Wat doet dit kastje en waarom zit mijn bobine er aan vast?
Wat doet dit kastje en waarom zit mijn bobine er aan vast?
Dag allen!
Ik heb mijn kabelboom op een bord gespijkerd om deze na te maken. Nu kom ik een kastje tegen waarvan ik maar niet kan ontdekken wat het doet:
De 2 bovenste stekkers gaan naar de bobine
Linksonder: geen idee waar deze naar toe moet
Ondermidden: + geschakeld na contact op blauwe zekering
Rechtsonder: massa
Volgens het elektrisch schema moet 1 van de draden van de bobine geschakeld zijn met de onderbreker. De draad van de onderbreker is alleen direct verbonden met de + op dit kastje via het contactslot.
Ik kom er niet uit dus wie kan me helpen wat dit kastje doet en waar de mysterieuze L voor staat..
Dank!
ps.: tips hoe je een kabelboom namaakt ook welkom..
Ik heb mijn kabelboom op een bord gespijkerd om deze na te maken. Nu kom ik een kastje tegen waarvan ik maar niet kan ontdekken wat het doet:
De 2 bovenste stekkers gaan naar de bobine
Linksonder: geen idee waar deze naar toe moet
Ondermidden: + geschakeld na contact op blauwe zekering
Rechtsonder: massa
Volgens het elektrisch schema moet 1 van de draden van de bobine geschakeld zijn met de onderbreker. De draad van de onderbreker is alleen direct verbonden met de + op dit kastje via het contactslot.
Ik kom er niet uit dus wie kan me helpen wat dit kastje doet en waar de mysterieuze L voor staat..
Dank!
ps.: tips hoe je een kabelboom namaakt ook welkom..
'72 Méhari
Bizar. Dit ding is vast niet standaard. Kan het open? Gezien de symbooltjes zou er links wisselspanning op moeten staan en rechts gelijkspanning. Is het misschien een diodeblok dat ooit een tweede accu bediende? Heb je een ex-WegenWacht-Eend of een ander soort servicewagen waar ooit een tweede accu in kan hebben gestaan? Of zou het één van de vele obscure accessoires zijn die vroeger als vonkverbeterende benzinespaarders werden aangeprezen?
Ik zou hoe dan ook teruggaan naar de oorspronkelijke bedrading. Zo ingewikkeld is het voorste deel van de kabelboom nou ook weer niet. Of: een kabelboom uit een sloper kopen. Clubmagazijnen en Eendenboeren kunnen die nog wel leveren.
Ik zou hoe dan ook teruggaan naar de oorspronkelijke bedrading. Zo ingewikkeld is het voorste deel van de kabelboom nou ook weer niet. Of: een kabelboom uit een sloper kopen. Clubmagazijnen en Eendenboeren kunnen die nog wel leveren.
een schema voor de duidelijkheid
Dank voor je reactie! Is inderdaad een bijzonder kastje (hersenkraker).
Het is ook achteraf ingebouwd. Ik vermoed dat het een gelijkrichter is om zo het slijten van de bougies te besparen.
Mijn Mehari komt uit Marseille en is zover ik weet geen wegenwacht geweest. De kabels links gaan beiden direct naar de bobine..
Maar... zoals onderstaand schema laat zien: de onderbreker is verbonden met de voeding naar de blauwe zekering. Voor zover mijn verstand gaat met 2cv-ontsteking krijgt de bobine zo altijd voeding..
Ik ga inderdaad de nieuwe kabelboom voorbereiden op 123-ontsteking maar ben nu toch wel gebrand om dit te snappen:
Het is ook achteraf ingebouwd. Ik vermoed dat het een gelijkrichter is om zo het slijten van de bougies te besparen.
Mijn Mehari komt uit Marseille en is zover ik weet geen wegenwacht geweest. De kabels links gaan beiden direct naar de bobine..
Maar... zoals onderstaand schema laat zien: de onderbreker is verbonden met de voeding naar de blauwe zekering. Voor zover mijn verstand gaat met 2cv-ontsteking krijgt de bobine zo altijd voeding..
Ik ga inderdaad de nieuwe kabelboom voorbereiden op 123-ontsteking maar ben nu toch wel gebrand om dit te snappen:
'72 Méhari
Dit is een heel origineel kastje. Het zit o.a in de Ak's, Mehari's en Dyane's van rond 1969 en 1970. Het heeft niks met de ontsteking te maken!
Het zorgt ervoor dat het rode laadstroom controle lampje op het dashboard kan werken.
Achterop de (Duccelier) dynamo zitten daarvoor twee extra aansluitingen. Dat is dus waar de twee extra draden uit je draadboom(aan de voorkant, waarschijnlijk samen met de draad van de claxon en de andere twee dynamo draden) naartoe gaan.
Om deze draadboom na te bouwen heb je dus het originele schema van een 69-70 er AK, Dyane of Mehari nodig!
Succes
ps kastjes zijn zeldzaam aan het worden goed bewaren!
Het zorgt ervoor dat het rode laadstroom controle lampje op het dashboard kan werken.
Achterop de (Duccelier) dynamo zitten daarvoor twee extra aansluitingen. Dat is dus waar de twee extra draden uit je draadboom(aan de voorkant, waarschijnlijk samen met de draad van de claxon en de andere twee dynamo draden) naartoe gaan.
