zal ze er wel uit zien vallen als je bezig bent ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3045
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 20 okt, 2011 18:43

Dat je meent dat de koppen niet helemaal maar 17 zijn komt door je dopsleutel. Die is hiervoor niet erg geschikt.
Kijk maar eens in de dop en je ziet dat het eerste stukje dop niets doet, dat is een schuin randje.

Een ring-steeksleutel is hier veel beter voor. Dan wel de ringkant gebruiken. Onder het chassis een krik zetten en dan met de krik de ringsleutel er tegen aan drukken. Eventueel zelf op het chassis gaan zitten en een lange buis op de sleutel zetten.

Dan komen ze altijd los.

In de buisjes zit inderdaad geen schroefdraad, wel roest.

Ik hoop dat je straks de bouten er nog uit krijgt. Nu kun je amper meer kracht zetten op de ronde draadeinden.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 20 okt, 2011 19:07

na wat weken met kruipolie en een flinke griptang kom je een heel eind. eventueel nog wat warmstoken.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie