Trillen vanaf 90km/uur

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Trillen vanaf 90km/uur

Bericht door Punky » ma 9 apr, 2012 15:40

Mijn Ami begint na de laatste operatie te trillen bij snelheden boven de 90 km/uur. Kan me dat van vorig jaar net meer herrineren toen de zomerbanden (niet gebalanceerd) erop zaten.

Ik heb dus de banden vervangen en daarnaast in de linker wielflens vervangen en zijn aan beide zijde de stuurkogelhoesjes vervangen. Kan het zijn dat deze te los zitten?

Alvast bedankt
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 9 apr, 2012 17:57

Met te veel speling in de stuurkogels ontstaat meestal stuurtrilling in lange bochten.
Als je aandrijfas van de verwisselde flens goed vastzit gok ik het toch op wiel onbalans.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 9 apr, 2012 19:14

Ik zou de achterbanden eens op de vooras zetten en kijken wat er dan gebeurd. Je kunt natuurlijk ook het reserve wiel van de Ami aan de ene kant leggen en het reserve wiel van de eend aan de andere kant. Scheelt weer wat sleutelwerk.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1884
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 9 apr, 2012 19:55

Zijn je wielen eigenlijk gebalanceerd?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 9 apr, 2012 20:42

Naar mijn weten zit de aandrijfas goed vast. De flens zit echt strak geklemd in zijn lagers. Die hebben we namelijk erin moeten tikken. Dus ik verwacht niet dat de flens schuin kan zitten of iets dergelijks.
Zo te horen kan ik de stuurkogels in iedergeval uitsluiten. Ben ik toch bang voor onbalans in de wielen. Eens kijken wie hier in de buurt wielen kan balanceren.

Wielen zitten trouwens in dezelfde volgorde op de Ami als vorig jaar. En als ze er toch afmoeten, laat ik ze net zo goed meteen balanceren. ;-) Kunnen we dat ook weer uitsluiten.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » ma 9 apr, 2012 21:08

in bergyk rededlijk dicht bij eindhoven zit iemand waar je ze kan laten balanceren, hij doet alleen maar dsen en eenden enzo. heb voor zijn balanceer apparaat een schijf moetne aan passen om 2cv wielen erop te kunnen balanceren

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 20 apr, 2012 20:11

Vandaag bij een van de sponsors geweest.

Alle vier de bandjes laten balanceren en het bleek dat de stuurkogels verkeerd waren afgesteld. Ik had deze afgesteld met het wiel eraf en de draagarm naar beneden hangend, maar dan lukt dit dus niet. Nu het wiel wat opgekrikt en ik kon hem aan een zijde een paar volle slagen vaster zetten.

De weg terug was ook meteen een stuk meer comfortabel. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie