Chassis aan de binnenkant schoonmaken.

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » wo 28 dec, 2011 10:06

Laat eens een foto zien van de bewuste plek dan weten we beter waar het over gaat. Al ben ik van mening dat je aan je chassis alleen mag lassen volgens de regels.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 28 dec, 2011 12:44

Afbeelding
Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3063
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 28 dec, 2011 13:08

Maar dit kun je alleen met een soort lijm/kit repareren als je een stuk blik er overheen broddelt.....
Er in bakken lijkt me niet te gaan met kit.
Als ik jou was zou ik even bij Siemen langs gaan...voor het betere bak- en braadwerk.

Ik zie nu trouwens dat dit precies op de 'knikplek'van het chassis is.... hmmm.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1859
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 28 dec, 2011 15:46

Ik geloof dat 't ook wel ietsie groter is dan 10 x 5 cm?
Lassen lijkt mij enige optie.
Hoes't met de andere kant trouwens, ziet er vrij aangedaan uit?
En links van het gat, is daar al eens een plaat ingelast of lijkt dat zo?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 28 dec, 2011 16:51

Lijkt me nog niet gelast hoor, is gewoon een paar keer serieus tegen de Franse grond geknald :wink:

Maar als ik het goed zie (en als ik de puntlassen op de foto volg ben ik er zelfs vrij zeker van) heb je ook een stuk van het profiel aan de binnenkant weggeslepen? Da's niet zo geweldig slim, da's namelijk heel de stevigheid van je chassis.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » vr 30 dec, 2011 14:30

Yannick schreef:Lijkt me nog niet gelast hoor, is gewoon een paar keer serieus tegen de Franse grond geknald :wink:

Maar als ik het goed zie (en als ik de puntlassen op de foto volg ben ik er zelfs vrij zeker van) heb je ook een stuk van het profiel aan de binnenkant weggeslepen? Da's niet zo geweldig slim, da's namelijk heel de stevigheid van je chassis.
neehoor. misschien is het verbeelding op de foto. de steun loopt daar wat rechter.

gisteren hebben we met ons elektronisch lasapparaat geprobeerd om de plaat erin te lassen. op een paar plekken zit hij vast. de rest moet moet dan door mijn oom dicht worden gelast, anders komen er allemaal gaten in.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 31 dec, 2011 14:00

Sorry maar ik heb al twee chassis' opengehaald (boven- en onderplaat eraf), ik weet hoe de structuur eruit ziet en ik weet dat jij daar een stuk van je structuur weggeslepen hebt. Het verticale deel zal er nog wel staan maar het horizontale deel dat vastgepuntlast zit aan je onderplaat is verdwenen.

Die profielen aan de binnenkant zijn net zo dun als je deuren. Het feit dat de boven- en onderplaat erop gepuntlast zitten zorgt ervoor dat je niet bij de eerste de beste hobbel je chassis in elkaar flanst.

Ik vrees dat je toch zeker het voorste deel van je onderste plaat zal moeten demonteren. Je bent nu op je knikpunt alle stevigheid kwijt.

Zo dus...

Afbeelding
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 31 dec, 2011 21:57

Je bent toch niet met een electrisch las aparaat dat chassis aan het lassen?
Vergeet dat maar gauw, het plaat is veel en veel te dun daarvoor, moet echt met CO2.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3063
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 1 jan, 2012 16:20

Yannick:

Het lijkt net alsof bij zijn chassis de rechtopstaande profielen een 'S' vorm hebben en bij jou een 'C' vorm.
Ik moet het doen met dat fotootje dus ben er niet zeker van maar het is net of die rand idee jij bedoelt aan de andere kant zit, dus onder de plaat die er nog wel op zit.

Een betere foto zou de oplossing geven....

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 1 jan, 2012 18:41

nee hoor, want als je heel goed kijkt zie het profiel wel zitten wat afgeslepen is.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3063
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 1 jan, 2012 20:31

Volgens mij hebben jullie inderdaad gelijk.
Er mist een beste rand van de versteviging net op het zwakste punt van het chassis ('knikpunt')......hmmmm. :(

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 1 jan, 2012 23:39

Alle chassis' hebben dezelfde structuur vanbinnen hoor.

Maar da's allemaal niet zo erg. Koop gewoon een puntlasboor Lars, da's een platte boor met een puntje in 't midden (de goeie kosten wel wat maar daar haal je ook een heel chassis mee open als het moet). Je klopt de randen links en rechts voorzichtig open en dan boor je met die puntlasboor alle puntlassen door waar nodig. Dan slijp je zo'n stuk van 30 centimeter lang van je onderplaat eraf. Het stuk met de sleuven laat je gewoon zitten. Let wel op voor de structuur die eronder zit deze keer.

Stukje profiel weer lassen, alles goed behandelen en de boel terug dicht. Hier heb je echt wel een halfautomaat voor nodig.

Succes! Ik weet hoe het is om op jouw leeftijd te beginnen aan een restauratieproject en dat loopt niet altijd van een leien dakje. Ik ben er nu nog mee bezig :lol:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 2 jan, 2012 12:39

Inderdaad Yannick nu zie ik het ook, hij heeft de zetrand weggeslepen, niet erg slim, zo'n zetrand geeft enorm meer stevigheid.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » ma 2 jan, 2012 23:46

Yannick schreef:Alle chassis' hebben dezelfde structuur vanbinnen hoor.

Maar da's allemaal niet zo erg. Koop gewoon een puntlasboor Lars, da's een platte boor met een puntje in 't midden (de goeie kosten wel wat maar daar haal je ook een heel chassis mee open als het moet). Je klopt de randen links en rechts voorzichtig open en dan boor je met die puntlasboor alle puntlassen door waar nodig. Dan slijp je zo'n stuk van 30 centimeter lang van je onderplaat eraf. Het stuk met de sleuven laat je gewoon zitten. Let wel op voor de structuur die eronder zit deze keer.

Stukje profiel weer lassen, alles goed behandelen en de boel terug dicht. Hier heb je echt wel een halfautomaat voor nodig.

Succes! Ik weet hoe het is om op jouw leeftijd te beginnen aan een restauratieproject en dat loopt niet altijd van een leien dakje. Ik ben er nu nog mee bezig :lol:
ik heb trouwens niet het chassis geslepen, mijn vader weet zeker dat hij geen profiel weg heeft geslepen. en dat klopt.
het horizontale profiel was al weggeroest, vandaar de stukjes in het chassis... het verticale gedeelte is nog intakt. op het horizontale gedeelte is er iets van 2 cm over, te weinig draagvlak voor de onderplaat denk ik?

maar ik zal morgen een bredere profiel maken voor de zekerheid. en dan zal mijn oom woensdag de boel lassen.
om de gehele plaat eruit te halen, wordt te veel werk. het gat is groot genoeg om het profiel erin te krijgen.

is het slim om die 1,5 tot 2 cm horizontale profiel er gewoon op te laten, en daar het nieuwe overheen te lassen? of tot het verticale wegslijpen?

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » di 3 jan, 2012 20:01

vandaag de plaatjes gemaakt. het horizontale profiel heb ik met opzet iets breder gemaakt, nu er toch op die plek opnieuw gelast wordt.
zoals gezegd wordt morgen het chassis gelast, dus dan meer info.
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie