Vooras wil niet van het chassis
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
Vooras wil niet van het chassis
Hoi iedereen,
ik heb het probleem dat ik de bevestigingsbouten niet van de vooras af kan halen. Ik heb besloten om de kop van de bout eraf te slijpen, alleen de as lijkt nog steeds vast te zitten... ik heb het idee dat er in dat kokertje naast het chassis nog een klein stukje schroefdraad zit, en dat de bout daar nog vastzit.
in ieder geval kan ik er nu niks meer aan draaien,
Lars.
ik heb het probleem dat ik de bevestigingsbouten niet van de vooras af kan halen. Ik heb besloten om de kop van de bout eraf te slijpen, alleen de as lijkt nog steeds vast te zitten... ik heb het idee dat er in dat kokertje naast het chassis nog een klein stukje schroefdraad zit, en dat de bout daar nog vastzit.
in ieder geval kan ik er nu niks meer aan draaien,
Lars.
voorasbouten
Niet slim Lars. De bouten zitten geroest in de kokertjes. Kruipolie/ WD 40 spuiten en voorzichtig op de buisjes slaan zodat alles loskomt, Heel warm maken (roodheet) help gegarandeerd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
- Locatie: Gent
- Contacteer:
ik kreeg geen enkele bout van mijn assen los. heb het chassis omgedraaid, koppen afgeslepen en ze dan uitgeklopt met een pin. eenmaal de assen los waren van het chassis kon ik de resten van de bouten gewoon met de hand eruitdraaien :s
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
Charlie ik heb de koets en het motorblok eraf, ik denk wat Jiekie zegt het meest voor de hand liggende oplossing is. bij de achteras zat er sowieso geen schroefdraad in dat kokertje, maar ik zal morgen wel de gasbrander voor de zekerheid erbij gebruiken, zodat ik de as met de bout makkelijker eruit kan halen.Charlie schreef:Hmm denk dat je nu het makkelijkst de hele draagarm los kan halen... kan je er aan alle kanten bij, of er een complete andere draagarm onder zetten.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
Re: voorasbouten
Schroef, de reden dat ik de koppen eraf geslepen heb, is dat de dopsleutel in de kop draaide, ik had het idee dat de maat niet precies 17 was.schroef schreef:Niet slim Lars. De bouten zitten geroest in de kokertjes. Kruipolie/ WD 40 spuiten en voorzichtig op de buisjes slaan zodat alles loskomt, Heel warm maken (roodheet) help gegarandeerd.
Maar het klopt dat het schroefdraad alleen aan het asvoetje zit?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
Ik zal het morgen proberen, heb je het chassis ook op een verhoging staan? zodat er wat speling is tussen de grond en de as, (dan niet de as keihard laten vallen)JieKie schreef:gewoon koppen afslijpen en telkens afwisselend op alle bouten is kloppen met een slagpen, dan vallen de assen er vanzelf af door de zwaartekracht (als je het chassis omdraait ten minste)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
-
- Heavy user
- Berichten: 3064
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Dat je meent dat de koppen niet helemaal maar 17 zijn komt door je dopsleutel. Die is hiervoor niet erg geschikt.
Kijk maar eens in de dop en je ziet dat het eerste stukje dop niets doet, dat is een schuin randje.
Een ring-steeksleutel is hier veel beter voor. Dan wel de ringkant gebruiken. Onder het chassis een krik zetten en dan met de krik de ringsleutel er tegen aan drukken. Eventueel zelf op het chassis gaan zitten en een lange buis op de sleutel zetten.
Dan komen ze altijd los.
In de buisjes zit inderdaad geen schroefdraad, wel roest.
Ik hoop dat je straks de bouten er nog uit krijgt. Nu kun je amper meer kracht zetten op de ronde draadeinden.
Kijk maar eens in de dop en je ziet dat het eerste stukje dop niets doet, dat is een schuin randje.
Een ring-steeksleutel is hier veel beter voor. Dan wel de ringkant gebruiken. Onder het chassis een krik zetten en dan met de krik de ringsleutel er tegen aan drukken. Eventueel zelf op het chassis gaan zitten en een lange buis op de sleutel zetten.
Dan komen ze altijd los.
In de buisjes zit inderdaad geen schroefdraad, wel roest.
Ik hoop dat je straks de bouten er nog uit krijgt. Nu kun je amper meer kracht zetten op de ronde draadeinden.