Reviseren of niet?

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Jaco
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 aug, 2011 23:25
Locatie: Delft

Reviseren of niet?

Bericht door Jaco » do 15 mar, 2012 21:43

Beste forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum en wil graag een vraag voorleggen;
Ik rij nu 1,5 jaar eend, maar hij moet dringend gereviseerd worden; andere motor, remsysteem (nog trommelremmen), nieuwe bak, nieuw dakje, plaatwerk heeft wat roest. Eigenlijk is alles gewoon 30 jaar oud en versleten. Chassis is waarschijnlijk nog goed.
Mijn vraag is; is het slim om hier zoveel geld in te gaan steken? Het plaatwerk roest tenslotte vrolijk door en zal ook een keer aangepakt moeten worden.
Graag jullie reactie.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » do 15 mar, 2012 22:37

Naar mijn mening heeft het altijd zin, aangezien de wagens steeds zeldzamer worden.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 15 mar, 2012 23:30

Foto's, duidelijkere problemen, iets anders? Want waarom moet er een nieuwe motor in? En bak? Nieuw dakje en plaatwerk is bijna standaard, daarvoor moet je het zeker niet laten! Uit welk jaar is hij? In ieder geval welkom op het forum!

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 16 mar, 2012 17:51

En wat is er tegen trommelremmen? Ik zou hem origineel houden.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Jaco
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 aug, 2011 23:25
Locatie: Delft

Bericht door Jaco » za 17 mar, 2012 09:23

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de staat van de eend even op een rijtje zetten;
2cv Special 1980 170.000 km( dit is de "wedden dat"-eend uit de show van Jos Brink: Hoeveel mensen passen er in een eend? )
Wanneer ik een paar kilometer 80 p.u. rij komt er enorm veel blauwe rook uit de uitlaat en ga je binnen ook dood. Wanneer ik gas bij geef hoor ik een hoop geknetter onder de motorkap. ( motor versleten? ) Bij iets steviger remmen begint hij een beetje te waggelen. Hard remmen kost zoiezo veel kracht. Hoop dat het nooit nodig is.
Chassis is waarschijnlijk wel goed. Eigenlijk zijn alle onderdelen nog origineel en redelijk versleten; slangen, bekleding, dak, spiegels.
Ik rij heel graag in de eend ga er 4 dagen mee naar mijn werk, ook in de winter. Op technisch gebied heb ik 2 linkerhanden.
Ik moet gaan beslissen; paar duizend euro investeren in de techniek, en daarna het plaatwerk ( kosten? ) Nu is hij niets waard. Hoeveel moet ik investeren om hem weer enige waarde te geven?
Of: ermee stoppen en een gewoon 2e hands zouteloos autootje kopen ( kost ook geld )

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 17 mar, 2012 10:17

Verkoop hem aan een liefhebber die hem opknapt en koop een " zoutloos autootje", of ruil hem in voor een al opgeknapte 2cv .
Een motor , versnellingsbak en de (trommel)remmen kun je reviseren.
Maar je moet wel de handigheid hebben .
Mijn vingers beginnen al te jeuken!

Gebruikersavatar
Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door Peter Parker » za 17 mar, 2012 20:47

Rij ermee naar een eenden garage en laat je eens goed voorlichten over de mogelijkheden. Ik ben ook van mening dat herstel altijd beter is dan weg doen.
Gris Cormoran 1985 genaamd Brigitte

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » za 17 mar, 2012 23:32

Het is ook maar helemaal wat je ermee wilt/budget voor hebt .

Technisch opknappen is zowieso de moeite,elk eendje vertegenwoordigd toch wel een waarde.
(om van emotionele waarde/plezier maar te zwijgen)
Dat je beschrijft dat het om de wedden dat eendje gaat klinkt opzich al heel leuk.Je beschrijft hij is van 1980 dus wegenbelastingvrij( allé scheelt toch al geld he al is het niet veel)
Mijns inziens de moeite dus om er wat leuks van te maken.
dakje /plaatwerk is voor het begin niet zo heel erg belangrijk , technisch in orde wel.
in ieder geval technisch goed maken lijkt me dus een prima begin,(en trommelremmen is niks op tegen,lekker zo houden.Kan prima rijden.
Veel plezier en Succes. :wink:

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » zo 18 mar, 2012 09:50

laat anders een offerte maken door een eendenboer wat echt noodzakelijk is. Zo te lezen valt het reuze mee.. revisie motor, remmen revisie. Opnieuw spuiten?? wel kostbaar maar dan is weer bijna als nieuw...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1884
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 18 mar, 2012 10:18

Beste lijkt mij even bij een specialist langs te rijden.
Vlak bij Delft in Vlaardingen zit de "Wegenwacht voor Eenden", adres vind je hier wel in deze link: http://www.2cv.nl/alledag/adressen.html#zuidwest

Dan weet je snel genoeg of er nog muziek in je eend zit. :D
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Jaco
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 aug, 2011 23:25
Locatie: Delft

Bericht door Jaco » zo 18 mar, 2012 11:47

De info over de slechte staat van de motor e.d. kreeg ik van een goede eendengarage. Binnenkort ga ik er weer naartoe om alles even goed op een rijtje te zetten.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » zo 18 mar, 2012 15:12

Het motorblok is makkelijk te vervangen, voor 200 euro heb een een goed ander blok. Ombouwen is ook niet zo moeilijk.

Als je je wilt gaan verdiepen in het sleutelen, zorg dan dat je als eerste een technisch handboek in handen krijgt zodat je weet wat je moet doen.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 18 mar, 2012 21:36

Het feit dat de motor olie stookt en rammelt bij hogere snelheid duidt op defecte/versleten zuigerveren, maar dat zegt niet dat je blok helemaal aan vervanging toe is :) Nieuwe zuigers/cilinders en het probleem is weg.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 4 apr, 2012 09:00

En heb je al een beslissing genomen?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 4 apr, 2012 09:34

Olie zuipen kan ook de vulpijp zijn.Versleten zuigerveren maken geen herrie.Versleten cilinders wel en een lager ook.
Ik zou onderdruk en compressie gaan meten

Plaats reactie