Centreernokken achterremmen.

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
2cv4
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door 2cv4 » wo 2 mei, 2012 22:08

Het remverschil op de achteras mag maximaal 30% zijn tot 20 % is zondermeer goedkeur.tussen de 20% en 30 % moet tijdens een rijproef vastgesteld worden of de 2cv niet scheeftrekt.Maar bij nieuwe renvoeringen en goed afstellen is dit makkelijk te halen.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

centreernokken

Bericht door schroef » wo 2 mei, 2012 22:14

Als de exentrische centreernokken overbodig zouden zijn, denk je dan niet dat de fabriek er ook gewoon rondjes had in gestopt? Je moet niet klooien met remmen en het gewoon goed doen, dan sta je ook op tijd stil als ik een keer uit een straatje van rechts kom.

David
Heavy user
Heavy user

Re: centreernokken

Bericht door David » wo 2 mei, 2012 22:55

schroef schreef:Als de exentrische centreernokken overbodig zouden zijn, denk je dan niet dat de fabriek er ook gewoon rondjes had in gestopt? Je moet niet klooien met remmen en het gewoon goed doen, dan sta je ook op tijd stil als ik een keer uit een straatje van rechts kom.
Sorry hoor maar dit soort commentaar slaat natuurlijk echt nergens op.

Ik monteer een gloedjenieuwe set van Valeo, waarvan er 1000 den van worden verkocht.
En jij begint over "klooien met remmen", als je serieus iets te melden hebt zoals voorgaande reacties, prima, fijn, daar doe en kan ik iets mee, maar kom niet aan met een dergelijke reactie, daar kan ik dus niets mee.

Op meer van dergelijke opmerkingen zit ik niet te wachten, dus bespaar ze mij.
Bij voorbaat dank daarvoor.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » wo 2 mei, 2012 22:57

2cv4 schreef:Het remverschil op de achteras mag maximaal 30% zijn tot 20 % is zondermeer goedkeur.tussen de 20% en 30 % moet tijdens een rijproef vastgesteld worden of de 2cv niet scheeftrekt.Maar bij nieuwe renvoeringen en goed afstellen is dit makkelijk te halen.
Helder Dirk, thanx.
Maar moet ik het spul eerst rustig inrijden? Of heb ik meteen de juiste remwerking, of wordt deze beter na het "inslijten".

Groeten David

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » wo 2 mei, 2012 23:46

misschien een beetje laat maar met nieuwe voeringen wil het ook helpen als je ze een beetje opschuurt met grof schuurlinnen 80 of 100 korrel. Ook de trommel meeschuren! Maar je kan ze ook gewoon inremmen door stukje te rijden, zal gaandew
eg vanzelf beter gaan remmen. Succes in ieder geval!
Citroen 2cv6 special 1986

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » wo 2 mei, 2012 23:58

Hoi Maarten,
Dat heb ik ook inderdaad gedaan, eveneens de kantjes schuin geschuurd.

Ik vond hem al erg goed remmen.
Ik heb tevens de achterwiellagers vervangen, dus het hele spulletje achter is weer nieuw!

Alles verder OK?

Ik heb nog een endoscoopje te koop voor je.......geintje :lol:

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schroef » do 3 mei, 2012 01:23

David schreef:
schroef schreef:Als de exentrische centreernokken overbodig zouden zijn, denk je dan niet dat de fabriek er ook gewoon rondjes had in gestopt? Je moet niet klooien met remmen en het gewoon goed doen, dan sta je ook op tijd stil als ik een keer uit een straatje van rechts kom.
Sorry hoor maar dit soort commentaar slaat natuurlijk echt nergens op.

Ik monteer een gloedjenieuwe set van Valeo, waarvan er 1000 den van worden verkocht.
En jij begint over "klooien met remmen", als je serieus iets te melden hebt zoals voorgaande reacties, prima, fijn, daar doe en kan ik iets mee, maar kom niet aan met een dergelijke reactie, daar kan ik dus niets mee.

Op meer van dergelijke opmerkingen zit ik niet te wachten, dus bespaar ze mij.
Bij voorbaat dank daarvoor.
Sorry als je het zo opvat. Die ronde centreernokjes zijn alleen in de imitatiehandel verkocht voor mensen die niet kunnen sleutelen. Een echte monteur centreert de remmen zoals het hoort.
Het is echt niet mijn bedoeling om je te beledigen, maar remmen zijn een belangrijk deel van je auto. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers.

engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door engbokho » do 3 mei, 2012 07:16

schroef schreef:Die ronde centreernokjes zijn alleen in de imitatiehandel verkocht voor mensen die niet kunnen sleutelen. Een echte monteur centreert de remmen zoals het hoort.
Het is echt niet mijn bedoeling om je te beledigen, maar remmen zijn een belangrijk deel van je auto. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers.
En hier sluit ik me volmondig bij aan!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 3 mei, 2012 08:05

Ik heb geen zin om hier nog verder op in te gaan. Ik koop een set van Valeo, wat volgens mij niet echt imitatieshit is en daar zitten deze nokken bij.
Als je terugleest lees je verschillende meningen hierover.

Waar ik niet in geloof, is dat als dergelijke sets gevaarlijk zouden zijn, ze dan nog in de handel zouden zijn. Er zijn er ontelbare aantallen van verkocht.
Ik heb ook nog nooit gehoord van ongelukken als gevolg van falende achterremmen die het gevolg zijn van desbetreffende, niet excentrische nokken, jij wel?

