Borgpennetje aandrukgeval stuurrondsel en tandheugel
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Borgpennetje aandrukgeval stuurrondsel en tandheugel
Bij het opnieuw invetten van de stuurinrichting heb ik een probleempje met het terugplaatsen van het borgpennetje.
Onderaan de voorasbuis bij het stuurrondsel zit een moer met sleufjes.
Deze moer houdt de veer op z'n plaats welke tegen en aandruk'zuigertje' drukt. Dit blokje/zuigertje houdt het stuurrondsel en tandheugel tegen elkaar met een bepaalde druk.
Nu zat die moer geborgd met een splitpennetje. Ik heb de onderdelen er uit gehad en weer teruggeplaatst. Alleen: Nu wil het splitpennetje er niet meer in omdat de moer niet diep genoeg er in wil.
Maar waarom niet?!?!? Geen idee....
Ik heb al van alles geprobeerd maar kom er niet achter.
Iemand een idee?
Die moet moet er gewoon dieper in maar dat aandrukblokje/zuigertje wil er niet dieper in....
Onderaan de voorasbuis bij het stuurrondsel zit een moer met sleufjes.
Deze moer houdt de veer op z'n plaats welke tegen en aandruk'zuigertje' drukt. Dit blokje/zuigertje houdt het stuurrondsel en tandheugel tegen elkaar met een bepaalde druk.
Nu zat die moer geborgd met een splitpennetje. Ik heb de onderdelen er uit gehad en weer teruggeplaatst. Alleen: Nu wil het splitpennetje er niet meer in omdat de moer niet diep genoeg er in wil.
Maar waarom niet?!?!? Geen idee....
Ik heb al van alles geprobeerd maar kom er niet achter.
Iemand een idee?
Die moet moet er gewoon dieper in maar dat aandrukblokje/zuigertje wil er niet dieper in....
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Nou Thijs,ik weet de tip wel,maar daar ben jij niet blij mee.
Ik hoop dat je de stuurtraverse los heb liggen,zo niet,dan moet je dit alsnog gaan doen
Deze moer met splitpen is nl.de afstelling van het het rondsel tegen de tandheugel.Deze moet je aandraaien tot je het stuur niet meer kan draaien en dan terug tot hij spelingvrij soepel draait en dan evt iets verdraaien om de splitpen te monteren
Ik hoop dat je de stuurtraverse los heb liggen,zo niet,dan moet je dit alsnog gaan doen
Deze moer met splitpen is nl.de afstelling van het het rondsel tegen de tandheugel.Deze moet je aandraaien tot je het stuur niet meer kan draaien en dan terug tot hij spelingvrij soepel draait en dan evt iets verdraaien om de splitpen te monteren
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Gerard:
De voorasbuis ligt op de werkbank dus geen probleem.
Wat jij omschrijft probeer ik te doen maar ik krijg die moer er niet ver genoeg in om het splitpennetje te plaatsen.
Die sleufjes zijn niet diep genoeg. Maar het onnozele is dat het gewoon in elkaar heeft gezeten.
Ik kan me ook niet voorstellen wat je hier nou fout aan kunt doen maar toch gaat er iets niet goed....
De voorasbuis ligt op de werkbank dus geen probleem.
Wat jij omschrijft probeer ik te doen maar ik krijg die moer er niet ver genoeg in om het splitpennetje te plaatsen.
Die sleufjes zijn niet diep genoeg. Maar het onnozele is dat het gewoon in elkaar heeft gezeten.
Ik kan me ook niet voorstellen wat je hier nou fout aan kunt doen maar toch gaat er iets niet goed....
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Nee, die heb ik laten zitten, verwisseling is dus niet mogelijk.heb je die stuurkogels in de tandheugel ook uit elkaar gehad? daar zit een zelfde soort dopje in. mogelijk verwisseld?
Klopt, maar in de 'moer'/dopje zitten 4 sleufjes waar hij in hoort te vallen.Thijs.Het splitpennetje zit niet in het sleufje,maar in een geboord gaatje.
Het gekke is trouwens dat ik een technische omschrijving heb waar in staat dat er juist geen borging is omdat de veer het spulletje wel op druk houdt.
Wat er is gebeurd is:
Ik heb de halfronde platen aan de voorzijde bij de stuurkogels er af gehad en toen te ver naar 1 kant gestuurd waardoor de tandheugel tussen het stuurrondsel en het aandrukblokje uit schoot.
Om dat weer terug te plaatsen moet je de druk van de veer af halen en het blokje een beetje naar buite (beneden) schuiven. Anders past die tandheugel er niet tussen.
Nou en dan weer terugplaatsen van het aandrukblokje, veer, moer en pennetje.
Alleen lukt dat dus niet.....
Ik heb het blokje ook al 180° gedraaid maar dat hielp ook niks.
Uiteraard heb ik er wel een beetje vet tussen gedaan maar om nou te zeggen dat door het vet de boel te 'dik' is geworden.....?!
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Klopt, maar in de 'moer'/dopje zitten 4 sleufjes waar hij in hoort te vallen.
Dit is dus niet waar!!!
Haal het dopje en de veer en de plunjer eruit,dan kan de tandheugel weer op zijn plaats. Als je dan de gebogen platen weer monteert,kan je daarna de druk van de tandheugel tegen het rondsel afstellen met het stuur erop,
om het gevoel te krijgen.
Kijk of er in het dopje/moer een gaatje voor de splitpen zit (indien niet,mag je er een boren)De splitpen hoort niet in de gleufjes.
Dit is dus niet waar!!!
Haal het dopje en de veer en de plunjer eruit,dan kan de tandheugel weer op zijn plaats. Als je dan de gebogen platen weer monteert,kan je daarna de druk van de tandheugel tegen het rondsel afstellen met het stuur erop,
om het gevoel te krijgen.
Kijk of er in het dopje/moer een gaatje voor de splitpen zit (indien niet,mag je er een boren)De splitpen hoort niet in de gleufjes.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
[quote"]Klopt, maar in de 'moer'/dopje zitten 4 sleufjes waar hij in hoort te vallen.
Dit is dus niet waar!!!
Haal het dopje en de veer en de plunjer eruit,dan kan de tandheugel weer op zijn plaats. Als je dan de gebogen platen weer monteert,kan je daarna de druk van de tandheugel tegen het rondsel afstellen met het stuur erop,
om het gevoel te krijgen.
Kijk of er in het dopje/moer een gaatje voor de splitpen zit (indien niet,mag je er een boren)De splitpen hoort niet in de gleufjes.
Dit is dus niet waar!!!
Haal het dopje en de veer en de plunjer eruit,dan kan de tandheugel weer op zijn plaats. Als je dan de gebogen platen weer monteert,kan je daarna de druk van de tandheugel tegen het rondsel afstellen met het stuur erop,
om het gevoel te krijgen.
Kijk of er in het dopje/moer een gaatje voor de splitpen zit (indien niet,mag je er een boren)De splitpen hoort niet in de gleufjes.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Die omschrijving heb ik ook gebruikt tijdens het monteren een jaar terug.Thijs schreef:
Het gekke is trouwens dat ik een technische omschrijving heb waar in staat dat er juist geen borging is omdat de veer het spulletje wel op druk houdt.
Citaat uit de vraagbaak:
"- De moer (32) hoeft u niette borgen; de veerdruk van de taats is voldoende om lostrillen tegen te gaan."
Nu kan ik het spul weer uit elkaar halen om dat die moer toch is losgelopen.
Er moet dus zeker een borging in weet ik nu uit ervaring.