Olie koeler. Schroefdraad kapot

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Olie koeler. Schroefdraad kapot

Bericht door dezilverlinde » di 24 jan, 2012 19:56

Beste mensen,

Ik ben in de afrondfase van de revisie van mijn 435 cc Dyane motor. Cylinders zijn gehoond, nieuwe zuigerveren en alle pakkingen vervangen. Blok is weer in een prima staat! Echter.... Tijdens het monteren van de gereinigde oliekoeler wilde een moer er alleen maar scheef in. Nu kan ik hem niet vast draaien aangezien de draad kapot is. Wie weet waar ik de juist tap kan kopen/ lenen om de oliekoeler lekvrij te kunnen monteren?

Wat is een goede raad?

Alvast bedankt! Frank
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 24 jan, 2012 20:02

hee frank!

Is de draad van de oliekoeler kapot??
dan moet je een snijplaatje hebben van de juiste draad.
kan ik meschien wel aankomen! moet ik even de maat van de draad weten.
Anders heb ik nog wel een koeler voor je liggen volgens mij.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » di 24 jan, 2012 20:05

Jij bent snel zeg! Maar het gaat over de draad in het blok. Is Conisch getapt zoals ik het kan zien, de koeler zelf is prima. Is een speciale tap voor nodig volgens mij...
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 24 jan, 2012 23:30

oooohw dat is iets minder!

weet je echt zeker dat dat draad beschadigd is?
conische draad weet je dat heel zeker? Of iemand anders??

ik had ooit 2cv4 carters liggen maar die heb ik helaas niet meer wel blokken maar die zijn compleet dus ik kan het niet voor je nakijken helaas, of het moet het zelfde wezen als een 6je
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » wo 25 jan, 2012 00:20

Volgens mij zijn de leidingen van een 2cv4 oliekoeler een stuk dunner.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5252
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 25 jan, 2012 09:25

volgens mij zijn de leidingen gelijk alleen de koeler zelf is iets kleiner dan die van de 2cv6
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » wo 25 jan, 2012 18:46

Volgens mij maakt het model koeler maar weinig verschil... Maar de hele motor is gereviseerd nu, bij het opbouwen merkte ik dat de bout scheef in het blok trok. Zou het fijn vinden (op zijn Minst) als er ergens een tap bestaat met deze maat en die conisch tapt. Niemand ervaring mee dus? :?
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 25 jan, 2012 19:10

Het draad is echt niet conisch volgens mij.
Nergens voor nodig, afdichting is een rubber ring.
Zit het buisje niet iets scheef waardoor de wartel er niet recht in gaat?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » wo 25 jan, 2012 23:05

Kijk bij gelegenheid maar eens goed naar die moer die aan je oliekoeler vast zit. Is duidelijk conisch. Ga proberen om een andere oliekoeler erop te passen nadat ik de draad wat ontdaan heb van zijn bramen zover als dat gaat. Wel balen altijd. alles perfect op een onbenullig maar belangrijk dingetje na.... :cry:
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

oliekoeler

Bericht door schroef » do 26 jan, 2012 07:30

Volgens mij is de draad niet conisch. Ik heb hier een set van 2 tappen die ik net even in een carter heb gepast. Je mag de set wel lenen....
K stuur je ook wel een PM

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 26 jan, 2012 10:44

Wartel is niet conisch volgens mij.
Afbeelding
Als dat zo lijkt is het draad niet goed denk ik.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » do 26 jan, 2012 11:52

Ik heb net ook even gekeken naar de losse oliekoelres die ik hier in de schuur heb liggen, en van zowel de 400 als de 600cc koelers is het draad op de moer niet conisch.

Misschien ben je in de war met het begin van de moer, die loopt inderdaad iets conisch toe, maar in de carters die ik heb liggen is het draad gewoon recht getapt.

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » do 26 jan, 2012 20:29

Precies, ik denk dat ik me vergis in het afgeschuinde begin van de wartel. Leek me ook al te '2cv ingewikkeld'... Dat biedt perspectief! Ik ga gewoon even proberen om de draad te schonen en ervoor te zorgen dat de spanning van de leidingen gaat. Even frotten en wie weet past het dan wel. Alvast bedankt voor de tips en overtuigingen!!! :D
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

oliekoeler schroefdraad

Bericht door schroef » do 26 jan, 2012 21:02

Als je de wartels wilt monteren, is het raadzaam om het bovenste M7 boutje er nog even uit te laten. Je kunt zo beter de leidingen in lijn krijgen.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

oliekoeler schroefdraad kapot

Bericht door schroef » do 16 feb, 2012 19:23

Nog gelukt???

Plaats reactie