motor --> opbouwen

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 5 okt, 2011 18:38

Sander,
Ik volg je nog steeds op de voet.

Ben zo benieuwd hoe dit blokje gaat lopen.

Wat vindt jij het meest ingewikkelde om te doen?

Greetz David :P

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » vr 7 okt, 2011 07:15

Echt ingewikkeld is het niet om alles uit elkaar te halen.
Zolang je de tijd neemt om alles mooi te labelen die je loshaalt denk ik niet dat je expert moet zijn om je motor uit elkaar te halen en terug in elkaar te steken.

Dat van het in elkaar steken moeten we natuurlijk nog ondervinden :lol:

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 7 okt, 2011 07:45

Sander,ook als je het labelt,moet je er goed op letten dat de gaatjes in de krukaslagers,die voor de passing zijn en die,die voor de smering zijn, verschillend van maat zijn.En dat je de nokkenastiming goed doet

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 7 okt, 2011 11:24

//sander// schreef:Dat van het in elkaar steken moeten we natuurlijk nog ondervinden :lol:

Hahaha,
dat lijkt mij nu precies het belangrijkst :lol: :lol: :lol:

Succes en hou ons op de hoogte :wink:

Greetz David :P

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » za 5 nov, 2011 21:38

Vraagje, in de vraagbaak zie ik bij aanhaal momenten voor het samenvoegen van de carterhelften 2 aanhaalmomenten staan.
Namelijk:
Motorhuishelften ....................................................................15-20 (1,5-2,0)
Moeren van motorhuishelft tapeinden ........................................... 45 (415)

Kan iemand me iemand vertellen welke dat beide zijn.
Ik zou namelijk een momentsleutel willen aanschaffen en had nu eentje op het oog die van 5 tot 30Nm instelbaar is.
Daarmee zou ik zo goed als alle momenten hebben nodig om het grootste deel van de motor terug samen te steken.

groeten

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 6 nov, 2011 09:36

ik heb een gedore die gaat van 8 tot 58Nm

blok zit vast met een aantal m7 bouten en volgens mij 4 grote bouten met moer

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » di 22 nov, 2011 20:52

Ondertussen momentsleutels aangeschaft.
eentje voor 6-30Nm en eentje van 20-100Nm.
De opbouw kan beginnen, jammer genoeg zal het moeten wachten tot na nieuwjaar wegens tijdsgebrek. :oops:
Afbeelding

Ondertussen wel dringender zaken gedaan zoals uitlaat vervang wegens het iets te sportief klinken en de auto terug laten keuren voor een jaartje.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » vr 23 mar, 2012 19:15

Hallo,

Met het mooie weer begint het terug te kriebelen om verder te klussen
ik zou in de komende weekends alles terug willen samenbouwen,
Nu denk ik dat ik al het nodige heb en alle onderdelen schoon gemaakt zijn,

Even een lijstje van wat ik allemaal heb:
- schoongemaakte carterhelften
hylomar vloeibare pakking voor ertussen
alle andere dichtingen
gereviseerde krukas
schoongemaakte nokkenas
gereviseerde cilinderkoppen
weinig gebruikte cilinders en zuigers 7,9compressie

Nu nog enkele kleine vraagjes voor ik aan de klus begin:
1/ is er een goede manier om 1 van de carterhelften op te spannen zodat deze als stevige basis dient om alles op zijn plaats te steken en dan alle bouten aan te spannen,

2/ is er een bepaalde volgorde om aan te raden om alle bouten aan te spannen? Zelf had ik gedacht alles eerst hand vast aan te draaien, Daarna kruislings alles op het juiste moment aan te spannen,

3/ De krusaskeering en nokkenasdichtingen moeten er waarschijnlijk tussen voor ik alles bouten aanspan, Klopt dit?

Indien er nog tips zijn of dingen waar ik zeker moet op letten,

Groeten Sander

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 23 mar, 2012 19:36

Het is wel handig, een motorsteun tijdelijk aan de rechter carterhelft te monteren en hem daarmee in de bankschroef vast te zetten. Dan kun je makkelijk de krukas, nokkenas etc op hun plaatsen leggen. Aangenomen natuurlijk dat je over een forse bankschroef beschikt. Over het vooraf of achteraf plaatsen van de keerringen worden in verschillende boeken verschillende meningen gegeven. Haynes bijvoorbeeld beveelt aan dat je ze monteert als de krukas nog op de rechter carterhelft ligt, het A-type handboek van Citroën vermeldt dat je dat niet moet doen omdat de keerringen dan bij het aanhalen van de bouten vervormd kunnen worden...

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » ma 26 mar, 2012 20:13

Al even geprobeerd om alles te passen, Tip om via motor steun rechter carter helft vast te zetten is zeer bruikbaar.
Wat zijn jullie ervaringen in verband met het plaatsen van de krukas keerringen, Eerst plaatsen of pas na aanspannen alle bouten?
En olie ik best alle lagers van krukas en nokkenas in voor ik deze plaats?

Nu nog alle bouten mooi klaarleggen en dan hopelijk dit weekend de 2 carterhelften terug samen voegen:)

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » ma 26 mar, 2012 21:15

Iemand die een foto heeft van hoe de oliepomp juist gemonteerd zit.
Ik twijfel namelijk waar ik de papieren pakking er moet tussen steken.
is dit de bedoeling om tussen het deksel van oliepomp te steken? :oops:
Of doe ik daar vloeibare pakking tussen?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 26 mar, 2012 21:35

De papieren pakking gaat droog tussen het oliepomphuis en het carter. In het oliepompdeksel gaat een O-ring. Vloeibare pakking komt er niet aan te pas. Pas vooral op dat je de boutgaten van het pomphuis in één keer goed in lijn krijgt met de gaten in het carter, want als je aan dat dunne aluminium moet wrikken... En inderdaad, de lagers goed oliën voor het plaatsen.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » zo 1 apr, 2012 11:28

Zo vandaag gaat het gebeuren. De carterhelften terug samenvoegen.

juist alles mooi klaar gelegd.
Afbeelding

De nokkenas, krukas en oliezeef gemonteerd.
Uiteraard gelet op de nokkenas en krukas timing.
Afbeelding

Nu nog een klein vraagje voordat ik alles op moment vastzet.

Op het blad met aanhaalmomenten staat het volgende:
motorhuishelften 15-20Nm
Moeren van motorhuishelft 45Nm

je hebt de kleine bouten en moeren die rondom carter zitten, dan heb je nog de 4 grote bouten die het carter samenhouden.
Welke moeten daarvan nu op 45Nm en welke op 15-20Nm

:oops:

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » zo 1 apr, 2012 14:08

Juist het carter samengebracht.
enkele foto's
vloeibare pakking aan de buitenkant gedaan, zodat indien er teveel aanwezig is dit vooral naar buiten geperst zal worden bij het samenvoegen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan alles volgens moment aangespannen.
Enkel niet zeker van bepaalde momenten.
Heb nu alle kleine bouten (die aan onderkant en bovenkant carter) op 20Nm aangespannen.

Dan de 4grote boutenvoorlopig ook op 20Nm aangespannen, maar vermoed dat deze vaster moeten. Kan iemand die hierbij ervaring heeft dit bevestigen?

Nu alles laten drogen, en dan volgend weekend de tapeinden waar de cilinders tussen zitten monteren. om daarna de zuigers en cilinders goed te kunnen monteren. Vervolgens de oliekoeler en olievulpijp monteren.
Dan blokje opvullen met olie en zien of we nog niet met een lek zitten :roll:

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 1 apr, 2012 20:17

Ziet er netjes uit allemaal!

Plaats reactie