Ik denk dat je beter een dergelijke set gemonteerd kan hebben die netjes is afgesteld, dan de halfgare zooi waar veel slecht onderhouden eenden nog steeds mee rondrijden en waar ik mij over verbaas.
Ik heb mijn motor compleet uit elkaar gehaald en ongeveer alles wat ik kon vernieuwen vernieuwd met zoveel mogelijk originele onderdelen of wat er het dichtst bij in de buurt komt.
Ik heb 0,0 concessie gedaan aan originaliteit en kwaliteit, ook betekende dat nog een keer uit elkaar halen en dingen weer opnieuw doen.
Uit je opmerkingen merk ik dat je mij dus niet kent, ik ben een puritein, die zelfs nog met gewone puntjes rondrijd.....
Van Michelins tot het gebruiken van de schellak om de gecontroleerde aanhaalmomenten te markeren.
Veel mensen die de motorkap van mijn 2cv opentrekken denken dat hij zo uit de fabriek komt.....

Kortom, je raakt mij met jouw opmerkingen, ik wil graag serieus discussieëren over technische details, dat vind ik ook leuk.
En daarom raak je mij met een term als "klooien", als ik iets niet doe is het klooien. Om dan met "open deuren" te komen als van "je remmen moeten goed zijn etc" en een Engbokho die dan ook even een duit in het zakje doet met van "helemaal mee eens", dat schiet mij dan in het verkeerde keelgat.
Discussieer op inhoud, ik heb elk onderdeeltje van de remmen vernieuwd, tot in detail gecontroleerd, en als iets niet goed is of klopt, dan vernieuw of verander ik het. Maar kom wel met steekhoudende argumenten en geen algemeenheden, zoals remmen zijn een belangrijk onderdeel van je auto... "joh, echt waar meen je dat nou....."

Met de commentaren van 2cv4 kan ik iets, maar niet met vaagheden zoals over imitatiespul, Valeo zie ik niet als shit-spul, is dat wel zo geef mij dan aan wat ik wel moet kopen, welk merk en waar dan.

Als het echt beter kan, trek ik de boel morgen er weer af en vernieuw het, maakt mij niets uit.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt waarom ik zo reageer en ben benieuwd naar je advies.

Greetz David

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

centreernokken

Bericht door schroef » do 3 mei, 2012 08:59

Nogmaals; het is absoluut niet de bedoeling je te beledigen, maar je vraagt zelf als eerste om advies, en dat heb je nu.
Ik sleutel vanaf 1977 zelf dagelijks aan auto's, en weet best waar ik het over heb. Die exentrische nokken zijn niet voor niets uitgevonden. Valeo is trouwens een handelsnaam die onderdelen van diverse leveranciers onder eigen merknaam verkoopt. Ik ben daar zelf een keer in een fabriek in Frankrijk geweest en het is inderdaad geen rotzooi, maar niet alles van Valeo is goede kwaliteit. Ferodo en Textar bijvoorbeeld zijn de merken van remmen waar de fabriek zelf mee werkte.
Als je echt alles zo origineel mogelijk wilt hebben, zoals je zelf zegt, zou ik toch overwegen om de exenters te gebruiken. (anders wil ik ze wel hebben)

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » do 3 mei, 2012 09:29

hier is alles stabiel, hoe staat het met je restauratie? Komt ie van het weekend al mee naar citromobile? :wink:
Wat die endoscoop betrefd pass ik..... Hahaha :)

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 3 mei, 2012 09:51

2cvmaarten schreef:hier is alles stabiel, hoe staat het met je restauratie? Komt ie van het weekend al mee naar citromobile? :wink:
Wat die endoscoop betrefd pass ik..... Hahaha :)
Ik kom ermee naar Citromobile :P

De achterremmen zijn dus nu ook gedaan, dat heb je al wel begrepen denk ik :lol: :lol: :lol:

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 3 mei, 2012 09:54

schroef schreef:Nogmaals; het is absoluut niet de bedoeling je te beledigen, maar je vraagt zelf als eerste om advies, en dat heb je nu.
Ik sleutel vanaf 1977 zelf dagelijks aan auto's, en weet best waar ik het over heb. Die exentrische nokken zijn niet voor niets uitgevonden. Valeo is trouwens een handelsnaam die onderdelen van diverse leveranciers onder eigen merknaam verkoopt. Ik ben daar zelf een keer in een fabriek in Frankrijk geweest en het is inderdaad geen rotzooi, maar niet alles van Valeo is goede kwaliteit. Ferodo en Textar bijvoorbeeld zijn de merken van remmen waar de fabriek zelf mee werkte.
Als je echt alles zo origineel mogelijk wilt hebben, zoals je zelf zegt, zou ik toch overwegen om de exenters te gebruiken. (anders wil ik ze wel hebben)
Ik heb inderdaad gevraagd om advies, maar naar mijn gevoel werd ik alleen maar afgezeken. (het woord klooien maakte mij boos)
Nu zeg je iets serieus, waar ik iets mee kan en je kan volgen. Ik ga de boel dus opengooien en veranderen.

Greetz David

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » do 3 mei, 2012 10:30

Even O.T. maar ga je op de zaterdag? zoja dan ben ik natuurlijk even benieuwd naar het gezicht en de eend achter de forumnaam

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 3 mei, 2012 12:49

Hey Maarten,

Loop even naar de stand van de 2CV Club NL en vraag naar mij, of ik sta er zelf of ik ben in de buurt!

Maar ik PM je wel even mijn mobiele nummer.
Greetz David

Plaats reactie