voorwiellager

Alles over de wielophanging
theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

voorwiellager

Bericht door theoenmarion » zo 30 okt, 2011 11:51

Ik moet het voorwiellager vervangen, en nu las ik ergens dat je een borgpen van 4 mm eerst moet inboren voor je de moer los kunt draaien. Ik zie nergens een pennetje! Wie kan mij aangeven waar dit pennetje zit?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1909
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 30 okt, 2011 12:21

dat is één van de weinige klussen die ik door de vakman heb laten doen. Hij gebruikte daar nogal speciaal gereedschap voor.


Maar heb wel meegekeken:
wiel er af
splitpen uit wielmoer
wielmoer er af
je kan de as nu naar binnen weg schuiven.
kijk nu aan de blok-zijde van het wiellager. Daar zit een borging in de moer. Die moet je losboren.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 30 okt, 2011 12:51

Inderdaad. Nu ik goed kijk zie ik 2 kleine puntjes aan beide kanten van de moer. Dat zou het dan moeten zijn? Weet je ook hoe het zit als je nieuwe lagers hebt gemonteerd, moet je er dan weer een borgpen in tikken?

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 30 okt, 2011 13:20

Het is geen pennetje maar een borging gemaakt met een zgn centerpunt.
Idd goed uitboren met een 2 en daarna 3 mm boortje.
Uiteraard moet bij de montage e.e.a. weer geborgd worden!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 30 okt, 2011 15:20

Zit er bij het lager een nieuw borgpennetje?

Is dat zo'n rond "gevouwen stukje ijzer".

Greetz David :P

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 30 okt, 2011 16:09

Nee het is gewoon met een centerpunt de ring op de draadrand iets in te slaan.
Wel een nieuwe ring en keerring gebruiken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 30 okt, 2011 16:41

David schreef:Zit er bij het lager een nieuw borgpennetje?

Is dat zo'n rond "gevouwen stukje ijzer".

Greetz David :P
op bijgaande foto is te zien waar de borgpennen zaten.
Afbeelding

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 30 okt, 2011 17:02

Reeds een aantal keren ook met WD40 bewerkt maar zonder resultaat. Het is toch wel een rechtse draad?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 30 okt, 2011 18:13

Kostte mij ook wat moeite.....
Afbeelding

Ondanks de juiste tools. :o
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 30 okt, 2011 19:38

Ziezo, aanhouder wint vandaag! Ik heb de ringmoer gewoon in tweeën geboord. Voorzichtig. Hopelijk de draad niet beschadigd. Het lager is er uit!

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 2 nov, 2011 14:29

ik ben nu ook bezig om het lager eruit te krijgen, ik heb geen idee hoever ik moet doorboren. ben nu al uren bezig en dat kloteding verrekt het om een draai te krijgen...

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » wo 2 nov, 2011 15:27

Beste werkt met een slagmoersleutel, als je die voorhanden hebt tenminste. Borging goed uitboren iig.
~:-)~

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » wo 2 nov, 2011 16:44

In sommige gevallen kun je volstaan met het centerpuntje met een priem iets terug te tikken.
Moer zit idd erg vast! Ik heb hem daarom doormidden geboord, dan maar een nieuwe moer er in. Het schijnt dat er ook lagers middels een borgring zitten opgesloten in het fuseehuis. Dus geen moer!

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 2 nov, 2011 17:00

theoenmarion schreef:In sommige gevallen kun je volstaan met het centerpuntje met een priem iets terug te tikken.
Moer zit idd erg vast! Ik heb hem daarom doormidden geboord, dan maar een nieuwe moer er in. Het schijnt dat er ook lagers middels een borgring zitten opgesloten in het fuseehuis. Dus geen moer!
Waar heb je hem doorgeboord? gewoon bij de 2 inkepingen, of die 2 borggaatjes?

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » wo 2 nov, 2011 17:29

Lars Faber schreef:
theoenmarion schreef:In sommige gevallen kun je volstaan met het centerpuntje met een priem iets terug te tikken.
Moer zit idd erg vast! Ik heb hem daarom doormidden geboord, dan maar een nieuwe moer er in. Het schijnt dat er ook lagers middels een borgring zitten opgesloten in het fuseehuis. Dus geen moer!
Waar heb je hem doorgeboord? gewoon bij de 2 inkepingen, of die 2 borggaatjes?
Bij de 2 boor gaatjes. Eerst dus, met een 4mm boortje, verticaal en dan nog een keer horizontaal. Daarna voorzichtig met een scherpe beitel het stukje wegtikken.

Plaats reactie