Om deze draadboom na te bouwen heb je dus het originele schema van een 69-70 er AK, Dyane of Mehari nodig!
Succes
ps kastjes zijn zeldzaam aan het worden goed bewaren!
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Altijd leuk om te lezen dat er iets bijzonders onder mijn dashboard zat!
Alleen snap ik het toch niet helemaal. De twee draden links van dit kastje gaan direct naar de bobine.... En zoals in het schema te herleiden is, is de onderbreker ook aangepast en verbonden met dit kastje. Ik weet nu wel waar de L-draad heen moet: naar mijn rode lampje op het dashboard.
Alleen snap ik het toch niet helemaal. De twee draden links van dit kastje gaan direct naar de bobine.... En zoals in het schema te herleiden is, is de onderbreker ook aangepast en verbonden met dit kastje. Ik weet nu wel waar de L-draad heen moet: naar mijn rode lampje op het dashboard.
'72 Méhari
Die twee draden moeten dus op de dynamo en niet op de bobine!
Je moet echt een oud schema zien te vinden (bijv in een Olyslager vraagbaak) Aan het "nieuwe" heb je helemaal niets in dit geval.
De draad van de onderbreker zit aan het ontstekingshuis vast en heeft (als het nog origineel is een blauw sokje) De + draad van de bobine heeft een roze/rood sokje.
Je moet echt een oud schema zien te vinden (bijv in een Olyslager vraagbaak) Aan het "nieuwe" heb je helemaal niets in dit geval.
De draad van de onderbreker zit aan het ontstekingshuis vast en heeft (als het nog origineel is een blauw sokje) De + draad van de bobine heeft een roze/rood sokje.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
Hier staat ook een ouder schema... Misschie heb je er iets aan ?
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4363
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4363
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Heb je hier iets aan?
Volgens mij zou het dan nummer 15 zijn op de tekening.
Volgens mij zou het dan nummer 15 zijn op de tekening.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
het is idd een gelijkrichter.
ja, kastje nummer 7 is de spanningregelaar. Die regelt de bekrachtiging naar de dynamo.
Gr Rob
ja, kastje nummer 7 is de spanningregelaar. Die regelt de bekrachtiging naar de dynamo.
Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op wo 1 feb, 2012 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Opgelost! Dank aan Engbokho en Nicky
Opgelost! Dank aan Engbokho en Nicky!
Het schema klopt inderdaad. Het is kastje no 15. en werkt als laadstroom-check-lampje.
Nog een poging om uit te leggen waar mijn verwarring is ontstaan:
Ik raakte in de war aangezien de bedrading naar dit kastje door de vorige eigenaar is aangepast met diefjes en stekkertjes. Wel lopen er wel 2 originele draden van het kastje naar voren. Die heb ik vervolgens verward met de aanvoer naar de bobine. De aanvoer van de onderbreker ontbrak namelijk nog. Maar die draad bungelt gewoon nog aan het subframe met een tie-rapje.... Helemaal vergeten....
Het is ook wel logisch: ik heb geen remvloeistofreservoir met een checklampje (reservoir is van glas). Wel heb ik ooit beide rode lampjes zien branden. Nooit gerealiseerd dat dit tweede lampje een laadstroom-indictor was. Toen mijn originele dynamo de geest gaf, kwam er een imitatie-dynamo zonder voorbereiding voor dit kastje terug. En sindsdien heb ik (realiseer ik me nu) dat lampje op mijn dashboard niet meer zien branden..
Goed, mooie kans om mijn Spaans op te halen en op basis van dit schema een nieuwe draadboom te maken. Wel spannend dus alle tips om opnieuw te beginnen erg welkom!
Groet en muchos gracias voor het meedenken en de handige schema's!
Matthijs
Het schema klopt inderdaad. Het is kastje no 15. en werkt als laadstroom-check-lampje.
Nog een poging om uit te leggen waar mijn verwarring is ontstaan:
Ik raakte in de war aangezien de bedrading naar dit kastje door de vorige eigenaar is aangepast met diefjes en stekkertjes. Wel lopen er wel 2 originele draden van het kastje naar voren. Die heb ik vervolgens verward met de aanvoer naar de bobine. De aanvoer van de onderbreker ontbrak namelijk nog. Maar die draad bungelt gewoon nog aan het subframe met een tie-rapje.... Helemaal vergeten....
Het is ook wel logisch: ik heb geen remvloeistofreservoir met een checklampje (reservoir is van glas). Wel heb ik ooit beide rode lampjes zien branden. Nooit gerealiseerd dat dit tweede lampje een laadstroom-indictor was. Toen mijn originele dynamo de geest gaf, kwam er een imitatie-dynamo zonder voorbereiding voor dit kastje terug. En sindsdien heb ik (realiseer ik me nu) dat lampje op mijn dashboard niet meer zien branden..
Goed, mooie kans om mijn Spaans op te halen en op basis van dit schema een nieuwe draadboom te maken. Wel spannend dus alle tips om opnieuw te beginnen erg welkom!
Groet en muchos gracias voor het meedenken en de handige schema's!
Matthijs
'72 Méhari