Remklauw revisie vraagjes
De binnenste ring heeft een beetje heen-en-weerspeling in zijn groef. Daardoor kan de zuiger met die ring een fractie van een mm terugschuiven als je de rem loslaat. Door de geleidelijke slijtage van de remblokken kan de zuiger bij het remmen steeds een stukje verder naar buiten schuiven (door de wrijvingsweerstand van de binnenste ring heen) en nog steeds dezelfde fractie van een mm terugkeren. Die binnenste ring dient dus zowel voor de afdichting van de hydraulische druk als voor de automatische nastelling. De buitenste ring is voor het buitenhouden van vuil.
Vaak gaat het fout als te lang met versleten blokjes wordt doorgereden. Als na teveel uitstel dan toch nieuwe blokken worden gemonteerd, passeert de buitenste ring de vuilafzettingen die ze eerder heeft tegengehouden. Nou ja, andersom eigenlijk: het vuil passeert de buitenste ring. Uiteindelijk zit je met een klemmende (niet terugkerende) zuiger, dus ongelijk slijtende blokjes en scheve remwerking. In tegenstelling met auto's met echte stofkappen in de remklauwen, kun je met onze auto's dus niet je remblokken oprijden tot bijna "staal op staal".
Vaak gaat het fout als te lang met versleten blokjes wordt doorgereden. Als na teveel uitstel dan toch nieuwe blokken worden gemonteerd, passeert de buitenste ring de vuilafzettingen die ze eerder heeft tegengehouden. Nou ja, andersom eigenlijk: het vuil passeert de buitenste ring. Uiteindelijk zit je met een klemmende (niet terugkerende) zuiger, dus ongelijk slijtende blokjes en scheve remwerking. In tegenstelling met auto's met echte stofkappen in de remklauwen, kun je met onze auto's dus niet je remblokken oprijden tot bijna "staal op staal".
Ok, dan zit ik inderdaad fout over de rubberringen
Het klopt inderdaad dat de binnenste ring relatief los in de uitsparing zit.
Dus het klinkt mijns inziens logisch.
Enige wat niet klopt is dat je niet staal op staal zou kunnen remmen.........
Dat heb ik helaas ooit zelf meegemaakt in mijn eigen 2cv
In ieder geval dank voor je verduidelijking!!
Greetz David
Het klopt inderdaad dat de binnenste ring relatief los in de uitsparing zit.
Dus het klinkt mijns inziens logisch.
Enige wat niet klopt is dat je niet staal op staal zou kunnen remmen.........
Dat heb ik helaas ooit zelf meegemaakt in mijn eigen 2cv
In ieder geval dank voor je verduidelijking!!
Greetz David
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Remklauw revisie
Ik kom er achter dat de zuiger van mijn remklauw muurvast zit. Drie zuigers heb ik er met wat flinke luchtdruk uit kunnen blazen, maar de 4e wil er met geen mogelijkheid uit. Ik heb de zuigers al diverse keren met WD40 vol gespoten maar de zuiger komt er niet uit. Ik kan hem ook niet draaien, dus muurvast. Heeft iemand een tip??? Ik mag ze zeker niet warm stoken??
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Heb alle trucks geprobeerd, maar niks helpt!
Uiteindelijk grof geweld gebruikt. Met een 4mm boortje rondom in de zuigerrand geboord en toen voorzichtig los getikt. Shit, wel ietsjes de buitenrand geraakt. Hopelijk gaat het hier niet lekken. Morgen bij Duck even nieuw revisiesetje en twee zuigers halen. Wordt zo zachtjes aan bijna een nieuwe eend. Ga toch nog even de fuseepennen vervangen voor dat ik de aandrijfassen ga monteren. Heb nu alles nog mooi los liggen.
Uiteindelijk grof geweld gebruikt. Met een 4mm boortje rondom in de zuigerrand geboord en toen voorzichtig los getikt. Shit, wel ietsjes de buitenrand geraakt. Hopelijk gaat het hier niet lekken. Morgen bij Duck even nieuw revisiesetje en twee zuigers halen. Wordt zo zachtjes aan bijna een nieuwe eend. Ga toch nog even de fuseepennen vervangen voor dat ik de aandrijfassen ga monteren. Heb nu alles nog mooi los liggen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer: