gegalvaniseerde koets is dat nuttig of overbodig?

Alles in, over, rond en op de koets.
Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » vr 17 feb, 2012 23:02

Kan er niet zoveel aan toevoegen, als ik het geld had zou ik ook voor een verzinkte eend kiezen, maar dat heb ik niet. Mijn eend is nu bijna klaar en niet verzinkt dus. Geeft opzich ook niet, ik gebruik hem alleen in t voorjaar en zomers, maar dan wel zo vaak mogelijk. Verder heb ik nog een bx, een gsa, en 2 renaultjes 5 van de eerste serie. Heb 2 kinderen, woon in de randstad en ben ook maar een simpel automonteurtje :roll:
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

koets

Bericht door wusten-fuchs » za 18 feb, 2012 16:33

:roll: :roll: en al die auto,s kan je in de randstad ook parkeren ????? :lol: dat is nieuw voor me ik dacht altijd dat je daar voor een parkeervergunnig een mensenleven moest wachten :lol: :lol:
wat niet kan doen we lekker toch

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 18 feb, 2012 20:07

Nou, nog niet overal hoor.
Ik heb er ook 3 hier op straat staan in Haarlem-noord.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » zo 19 feb, 2012 09:40

Jahoor, woon buiten het centrum dus hier kan je gewoon parkeren zonder vergunning nodig te hebben. ruimte zat :D
En in de winter heb ik ze elders droog en overdekt staan.
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 22 feb, 2012 07:44

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=10347&start=30

Aangezien ik nu druk in het proces van galvaniseren zit hier even een link naar mijn restauratie topic. De reden voor mij voor het galvaniseren is dat je op de meest vreemde plekken opeens gaten krijgt nadat alle lak eraf is.

Dat blijf je gewoon houden bij niet galvaniseren.[/url]
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 5 mar, 2012 16:57

waarom worden de koetsen thermisch verzinkt (dus in een bad gesmolten zink gedompeld) en niet galvanisch verzinkt (dus een laagje zink opbrengen met behulp van elektriciteit)? voordeel van galvanisch lijkt me het voorkomen van het onherroepelijk kromtrekken van groter vlakken wat je dus wel hebt met thermisch verzinken (zinkbad is 450 graden :shock: ).

en is poedercoaten geen optie?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 5 mar, 2012 18:15

galvanisch is het zelfde als thermisch.

Jij bedoeld elektrolytische verzinken.
Volgens mij zijn daar geen grote baden voor.
En dat wil je ook niet zo duurzaam is dat nou ook weer niet.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » ma 5 mar, 2012 18:37

Het grote voordeel van een zinkbad is dat de zink op alle plaatsen kan komen op en in de koets. Bij electrolyse komt er alleen maar een dun zinklaagje aan de buitenzijde.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 5 mar, 2012 19:13

dat doen ze wel met losse onderdelen
heb wel spatborden en deuren met eleczink gezien

gewoon verzonken is bij schade, krassen enzo, zelf herstellend
en dat is de electro versie niet

dat, aan de andere kant, kan je dan met kleine dingen dan weer thuis doen
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 6 mar, 2012 11:04

elektrolytisch is een minder goede bescherming dan in een zinkbad, er komt gewoon een dunner laagje op. Bij spatborden, deuren enz wordt het wel gedaan, omdat die in een zinkbad krom trekken, de koets kan daar beter tegen.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 7 mar, 2012 21:30

Als het goed is heb ik het artikel wat in K&T heeft gestaan nog ergens gescand, ik kon hem even snel niet vinden, ik zal hem snel eens online zetten als ik hem vind, anders scan ik hem opnieuw. Heel veel vragen die hier gesteld worden zijn behandelt in dit artikel.

Mijn koets is trouwens nu bij de verzinkerij! Over 2 weken ongeveer verwacht ik hem terug en eind van de maand begin ik met opbouwen van de koets, zodat ik hopelijk voor citromobiel alles weer voor elkaar heb!
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 7 mar, 2012 21:33

mogen we weten wat dat kost, als je dus zelf een koets bij een verzinkerij brengt?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 7 mar, 2012 22:24

Een stuk minder dan een kant en klare koets. Het is vooral afhankelijk van de kwaliteit van je koets. Als je zelf laswerk uit voert, of als dit nauwelijks nodig is ben je rond de 2000 euro klaar denk ik wel klaar.
Ik denk dat ik eerder tegen de 3000 uit kom. Niet goedkoop, maar koop eens een andere koets voor dat geld, dat lukt je niet.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

leendert3
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: za 24 mar, 2012 21:55

Bericht door leendert3 » za 24 mar, 2012 22:29

ja ik vind het mooi ,maar ook duur

als ik uitreken dat ik over 10 jaar 75 ben mag mijn char best nog goed zijn ,maar galvaniseren
nee ik denk dat ik maar gewoon doe

niek
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 6 jan, 2006 15:54
Locatie: Hengelo

Bericht door niek » ma 9 dec, 2013 16:36

Ik rij al sinds 2008 met mijn verzinkte rond in weer en wind!
Het was de inverstering dubbel en dwars waard!!
Je blijft anders alleen maar aan het lassen en aan het verder prutsen!
Mijn ervaring is dat als voor een normale restauratie gaat je naar 5 jaar weer opnieuw kunt beginnen!
Ik rij al sinds 1994 2cv en ik weet ondertussen wel waar ik over praat!
Het is bij mij begonnen met een verzinkte koets.
Nadat ik mijn eigen koets uit het ontlakkingsbad heb gezien en verbaast na de hoeveelheid gaten en roest keek die onder de lak en kit lagen aanwezig waren.
Nu kwam er ook nog bij dat de eend door de taxateur getaxeerd was op een waarde van 7000 euro.
Je denkt dus in eerste instantie een hele goede eend te bezitten!!
Ik dacht toen als ik dan toch eend wil blijven rijden om maar voor de meest duurzame oplossing te kiezen.
Nu anno 2013 heb ik er absoluut geen spijt van!
Teruggekeken op de hele actie was het niet eens veel duurder dan een normale restauratie!
Ik kan nu met een gerust hart het hele jaar doorrijden!!

Plaats reactie