draagarm monteren
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
draagarm monteren
vraagje, hoeveel rondjes moet de kroonmoer draaien totdat de draagarm goed vastzit? of moet ik hem eerst helemaal vastdraaien, en dan een kwartslag terugdraaien? of een halve
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Hoi, ik weet zo niet precies wat er wordt voorgeschreven (staat ongetwijfeld in de vraagbaak, Haynes e.t.c.) wat ik altijd deed is de kroonmoer helemaal aan, draagarm flink heen en weer bewegen (ook naar binnen en naar buiten) zodat de lagerschalen zich helemaal zetten, nog een keer aandraaien tot de draagarm nog soepel op en neer gaat maar geen speling meer heeft. o ja, en niet te zuinig met vet de lagers hebben eigenlijk op een eend het eeuwige leven, maar gebrek aan vet brengt menig lager naar een voortijdig einde! (zo ook voor de wiellagers)
suc6!
suc6!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Waarschijnlijk is het nuttig om hier de zelfde methode te gebruiken als bij de vliegtuig wielen,
Eerst vastdraaien tot ongeveer de dubbele waarde om de lagers goed te laten zetten, los draaien en daarna op torsie.
Eerst vastdraaien tot ongeveer de dubbele waarde om de lagers goed te laten zetten, los draaien en daarna op torsie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
In het handboek staat: draagarm op asbuis 50Nm -> dit is toch die grote kroonmoer waar dan ook die dikke splitpen in moet he?
Want daaronder staat in het werkplaatshandboek: naafmoer 350 - 400Nm -> wat is dit dan? Is dit de kleinere moer daar ergens aan de fusees? Moet daar zoveel kracht op?
Bart.
Want daaronder staat in het werkplaatshandboek: naafmoer 350 - 400Nm -> wat is dit dan? Is dit de kleinere moer daar ergens aan de fusees? Moet daar zoveel kracht op?
Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
de naafmoer is de moer waarmee de remtrommel op de naaf (aan de draagarm) zit. 400Nm is een hoop: buis van een meter en dan met mijn halve gewicht er aan hangen.
50 Nm is helemaal niet veel: met een buis van een meter trek je dan 5 kg. Dat doe je met twee vingers.
Gr Rob
50 Nm is helemaal niet veel: met een buis van een meter trek je dan 5 kg. Dat doe je met twee vingers.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
haha dus jij weegt ong 80 kilo.....??RobM schreef:de naafmoer is de moer waarmee de remtrommel op de naaf (aan de draagarm) zit. 400Nm is een hoop: buis van een meter en dan met mijn halve gewicht er aan hangen.
50 Nm is helemaal niet veel: met een buis van een meter trek je dan 5 kg. Dat doe je met twee vingers.
Gr Rob
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
volgens haynes 1967-1990 hof 8 front axle and front suspension blz 123:bartvds schreef:@rob: geldt die 400Nm van die naafmoer ook voor die moer aan de voorwielen?
front hub nut: 35 to 40 kgf m
is dus 350 tot 400 Nm.
als ik het engels goed vertaal zou ik zeggen: ja.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht