Oliepomp??
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Oliepomp??
Ik ben bezig de brilrubbers te vernieuwen omdat er aardig wat okie op het blok zat. Nu zie ik aan de bakzijde, onder, dat hier ook wat olie zit. Het vliegwiel is verder droog. Kan het zijn dat er achter de plaat (ie foto). volgens mij is dit van de oliepomp, een pakking zit wat kan lekken? En kan ik deze bouten los draaien zonder dat ik het blok moet delen of zit deze plaat bevestigd aan de krukas?
Achter die plaat zit idd de oliepomp en kan losgenomen worden.
In de plaat is een cirkelvormige groef gefreesd waarin een rubberring ligt.
Of het mogelijk is de oliepomp (behuizing) ook uit het blok te halen weet ik niet, in principe zou het moeten kunnen. Maar ik verwacht dat de beide carterhelften de behuizing vast klemmen.
Waarom zou je dit willen?? -> Achter de behuizing zit nog eens een dunne papieren pakking, tussen oliepomp huis en het carter dus.
Een paar centimeter lager zit een ovalen plaatje, hiermee zit olieopzuigdinges vast. (Hoe heet dat ding??) Hierachter zit een klein rubberen O-ringetje. Weet niet of deze zonder te splitsen vervangen zou kunnen worden.
Als je niet zeker weet waar de lekkage vandaan komt, en het is niet te veel, dan zou ik met gevoel de diverse boutjes nog eens natrekken.
Of het mogelijk is de oliepomp (behuizing) ook uit het blok te halen weet ik niet, in principe zou het moeten kunnen. Maar ik verwacht dat de beide carterhelften de behuizing vast klemmen.
Waarom zou je dit willen?? -> Achter de behuizing zit nog eens een dunne papieren pakking, tussen oliepomp huis en het carter dus.
Een paar centimeter lager zit een ovalen plaatje, hiermee zit olieopzuigdinges vast. (Hoe heet dat ding??) Hierachter zit een klein rubberen O-ringetje. Weet niet of deze zonder te splitsen vervangen zou kunnen worden.
Als je niet zeker weet waar de lekkage vandaan komt, en het is niet te veel, dan zou ik met gevoel de diverse boutjes nog eens natrekken.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Oke. Maar kan ik niet de rubber ring vervangen zonder de oliepomp (behuizing) uit het blok te halen. En als ik nu eens alleen de papieren pakking vernieuw? Hij lekt idd niet veel olie, het was een beetje "zweterig".Peter v G schreef:Achter die plaat zit idd de oliepomp en kan losgenomen worden.
De rubberring kan eenvoudig vervangen worden, zou ik zeker aanraden indien je het dekseltje afneemt.
De papieren ring, ik denk dat het middel erger zal zijn dan de kwaal. Je gaat je (mogelijk) veel werk op de hals halen met risico dat je het huis beschadigt.
Als het enkel zweten is, ach....Enne, je hebt een 2cv hoor!!
Die lekken nu eenmaal water naar binnen en olie naar buiten.
Ok ok, dat is niet helemaal waar en ook niet " Milieu etisch"
De papieren ring, ik denk dat het middel erger zal zijn dan de kwaal. Je gaat je (mogelijk) veel werk op de hals halen met risico dat je het huis beschadigt.
Als het enkel zweten is, ach....Enne, je hebt een 2cv hoor!!
Die lekken nu eenmaal water naar binnen en olie naar buiten.
Ok ok, dat is niet helemaal waar en ook niet " Milieu etisch"
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Als je de papieren pakking vervangt, gebruik dan een iets dikkere dan standaard.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
Oliepomp huis is niet los te halen zonder het blok te splitsen, zit vastgeklemd tussen je carterhelften, dus die papieren pakking kun je niet vervangen als je niet wilt splitsen.
Ik zou persoonlijk het blok even splitsen, kun je mooi inwendig reinigen ( en je krukas en nokkenas nakijken), en je oliezeef vervangen/schoonmaken, en dan je carter helften voorzien van een goede vloeibare pakking.
Daar komt namelijk ook wel eens olielekkage vandaan.
En je leert er weer wat van.
Ik zou persoonlijk het blok even splitsen, kun je mooi inwendig reinigen ( en je krukas en nokkenas nakijken), en je oliezeef vervangen/schoonmaken, en dan je carter helften voorzien van een goede vloeibare pakking.
Daar komt namelijk ook wel eens olielekkage vandaan.
En je leert er weer wat van.
-
- Veelvuldig poster
Maarre.. je zag toch "OOK WAT" olie bij het pompdeksel? In dat geval zou ik eerder de krukaskeerring er net boven verdenken. Op dat pompdeksel staat echt een heel hoge druk. Als dat eenmaal lekt, is het niet een beetje.
Als je het pompdeksel toch loshaalt, zorg dan dat je een vers exemplaar bij de hand hebt van die dunne lange O-ring die in een groef aan de binnenkant van het deksel ligt. Het hele pomphuis eruit halen zou ik niet doen, tenzij je het blok helemaal uit elkaar wilt trekken zoals tweeceevee voorstelt.
Als je het pompdeksel toch loshaalt, zorg dan dat je een vers exemplaar bij de hand hebt van die dunne lange O-ring die in een groef aan de binnenkant van het deksel ligt. Het hele pomphuis eruit halen zou ik niet doen, tenzij je het blok helemaal uit elkaar wilt trekken zoals tweeceevee voorstelt.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Nou ik denk dat ik mijn conclusie wel kan trekken. Ik ga de krukaskeerring vervangen en de brilrubbers uiteraard en de rest laat ik zitten. Mocht het straks zo zijn dat het blok nog olie lekt, dan weet ik hoe ik het blok moet demonteren. de grootste viezigheid zat nota bene aan de voorkant van het blok.
Bedankt voor jullie tips.
Dan denk ik dat de keerring(en) lekken!theoenmarion schreef:Nou ik denk dat ik mijn conclusie wel kan trekken. Ik ga de krukaskeerring vervangen en de brilrubbers uiteraard en de rest laat ik zitten. Mocht het straks zo zijn dat het blok nog olie lekt, dan weet ik hoe ik het blok moet demonteren. de grootste viezigheid zat nota bene aan de voorkant van het blok.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Je vermeldde dat je "ook wat" olie op het pompdeksel zag. Als het om een beetje gaat, denk je dan dat er iets van overblijft op een vliegwiel dat met duizenden toeren per minuut ronddraait?theoenmarion schreef:Ik denk zelf niet dat de achterste krukaskeerring lekt, dan zou er toch olie op het vliegwiel moeten zitten?
De olievulpijp kan ik toch alleen maar controleren met lopende motor?
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer: