Asymmetrie in de vering aan voorzijde
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Asymmetrie in de vering aan voorzijde
Toen mijn Dyane op de testbank stond tijdens de APK (nou ja Contrôle Technique in Frankrijk) werd er een belangrijke asymmetrie in de vering aan de voorzijde gemeten. Mijn garage vertelde dat de schokbrekers vervangen moesten worden, maar dat was 6000 km daar voor al gebeurd. Ik ben terug gegaan naar de keurmeester en gevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn. De schokbrekers is volgens hem een oorzaak, maar er kunnen meerdere oorzaken zijn buiten de schokbrekers om. Heeft iemand enig idee waar ik de oorzaak zou kunnen zoeken?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
Is de wagenhoogte goed afgesteld, hiermee bedoel ik in balans.
Zet een krik in het midden onder de auto bij de achteras. Zodat de auto een beetje kan schommelen.
Kijk dan of de voorzijde van de auto horizontaal staat. Dus met gelijke druk op linker en rechter wiel. Beetje grove meeting maar werkt wel.
Zet een krik in het midden onder de auto bij de achteras. Zodat de auto een beetje kan schommelen.
Kijk dan of de voorzijde van de auto horizontaal staat. Dus met gelijke druk op linker en rechter wiel. Beetje grove meeting maar werkt wel.
Mocht dit het geval zijn, maar eigenlijk alleen als je aan het chassis hebt zitten werken (veerpotten en zo), dan het volgende:
Zorg dmv het verdraaien van de trekogen (wagenhoogte) de auto aan de voorkant horizontaal komt. Dan de hele truc herhalen aan de achterkant door de auto aan de voorzijde op te krikken. Gebruik wel een dikke balk die je dwars onder je chassis plaatst. Verdeeld het drukpunt van de krik.
Zorg dmv het verdraaien van de trekogen (wagenhoogte) de auto aan de voorkant horizontaal komt. Dan de hele truc herhalen aan de achterkant door de auto aan de voorzijde op te krikken. Gebruik wel een dikke balk die je dwars onder je chassis plaatst. Verdeeld het drukpunt van de krik.