hoogte achterdeurtjes stellen
hoogte achterdeurtjes stellen
Ben mijn 2cv special van '89 al twee jaar aan het restaureren en hij is inmiddels al een heel eind gevorderd.
Hij zit al weer grotendeels in elkaar.
Koets was niet meer te redden en is vervangen door een beter en hersteld exemplaar.
Nu valt mij op dat de achterdeurtjes wat laag hangen.
Om ze dicht te doen, moet ik ze wat op tillen om ze in het slot te laten klikken.
De slotplaten zitten al op hun laagste stand.
Lijkt mij dat ze wat te laag in het scharnier hangen?
(valt niet op als je er zo naar kijkt)
Iemand hier ervaring mee?
Kan ik de deurtjes wat hoger stellen door onderin het scharnier van de koets de boel wat op te vullen (hoe dan), of door onderaan iets aan de scharnierstrip van de deurtjes te maken, zodat ze minder ver naar beneden zakken?
Het is niet zo schokkend en de achterdeuren zullen niet veel gebruikt worden, maar hij wordt weer zo goed als nieuw dus wil ik dit ook goed hebben.
Ik hoor het graag als iemand hier een tip voor heeft.
Hij zit al weer grotendeels in elkaar.
Koets was niet meer te redden en is vervangen door een beter en hersteld exemplaar.
Nu valt mij op dat de achterdeurtjes wat laag hangen.
Om ze dicht te doen, moet ik ze wat op tillen om ze in het slot te laten klikken.
De slotplaten zitten al op hun laagste stand.
Lijkt mij dat ze wat te laag in het scharnier hangen?
(valt niet op als je er zo naar kijkt)
Iemand hier ervaring mee?
Kan ik de deurtjes wat hoger stellen door onderin het scharnier van de koets de boel wat op te vullen (hoe dan), of door onderaan iets aan de scharnierstrip van de deurtjes te maken, zodat ze minder ver naar beneden zakken?
Het is niet zo schokkend en de achterdeuren zullen niet veel gebruikt worden, maar hij wordt weer zo goed als nieuw dus wil ik dit ook goed hebben.
Ik hoor het graag als iemand hier een tip voor heeft.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
bij de eend die ik opgeknapt heb viel de achterdeur klemmend in het slot, maar leek niet echt lager te hangen. Ik heb de slotplaat op de C stijl gedemonteerd en met de dremel het gat een mm groter gemaakt aan de onderkant. Opgelost.
Gr Rob
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Bedankt voor de reacties zover!
Aangezien de boel al strak gespoten is, zie ik het stukje bijlassen onderaan de deur niet zo zitten.
Ik ga eens kijken of ik een kogeltje onderin het scharnier kan laten glijden, of dat goed blijft liggen, goed scharniert en-daar ging het om- de deur wat hoger zet.
Wordt vervolgd.
Tovarim.
Aangezien de boel al strak gespoten is, zie ik het stukje bijlassen onderaan de deur niet zo zitten.
Ik ga eens kijken of ik een kogeltje onderin het scharnier kan laten glijden, of dat goed blijft liggen, goed scharniert en-daar ging het om- de deur wat hoger zet.
Wordt vervolgd.
Tovarim.
hoogte achterdeurtje afstellen
wat ik al een heb gedaan is, een 5 mm moertje onderin leggen bij het driehoekige deel van de B stijl. De deur komt hierdoor hoger. Het moertje eenvoudig vastgelijmd met carrosserie kit.
Slot op de C stijl laten zakken dmv slipgaten te maken heb ik al heel vaak gedaan. Snel, simpel en doeltreffend.
In één geval heb ik de borging van een achterdeurtje van een Besteleend/ Acadiane gekopieerd. Bij deze auto's zit er in het scharnier een soort zaagsnede met een dun plaatje erin die voorkomt dat de deur zakt. Hij de 2CV heb ik dat nagemaakt. Niet vergeten het plaatje weg te halen als je de deur wilt uitschuiven.
Slot op de C stijl laten zakken dmv slipgaten te maken heb ik al heel vaak gedaan. Snel, simpel en doeltreffend.
In één geval heb ik de borging van een achterdeurtje van een Besteleend/ Acadiane gekopieerd. Bij deze auto's zit er in het scharnier een soort zaagsnede met een dun plaatje erin die voorkomt dat de deur zakt. Hij de 2CV heb ik dat nagemaakt. Niet vergeten het plaatje weg te halen als je de deur wilt uitschuiven.
Opgelost!
Ik heb van een hard plastic staafje (geen idee waar het van was) een stukje van 7 mm lengte gezaagd met de figuurzaag.
Met een ijzervijl de vorm rondom aangepast zodat-ie mooi in het scharnier past.
Voorzichtig laten zakken met behulp van spuitbus vet en de deur er weer bovenop laten zakken.
Slotplaat opnieuw afgesteld en; perfecto.
Zelfde ritueel aan de andere kant. Nu sluiten ze prima.
Plastic stukje roest niet, das' mooi. Staat tegenover dat het zachter is dan metaal dus waarschijnlijk wel langzaam zal inslijten (maar carrosserie en deur niet: belangrijker).
Zoals ik al aangaf zal ik de achterdeurtjes weinig gebruiken, dus ik verwacht dat de deurtjes heel lang goed op hoogte zullen blijven.
Op naar de volgende uitdaging in het restauratieproces.
Loop ik ergens tegenaan dan weet ik jullie nu te vinden :<)
Dank voor de tips en gedeelde ervaring,
Tovarim.
Ik heb van een hard plastic staafje (geen idee waar het van was) een stukje van 7 mm lengte gezaagd met de figuurzaag.
Met een ijzervijl de vorm rondom aangepast zodat-ie mooi in het scharnier past.
Voorzichtig laten zakken met behulp van spuitbus vet en de deur er weer bovenop laten zakken.
Slotplaat opnieuw afgesteld en; perfecto.
Zelfde ritueel aan de andere kant. Nu sluiten ze prima.
Plastic stukje roest niet, das' mooi. Staat tegenover dat het zachter is dan metaal dus waarschijnlijk wel langzaam zal inslijten (maar carrosserie en deur niet: belangrijker).
Zoals ik al aangaf zal ik de achterdeurtjes weinig gebruiken, dus ik verwacht dat de deurtjes heel lang goed op hoogte zullen blijven.
Op naar de volgende uitdaging in het restauratieproces.
Loop ik ergens tegenaan dan weet ik jullie nu te vinden :<)
Dank voor de tips en gedeelde ervaring,
Tovarim.