Ik zit met het volgende probleem, het begon met dat ik merkte dat mijn knipperlicht linksvoor het niet deed (relais maakte ander geluid dan normaal). Daarna werd ik bij een stoplicht erop gewezen dat allebei mijn remlichten het niet deden. Mijn eerste gedachten waren bij het knipperlicht een draadje los/ lampje doorgebrand en bij de remlichten een zekering kapot.
Het gaat om een 2cv Charleston uit '90
Ik zal deze twee problemen even apart behandelen (misschien hebben ze met elkaar te maken)
Allereerst het remlicht. Ik heb alle zekeringen nagekeken en naar mijn idee is er geen enkele kapot. Ik heb twee van die kastjes naast de accu met daarin 5 zekeringen. 4 in de een en eentje in de ander. Ik heb even rondgekeken naar elektrische schema's en ik weet niet welke bij mij past. Ik denk eerlijk gezegd die met 4 zekeringen aangezien ik er een achterruit verwarming erop heb laten zetten en dat die enkele zekering daar voor bedoeld is. Ik ben niet zo handig met elektrische schema's dus kan niet helemaal in mijn eentje afleiden waar ik nou precies naar moet kijken.
Dat is probleem 1, probleem 2 heeft te maken met de knipperlichten. Het begon dus met links voor. Ik heb het lampje eruit gehaald en gekeken hoe die eruit zag en dat was niet al te best. Glas is melkachtig uitgeslagen met zwarte randen en het wolfraam is een klein beetje gesmolten maar niet helemaal door. Ik dacht dat ik het probleem gevonden had maar toen ik een goed lampje erin deed (die van rechtsvoor) deed hij alsnog niets. Toen ik het lampje er weer uit haalde leek op het eerste gezicht dat er niets mis mee was maar toen ik hem weer terug deed in de rechter deed hij het ook niet. Wat is hier aan de hand? Heb ik mijn goeie lampje kapot gemaakt door hem in de linker te doen? Dat zou betekenen dat er ergens harde kortsluiting wordt gemaakt.
Anyway, als jullie nog tips hebben hoe ik te werk moet gaan (welke stappen ik moet doorlopen om bepaalde dingen uit te sluiten) hoor ik het graag.
Disclaimer: alle overige elektrische delen doen het wel naar behoren maar ik heb nog een opmerking: Als ik de lichten aan doe gaat de motor stationair langzamer draaien, het is niet veel maar je hoort het wel. Kan dit duiden op een kapotte spanningsregelaar?
Remlichten + knipperlichten doen het niet
Remlichten + knipperlichten doen het niet
Laatst gewijzigd door Wauter op wo 23 nov, 2011 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
Het klinkt als een massa-probleem.
Maakt alle aansluitingen eens goed schoon en maak eventueel een extra massa-draadje van het voorspatbord naar een punt op bv. het chasis.
Kontroleer ook de min kabel van de accu, maak de beide aansluitinegn goed schoon en zet ze weer goed vast.
het kan natuurlijk ook zijn dat het knipperlicht relais kapot is, maar dan moeten ze volgens mij in ieder geval wel aan gaan.
Is er achter in de kofferbak niet een draadje losgeschoten, of bij de verbindingen boven de accu?
Als je het licht aan doet moet de dynamo meer stroom leveren, daardoor gaat je motor iets langzamer lopen, dat is ook zo bij "moderne" auto's.
Succes
Maakt alle aansluitingen eens goed schoon en maak eventueel een extra massa-draadje van het voorspatbord naar een punt op bv. het chasis.
Kontroleer ook de min kabel van de accu, maak de beide aansluitinegn goed schoon en zet ze weer goed vast.
het kan natuurlijk ook zijn dat het knipperlicht relais kapot is, maar dan moeten ze volgens mij in ieder geval wel aan gaan.
Is er achter in de kofferbak niet een draadje losgeschoten, of bij de verbindingen boven de accu?
Als je het licht aan doet moet de dynamo meer stroom leveren, daardoor gaat je motor iets langzamer lopen, dat is ook zo bij "moderne" auto's.
Succes
Eend voor allen, allen voor eend..
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Spanningsregelaar is makkelijk te meten. Zet met het motortje aan een multimeter op de accupolen en geef wat gas. Spanningen mag niet hoger zijn dan 14,7V. Als deze er ver boven gaat is je wisselaar kapot.
Verlichtingsproblemen zijn meestal massaproblemen in je verlichtingshuis. Demonteer deze eens en maak ze goed schoon. Zonodig een extra massakabeltje trekken. Meestal is het dan over. Zo niet, dan weet je zeker dat de massa goed is. Veel voorkomend euvel.
Wat betreft de remlichten, kan ook je remlichtschakelaar kapot zijn. Dit is het vierkante blokje gemonteerd boven je rempedaal. Deze kun je ook even doormeten.
Suc6.
Verlichtingsproblemen zijn meestal massaproblemen in je verlichtingshuis. Demonteer deze eens en maak ze goed schoon. Zonodig een extra massakabeltje trekken. Meestal is het dan over. Zo niet, dan weet je zeker dat de massa goed is. Veel voorkomend euvel.
Wat betreft de remlichten, kan ook je remlichtschakelaar kapot zijn. Dit is het vierkante blokje gemonteerd boven je rempedaal. Deze kun je ook even doormeten.
Suc6.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Re: Remlichten + knipperlichten doen het niet
Remlichtschakelaar op je pedaalWauter schreef: Allereerst het remlicht. Ik heb alle zekeringen nagekeken en naar mijn idee is er geen enkele kapot. Ik heb twee van die kastjes naast de accu met daarin 5 zekeringen. 4 in de een en eentje in de ander. Ik heb even rondgekeken naar elektrische schema's en ik weet niet welke bij mij past. Ik denk eerlijk gezegd die met 4 zekeringen aangezien ik er een achterruit verwarming erop heb laten zetten en dat die enkele zekering daar voor bedoeld is. Ik ben niet zo handig met elektrische schema's dus kan niet helemaal in mijn eentje afleiden waar ik nou precies naar moet kijken.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green