zelf doen: revisie versnellingsbak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

zelf doen: revisie versnellingsbak

Bericht door Niels » vr 6 apr, 2012 21:19

onder het motto "zelf doen is het leukst" ben ik begonnen aan de revisie van mijn vast-zittende reservebak.

hij zat niet echt heel vast, hij is ooit weggezet zonder tellerwieltje erin, daardoor is er rommel en vocht in de opening gekomen. de achterste lagers zijn daardoor vies en verroest.. ook de schakelstangen hadden flink wat vliegroest.
ook schakelde de bak tussen 2 en 3 niet goed, moest bijna met geweld.

ik ben begonnen met de bak te reviseren, hij is inmiddels helemaal uit elkaar... nu is de vraag: wat wel en niet vervangen.....

de achterste verroestte lagers wel natuurlijk (verroest ;-) dat zijn de duurste)

de andere lagers zien er allemaal nog netjes uit...
wat is wijsheid:

1) alles vervangen? kost me bijna 350 euro....
2)alleen de goedkope lagers vervangen? kost me veel minder
3) bepaalde belangrijke lagers vervangen en de minder belangrijke terugzetten (uiteraard na grondige schoonmaak)

tot slot?
waar zou het aan gelegen kunnen hebben dat hij tussen 2 en 3 stroef ging? (niet de schakelstang want ook de tandwiele schoven stroef over de as....) rommel ertussen of moet ik nog ergens op letten? ik wil straks niet weer met hetzelfde probleem zitten.



tot slot... wie heeft er een goedkoop adresje voor de lagers?... dan diegene even een PM sturen.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 9 apr, 2012 15:45

niemand tips/advies?

hierbij wat pics van het schoonmaakwerk....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 9 apr, 2012 16:25

Fleurige werkplek!
Dat stroeve schakelen is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een versleten vertragingsveertje. Volgens het werkplaatshandboek moet je die bij "iedere revisie" (hoe vaak deden ze dat?) vervangen. Er zitten drie van die dingen in de bak. En verder: Meestal slijt als eerste het achterste lager van de primaire as. Dan bromt of giert de bak in zn drie. Das niet het duurste lager.
Toevallig sta ik ook op het punt om een bak leeg te pulken en op te bouwen. Ik heb een stuk of vijf bakken met verschillende mankementen liggen. M'n idee is dat ik daar low budget toch wel 1 of 2 goede bakken aan kan overhouden. Houden we elkaar op de hoogte?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 9 apr, 2012 17:55

Let er vooral goed op dat de synchromesh 2-3 goed op zijn as kan schuiven en dat hij goed in de versnellingen kan schakelen.
De lagers goed schoon maken en inolieën en met de hand draaien en luisteren of ze geluid maken
Het busje waar de priseas op loopt in de hooftas ook vernieuwen.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 9 apr, 2012 17:57

ik dacht inderdaad al dat dat kwam door een van die veertjes.... die naar de twee is namelijk veel stroever dan de rest.... dus maar allemaal vervangen nu het toch uit elkaar is. de achterste twee lagers vervang ik ook sowieso.....

nu nog kijken waar ik het goedkoopst die lagers vind.....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 9 apr, 2012 19:14

Op industrieterrein Zestienhoven in rottedam is een lagerboer die van alles heeft. Heb het adres niet.... Maar google maar, dan vind je hem wel
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 10 apr, 2012 18:19

Er zijn ijzerwaren winkels waar ze lagers verkopen en als deze niet op voorraad zijn kunnen ze besteld worden. Hieronder enkele er van. Meestal leveren ze niet aan particulieren, maar als je zegt dat je contant betaald is het vaak geen probleem. Anders zelf een bedrijfsnaam verzinnen en contant betalen.
http://shop.debruintechniek.com/servicepoints.html
http://www.veens.nl/adres.asp
http://www.biesheuveltechniek.nl/nl/onze-vestigingen/
http://www.tgpblom.nl/
Schultenbräu das ist mein Bier !

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 10 apr, 2012 19:26

Ja,mooi,maar die jongens in Zutphen hebben alle lagers voor de eendenbak ook in hun catalogus

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » di 10 apr, 2012 21:17

ik heb inmiddels een mix van verschillende leveranciers met de laagste prijzen, ze schelen niet veel maar toch meer dan de dubbele verzendkosten...
er zijn blijkbaar ook goedkope imitatielagers in de omloop, maar ik ben al gewaarschuwd dat het beter is om die links te laten liggen....

Ik denk dat ik maar eens ga bestellen.....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » zo 15 apr, 2012 13:24

inmiddels de nieuwe lagers binnen, ook nieuwe synchro-ringen.. sturen ze 2 grote en een kleine op........ :S dat gaat dus niet echt lukken, kan ik er weer een terugsturen... morgen maar eens oefenen op vloeken in het duits... ok, ik zal me inhouden ;) hoopte alleen de bak vandaag weer in elkaar te kunnen zetten.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » di 24 apr, 2012 22:10

duitsers zouden terugbellen, niks gehoord dus morgen nog maar eens proberen.

intussen verder gegaan met de uitgaande as en alles wat daarop zit...

nu mag de speling volgens mijn werkplaatsboek daar tussen 0,1 en 0,2 mm zijn.
je voelt het al aankomen, 0,5mm

grrrr..... en dan beweren ze dat die bak weinig gelopen heeft.
maar ja, waar haal je dan vulringen vanaf, ik kan ze op de mij bekende sites niet vinden... zijn deze ergens universeel te krijgen?
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 25 apr, 2012 08:09

Bedoel je hiermee de onderste as? Heb je die op de juiste spanning aangetrokken?Pas op,die heeft een diepte instelling door de achterste ring achter de 4de versnelling.Die is voor de pignondiepte

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » wo 25 apr, 2012 15:41

Inderdaad de onderste as Gerard,

mijn hayes boek geeft aan de buitenste as over de binnenste de doen en dan het tandwiel erop waar de 4e versnelling op aangrijpt maar zonder het schuifstuk van de versnelling zelf, de speling die dan tussen de 2 zit zou tussen 0,1 en 0,2 moeten zijn, maar is dus groter,

verder niet helemaal in de bak gezet of aangedraaid... dit toch eerst even doen?

achterste ring heeft daar verder niks mee van doen geloof ik, wel inderdaad met de pignondiepte, maar deze ring draait zelf niet en slijt dus ook niet?!? lijkt me dat ik gewoon de originele kan gebruiken daar.
het gaat mij om de vulringen aan weerskanten van het taatslager.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 25 apr, 2012 17:51

De bak is nog net als de tandwielblokken hetzelfde,dus ik zou me hier niet te veel zorgen over maken

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » wo 25 apr, 2012 19:48

Niels schreef:achterste ring heeft daar verder niks mee van doen geloof ik, wel inderdaad met de pignondiepte, maar deze ring draait zelf niet en slijt dus ook niet?!? lijkt me dat ik gewoon de originele kan gebruiken daar.
Dat ligt eraan, of je er iets aan veranderd hebt. Een ander lager kan dus ook een andere dikte hebben, wat dus weer gevolgen heeft voor de pignondiepte.

Plaats reactie