dynamo stuk?(opgelost)

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

dynamo stuk?(opgelost)

Bericht door JieKie » di 1 mei, 2012 21:55

toen ik mn dyane na de winter van het stal gehaald had wilde die niet meer starten, ik dacht dat de accu stuk was van de koude dus heb ik er een nieuwe en opgeladen in gestoken. alles ging goed, stukje gereden maar daarna wou hij niet meer starten. startkabels aangehangen, even laten laden en terug vertrokken. na een tiental km begon hij vreemd te doen (het voelde alsof hij vonken oversloeg), en haalde ik maar 25km/u. vandaag nog eens laten laden en had ik weer geen problemen meer.

dus ben ik maar aan het meten gegaan. ik heb de kabels van de dynamo los gekoppeld en daarop gemeten. stationair gaf die een 0,3V aan, volle toeren 1,5V. ik neem aan dat dit een 14tal volt moet zijn?

is het wel goed dat ik rechstreeks op de polen van de dynamo gemeten heb zonder kabels?

en de dynamo die erin zit is een iskra, een originele neem ik aan.
is het goed een nieuwe namaak te kopen of beter mijn oude in te leveren en een originele te kopen?
Laatst gewijzigd door JieKie op zo 13 mei, 2012 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » di 1 mei, 2012 22:34

Met losse draden ga je volgens mij verkeerd meten.
Dynamo werkt pas als het veld bekrachtigd wordt.
Sluit alles aan en ga weer eens meten, op de accu.
Kan namelijk ook de spanningsregelaar zijn. Koolbortsels in je dynamo.....
Een nieuwe dynamo kan altijd nog :-)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 1 mei, 2012 22:34

Ik meet altijd op de accu.

Dus dynamo aansluiten en waarde van de accu lezen met de motor uit. Dan vervolgens met de motor aan en laat hem dan maar wat toeren draaien. Als het goed is moet ie dan max 14,7V aangegeven. Wanneer de waarde niet omhoog gaat in verhouding met de waarde met de motor uit is je dynamo kapot. Compleet vervangen is misschien niet eens nodig. Sommige hebben een inwendige zekering van een paar euro of de koolborstels zijn aan vervanging toe. Beide klussen zijn erg makkelijk zelf te doen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

2cv4
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 10:46
Locatie: ijmuiden

Bericht door 2cv4 » di 1 mei, 2012 22:41

Je kan op het kleine gele draadje meten of het veld bekrachtigd word.Meet je daar geen spanning dan is de spanningsregelaar meestal defect.De interne zekering in de dynamo gaat vaak stuk door sluiting in de veldspoel.Versleten koolborstel kan ook nog een oorzaak van niet meer bijladen zijn.Deze zijn heel makkelijk te controleren en/of te vervangen.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 2 mei, 2012 12:34

De Iskra dynamo heeft geen ingebouwde zekering.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5252
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 2 mei, 2012 14:56

of gewoon ergens een kabelbreuk komt ook voor ;-)
diverse Citroens, wat anders.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » do 3 mei, 2012 00:26

ik kan zondag pas meten voor de zekerheid, maar toen ik gemeten had voor ik de accu vervangen had, stond er wel een dikke 14 volt over de accu met draaiende motor denk ik (weet niet meer zo goed).
waar kan het dan aan liggen?
de accu laad als ik er een andere auto of lader aanhang, maar niet met alternator.
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 3 mei, 2012 20:15

Dik 14 Volt is prima. Maar misschien heb je over de klemmen, en niet direct op de loden accupolen, gemeten. Een beetje vuil of oxide op de polen kan al een flinke overgangsweerstand veroorzaken. Heb je al een drastische schoonmaakbeurt van de bovenkant van de accu en een controle van de klemmen en kabels geprobeerd?

badmuts
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 31 mei, 2009 09:57
Locatie: Eexterveenschekanaal
Contacteer:

Bericht door badmuts » do 3 mei, 2012 21:36

Eerste check: draait de dynamo? Heb me in de begintijd wel eens rot lopen zoeken in de bedrading, bleek het ding niet te draaien door een kapotte riem.

Tweede check: koolborstels van de dynamo even loshalen en optisch inspecteren. Als er een randje op gesleten zit of ze zijn erg kort zijn ze aan vervanging toe.

Derde check: wissel de spanningsregelaar eens uit.

Als deze checks niets opleveren gaan we serieus verder testen/meten/nadenken ;)

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » do 3 mei, 2012 21:46

gepeten rechstreeks op de polen van de accu (maar ik zeg get, ben het niet 100% zeker dat het 14V was)

de dynamo draait, das het eerste dat ik gecheckt heb na het meten.

koolborstels zal ik dit weekend checken.

extra spanningsregelaar heb ik niet liggen :/
als de spanningsregelaar stuk is, kan ik dan nog steeds 14V over accu krijgen?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 4 mei, 2012 09:51

Ik neem aan dat die 14V.bij draaiende motor was.Dat kan
Meet bij alleen contact aan of je 12v op het stekkertje op de dynamo heb en
of hij vonkt bij het lostrekken.Ja,dan zijn de borstels en de rotor goed en de regelaar kan nog goed zijn.Nee,dan meet je of er 12V op de draad staat.Ja da zijn de borstels kapot.Nee dan is de regelaar kapot. Als je de accu loskoppelt en de dikke draad los maakt kan je met de Ohmmeter meten of die maar op 1 manier doorverbind dus de draadjes omdraaien dan niet.Dan weet je of de stator heel is en de diodebrug ook
Dan alles aansluiten en draaien en Volt meten op de accu.Dit moet na een tijdje draaien 14,6V worden.Daar zorgt de regelaar en de accu voor.
Hopenlijk kom je er zo uit :)

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » vr 4 mei, 2012 12:13

dit ga ik vanavond of zondag eens proberen.
Gerard2cv schreef: Als je de accu loskoppelt en de dikke draad los maakt kan je met de Ohmmeter meten of die maar op 1 manier doorverbind dus de draadjes omdraaien dan niet.Dan weet je of de stator heel is en de diodebrug ook
bedoel je de dikke draad aan de alternator loskoppelen en doormeten naar de + en - kabel van de accu (die losgekoppeld is)? en kijken dat er maar 1 van de 2 kabels doormeet?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 4 mei, 2012 12:50

Nee,het kale contact op de dynamo en massa.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » vr 4 mei, 2012 16:59

sorry maar nu begrijp ik het helemaal niet meer.
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 4 mei, 2012 17:20

Als je de accupool losmaakt en de dikke draad van de dynamo haalt kan je aan de dynamo meten of de diodebrug en de stator heel is.
Als de diodebrug kapot is kan je door de meetdraadjes om te draaien zien of je er stroom door kan sturen van 2 kanten.Als de diodes heel zijn kan de stroom alleen naar buiten.

Plaats reactie