Remmen AZU 1961
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Remmen AZU 1961
Zo, ik ben lekker bezig! Remschoenen voor erop, remschoenen achter erop. Nieuwe rencilinders. Remleidingen en banjobouten schoonmaken, wat een bagger is dat oude remolie! Spiritus is het enige middel waar die troep in oplost, zo staat het ook in het handboek.
Er staat ook in het handboek dat bij de achterremmen de langste schoenen voor moeten. Laten de schoenen nu even lang zijn! Er zit wel verschil in, de ene schoen zit een stukje verder naar beneden dan de andere, die heb ik nu voor zitten. Achter grijpt nu eerder aan dan voor naar mijn idee. Volgens tekening in het handboek zou het zo horen te zitten.
Gereedschapjes gemaakt om de remmen te centreren. Voor een eenvoudige haak gemaakt die vast gezet kan worden aan een trommelbout. Achter een bus gedraaid die om de achteras draait met daarop zo'n zelfde haak gelast, boutje M6 voor de afstand er door, het werkt prima! Het is even frunniken met die excentrieken maar het werkt wel!
Er staat ook in het handboek dat bij de achterremmen de langste schoenen voor moeten. Laten de schoenen nu even lang zijn! Er zit wel verschil in, de ene schoen zit een stukje verder naar beneden dan de andere, die heb ik nu voor zitten. Achter grijpt nu eerder aan dan voor naar mijn idee. Volgens tekening in het handboek zou het zo horen te zitten.
Gereedschapjes gemaakt om de remmen te centreren. Voor een eenvoudige haak gemaakt die vast gezet kan worden aan een trommelbout. Achter een bus gedraaid die om de achteras draait met daarop zo'n zelfde haak gelast, boutje M6 voor de afstand er door, het werkt prima! Het is even frunniken met die excentrieken maar het werkt wel!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Ja, ik dacht ook andersom. Maar op tekening zie ik dat juist de voorste schoenen iets naar onderen zijn gedraaid (van de remcilinder af), dan grijpen voor mijn gevoel de achterste eerder aan! Of zie ik dat verkeerd? Het zijn wel de achterremmen, die hebben veel minder invloed op het remgedrag.
Letten jullie hierop? Of maakt het niet zo veel verschil.
Letten jullie hierop? Of maakt het niet zo veel verschil.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Het gaat niet om welke het eerst aangrijpt,Je gaat pas remmen als zowel voor als achter alle 8 remschoenen tegen de trommels drukken en weerstand krijgen (wet van BOYLE) Alleen als de remmen aanliggen zal de draaiende kracht (afhankelijk van het oppervlakte van de voering) van de voorste schoen de kracht vergroot worden.Terwijl de achterste van de trommel weggedrukt wordt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Ik bedoel het volgende:
Als je een paar schoenen voor je hebt, dan zit de voering van de ene er iets dichter bij het draaipunt op gelijmd (zit onder) dan de andere. Eerder schreef ik iets verder van de remcilinder (zit boven), daarmee bedoel ik hetzelfde.
Als je de complete schoenen monteert dan zit de voering bij de ene dus iets lager dan bij de andere (dichter bij het draaipunt en verder van de remcilinder).
Ik heb de schoen waarbij de voering iets lager, of iets gedraaid zit op de voorkant gezet aan beide achterassen.
Ik vraag mij af of dat gooed zit!?
Anders moet ik toch maar eens de moeite nemen om een foto te plaatsen.
Kan iemand me nog eens uitleggen hoe dat moet?
Als je een paar schoenen voor je hebt, dan zit de voering van de ene er iets dichter bij het draaipunt op gelijmd (zit onder) dan de andere. Eerder schreef ik iets verder van de remcilinder (zit boven), daarmee bedoel ik hetzelfde.
Als je de complete schoenen monteert dan zit de voering bij de ene dus iets lager dan bij de andere (dichter bij het draaipunt en verder van de remcilinder).
Ik heb de schoen waarbij de voering iets lager, of iets gedraaid zit op de voorkant gezet aan beide achterassen.
Ik vraag mij af of dat gooed zit!?
Anders moet ik toch maar eens de moeite nemen om een foto te plaatsen.
Kan iemand me nog eens uitleggen hoe dat moet?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Hier de eeste poging een foto van de linkerachterrem (bestuurderskant)
Je kunt zien dat de linker voering iets verder uit de bovenkant op de schoen is geplakt, al valt het mij tegen hoe duidelijk het te zien is op de foto.
Ik had verwacht de hele foto te zien in het bericht, zoals anderen dat hebben.
Edit jeroen-citroen: Foto's even goed gezet
Je kunt zien dat de linker voering iets verder uit de bovenkant op de schoen is geplakt, al valt het mij tegen hoe duidelijk het te zien is op de foto.
Ik had verwacht de hele foto te zien in het bericht, zoals anderen dat hebben.
Edit jeroen-citroen: Foto's even goed gezet
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Hier zie je het plaatje uit het werkplaatshandboek (hier ook de originele veer van destijds).
Hier zie je nu wel duidelijk het verschil tussen voor en achter:
Remvoering voor is langer.
De voering voor zit een fractie lager op de schoen geplakt dan achter.
(voor is links en achter rechts, plaatje is achterrem links net als mijn foto's)
Dan zou ik denken dat voor later aangrijpt dan achter. Maar iedereen zal wel denken waar maak je je druk om!
In elk geval leuke plaatjes en bovendien nu heb ik het zelfs voor elkaar om een tekening uit het handboek hier te plaatsen (op de juiste manier, zucht!)