bij hard rijden en gas los geraas

Plaats reactie
jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

bij hard rijden en gas los geraas

Bericht door jeroen AK » zo 1 apr, 2012 19:19

Hallo mede eend rijders,

Sinds vorig jaar is onze besteleend (AK400)weer in de running.
Nou heb ik na de vakantie in de Alpen een klein probleempje.

Als ik hard rijdt +- 100 begint er iets onder de motorkap te razen. Eerst dacht ik aan pingelen maar als je het gas half los laat wordt het niet minder maar juist erger. Beter is om vol gas door te rijden of de auto terug te laten zakken naar de 90.

Iemand een idee? Zouden het misschien de aandrijfassen kunnen zijn en hoe kan je dat controleren?

Groetjes, Jeroen.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2177
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 1 apr, 2012 22:16

zou iets van rammelende motor beplating of verwarming of uitlaat kunnen zijn,
of een bigend lager van de motor.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 2 apr, 2012 09:41

Kun je iets meer info geven?
Hoe klinkt het geluid?
Waar komt het ongeveer vandaan, klinkt het als motor, of als gerammel??

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 2 apr, 2012 10:58

KUn je het geluid ook oproepen als de auto stilstaat, door veel gas te geven?

jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

Bericht door jeroen AK » ma 2 apr, 2012 14:00

Het geluid klinkt als een ratelend/raspend geluid en lijkt aan de bijrijders kant van de motor te komen.

Als de auto stilstaat en ik geef veel gas is het geluid er niet. ook niet als ik vroeg doorschakel en dus veel trekkracht vraag of bij hard optrekken.

Onder de 90 komt het geluid ook niet voor. Alleen bij volgas boven de 90 en als je bijvoorbeeld 95 rijdt en je laat het gas een klein beetje los is het het ergste.

Ik zat zelf nog te denken aan kleppen stellen aangezien het van een kant komt?
En hoe kan ik controleren of het een big end lager is?

Groetjes,
Jeroen.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 2 apr, 2012 14:01

Heb je de remschijfkoelers nog op de auto zitten?

jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

Bericht door jeroen AK » ma 2 apr, 2012 14:12

Nee dat niet.
Ik heb namelijk een AK met trommelbak en dik vliegwiel maar wel met een moderne motor (644 als ik het goed heb). Misschien wel handig om te vermelden dat er een diafragma koppeling opzit met aangepaste koppelingsplaat.

Kan het niet iets lulligs als km-teller wieltje zijn o.i.d.?
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 2 apr, 2012 14:43

Big end lagerellende = harde, regelmatige ratel.
Foute combi van koppeling en vliegwiel: is mogelijk,maar dan vanaf het moment van montage. Dat is het dus nu geen verklaring.
Heb je je motor- en baksteunen gecontroleerd?

2cv4
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 10:46
Locatie: ijmuiden

Bericht door 2cv4 » ma 2 apr, 2012 19:10

Een loszittende zijkant van de dwarsdemper kan ook voor een dergelijk geluid zorgen.Daar heb ik mij de eerste keer ook wezenloos naar gezocht het blijkt vaker voor te komen.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

Bericht door jeroen AK » ma 2 apr, 2012 20:12

Ik ga van het weekend eens alle tips nalopen! bedankt voor de hulp alvast.

jeroen.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 2 apr, 2012 20:36

Succes :lol:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 9 apr, 2012 12:42

Rammelende klep/ asje in de kachelpotten zou ook zomaar kunnen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

Bericht door jeroen AK » ma 9 apr, 2012 13:03

Ik heb gisteren nog even gekeken. Heb sowieso een aantal uitlaatklemmen vervangen door goeie die niet lekken, nu stinkt het in ieder geval niet meer in de cabine. Motorsteunen gecontroleerd en baksteun die staan nog goed op hun plek.

De 1e demper is nog geen jaar oud maar toch even gekeken of de zijkanten niet los zaten ook nog helemaal goed.

Met het rijden heb ik nog geen 100 kunnen rijden zo rond de 90 geen enkel probleem. Big end lager zou je dan al moeten horen denk ik.
Ben benieuwd als ik weer is op snelweg rijdt hoe het dan gaat. Over twee weken naar België maar is kijken.

Groeten,
Jeroen.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 9 apr, 2012 13:49

Mmm wie weet, zat het toch in 1 van de dingen die je al hebt aangepakt.

Succes

Plaats reactie