vraag over camber 2cv

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

vraag over camber 2cv

Bericht door sleurhut » wo 11 jan, 2012 23:04

Hallo forummers,

Toen ik kleiner was viel het me al op dat 2cv's iets naar links of rechts hangen (wielen staan er schuin onder) als die ingestuurd geparkeerd staat. Heb daarna al eens gezocht om erachter te komen hoe dat kan maar tot dusver nog weinig gevonden.

weet iemand dit? Niet dat ik een daadwerkelijk probleem heb maar het is gewoon intresse.

bedankt,

sleurhut

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 12 jan, 2012 07:00

Dat komt door de verschillende ingebouwde standen van de voorwielen.
Behalve de sporing staat ook he wiel boven iets meer naar buiten dan beneden. En nu jouw ding: De fuseepen staat ca.9gr achterover waardoor hij als het ware omvalt.
Dit alles om het stuur weer na een bocht ook weer recht te krijgen en hem rechtuit te laten sturen

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » vr 13 jan, 2012 17:02

aah bedankt, nu is het me duidelijk idd, die 9 g naar achteren staan doet het hem dus.

bedankt!

sleurhut

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 13 jan, 2012 18:09

Gerard is dat voor alle eenden gelijk of staat het fusee van een oudere eend schuiner dan de nieuwere types? Ik heb namelijk het idee dat er verschil zit sinds er een andere overbrenging in het stuurhuis is toegepast (1975).
Schultenbräu das ist mein Bier !

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » vr 13 jan, 2012 19:06

Het lijkt mij dat de wagenhoogte ook invloed heeft op het camber van het ingestuurde voorwiel aangezien de fuseehoek verandert. Is de wagenhoogte al die jaren hetzelfde gebleven?
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 14 jan, 2012 06:39

Het nieuwe stuurhuis heeft alleen de sporing van uitspoor naar toespoor gebracht en de hoogte is altijd hetzelfde gebleven.Daarom ben ik ook altijd tegen het verlagen van de auto

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 14 jan, 2012 12:04

De oudere eenden, 18PK en daarvoor staan vaak wat lager afgesteld vanwege de gewone kruiskoppelingen in de aandrijfas.
Als de wagen hoog staat afgesteld is de hoek bij de koppeling aan bak zijde groter en introduceert meer onrust in de aandrijf lijn.
Een Mehari staat weer iets hoger afgesteld dan een eend.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie