motor --> opbouwen

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » ma 9 apr, 2012 12:23

Blijkbaar was nokvolger aan m'n vinger blijven plakken na het uitduwen en ik een hoop vodden gevallen. Daaruit blijkt dat iets in een haast nog controleren terwijl het al duister komt in de schuur niet aan te raden is :roll:

vanmorgen terug verder gedaan.
Cilinderkoppen zijn nu gemonteerd, tevens het spruitstuk op zelfde moment mee gemonteerd zoals voorgeschreven.
Vliegwiel zit erop, olieleiding. Dan carter opgevuld met olie. Nog geen lekken gezien :)

Straks eens een tijdje draaien met hand aan vliegwiel en kijken of ik de olie zie rondpompen door olieleiding. Denk toch dat ik olie zou tevoorschijn moeten zien komen aan cilinderkop.
Als je je vinger in het bougie gat legt voel je de compressie al duidelijk van het blokje. Kleppen in cilinderkop gaan ook open en toe. Kleppen moet ik wel nog stellen. Benzinepomp maakt zuigend geluid. Alles ziet er momenteel goed uit.

Jammer genoeg heb ik geen goede puntjes meer liggen voor de onsteking. Dus onsteking monteren zit er nog niet in.

hier enkele foto's, omdat de meeste toch graag prentjes zien voorbij komen :)
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 9 apr, 2012 12:41

Ziet er mooi uit. Maar hoe wil je nu de koelbeplating monteren? Ik lees dat je spruitstuk al op het juiste moment staat aangetrokken. Volgens mij had je in elk geval de bovenste koelbeplating (van de cilinders) er tussen moeten leggen. Nu moet je het spruitstuk weer loshalen bij het monteren van de koelbeplating.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 9 apr, 2012 14:11

Inderdaad, je bent zeker niet de eerste die dat foutje maakt :lol: :lol:

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 9 apr, 2012 14:12

Ik zie nog een foutje.
De motorsteunen zitten verkeerd om.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 9 apr, 2012 17:13

Het kan wel even duren voordat je de olie bij handmatig ronddraaien ergens uit ziet komen. De oliekoeler moet zich bijv. nog vullen.
tweeceevees zijn leuk!

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 9 apr, 2012 19:03

Misschien een goeie tip!
De motor eerst even een paar keer laten draaien zonder bougies. Dan kan de oliedruk zich langzaam opbouwen in de leidingen. En ik zou ook eerst de carburateur monteren voor het spruitstuk. Anders kun je er moeilijk bij. Tenzij je er een steeksleutel aan wilt wagen om deze haaks om te zetten!

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » ma 9 apr, 2012 20:23

Spruitstuk heb ik terug losgemaakt om stuk koelbeplating er terug tussen te steken. Had ik inderdaad niet gedacht :roll:

Motorsteun merkte ik ook dat deze verkeerd zaten. Had 1 motorsteun vastgemaakt om carterhelft op te hangen bij samenvoegen carter en dan later zonder veel bij na te denken 2de vast gemaakt. Heb deze nu gedraaid, zal stuk beter zijn om koelbeplating aan vast te maken :P

Deze middag nog beetje verder gewerkt aan het monteren van de koelbeplating. Deze week kijken om dit af te werken.

De carburator moet ik nog goed samenbouwen. Heb deze ultrasoon laten reinigen en een revisiesetje gekocht. Maar moet dit nog eens grondig bekijken. Al eens aan begonnen maar niet afgewerkt omdat ik paar dingen nog niet begreep.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » wo 11 apr, 2012 19:27

Na 2 avonden een beetje verder te werken ziet de motor er nu als volgt uit:
Afbeelding

Afbeelding

Nu nog ontsteking aanschaffen en monteren, rubberen flap die ontsteking beschermd monteren. Vervolgens carburator terug in elkaar puzzelen en waarschijnlijk nog een boel kleine dingen vooraleer we kunnen testen :)

Maar eerst nog een vraagje. Om de rubberen flap voor ontsteking te monteren heb ik de 2 latjes die deze ophouden. En onderaan zijn er nog 3 vijzen/bouten voorzien.
Nu zou ik willen weten welke stukjes ik in de voorziene gaten van de koeltunnel moet monteren om de rubberen flap vast te kunnen maken.
Heeft iemand een close up foto hiervan?

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » wo 11 apr, 2012 19:52

Het resultaat ziet er prachtig uit!

Goed gedaan.
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Rubber

Bericht door theoenmarion » wo 11 apr, 2012 21:08

Misschien heb je iets aan deze foto:Afbeelding

Ik ben wel benieuwd welke plaat je achter de rubber flap hebt zitten! Deze zat er bij mij niet achter. Ik heb een 602 cc van 1986.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » wo 11 apr, 2012 21:18

Als het die zwarte plaat is die je bedoeld, die hoort er origineel te zitten.
Deze zit vast met de zelfde boutjes waarmee de 2 latjes die de rubberen flap ophouden zitten.
Is de onderste plaat op volgende foto:
Afbeelding

op volgende foto zie je op de hoeken de 4 gaatjes zitten waarin de boutjes (zelfde die latjes gebruiken) passen.
Afbeelding

je moet deze monteren voordat samen met oliekoeler, eens die op z'n plaats zit krijg je die er niet meer tussen.
Welke functie deze plaat heeft, of wat de juiste benaming is weet ik ook niet :roll:

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » wo 11 apr, 2012 21:24

Bij mij zat deze plaat er echt niet achter. Volgens mij ook niet echt nodig, dus maak ik me niet druk om:) De rubber flap heb ik met 4 stuk 7 mm boutjes aan de koeltunnel vastgemaakt en helemaal onderin komen 2 stuks 5mm ? boutjes.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 11 apr, 2012 21:32

Die blikken plaat zit er inderdaad niet altijd tussen.
Een echte functie lijkt het ook niet te hebben.
Dat pokkeding heeft mij mijn oliekoeler gekost....

Hij komt er dus ook niet meer tussen....

Als je die keerring wilt vervangen kun je hem ook erg missen.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 11 apr, 2012 22:41

Thijs schreef: Een echte functie lijkt het ook niet te hebben.


Dat ding heeft wel degelijk een functie, nml dat de koellucht de tunnels ingaat en niet rechtdoor richting olievulpijp!

De oudere modellen hebben het blikje met een "half" rubber flapje.
De latere motoren geen blikje en een grote flap met de twee metalen "latjes". Hier neemt het rubber dus de functie van het blikje over.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 12 apr, 2012 15:59

Klopt. Ik zou zelf echter altijd de blikken met half rubber vervangen voor een geheel rubberen. Makkelijker te demonteren.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie