stuurhuiskogels komen naar voren

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
heinrich
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: do 3 jan, 2008 20:18
Locatie: nijmegen

stuurhuiskogels komen naar voren

Bericht door heinrich » za 10 sep, 2011 08:11

hoi!
vorig jaar bij de apk kreeg ik de opmerking dat de stuurhuiskogels naar voren komen.

nu is ze weer aan de beurt niet naar gekeken maar ehhhh,

wat denken jullie revisie? dus vooras demonteren?

grt
Knallen met die hap!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 10 sep, 2011 09:55

Kijk eerst hoeveel speling erop zit.Stuurkogels mogen 0,5mm speling hebben.Let er bij het kijken op of als je aan 1 spoorstang trekt en duwt of de andere kogel ook gelijk mee op en neer gaat.Dan kan het nl.ook de glijring op de stuurtaas zijn die speling heb.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 29 mei, 2012 19:27

ik heb momenteel het zelfde! ik denk dat mijn stuurhuiskogel wel 4mm naar voren komen!
Ik heb namelijk problemen met hevige trillen tussen de 80 a 90 km/h en ik vermoed dat het door dit probleem komt, of heeft iemand anders een idee hoe het kan?
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 30 mei, 2012 08:44

Ja hoor Siemen,dat wordt een stuurhuisrevisie.
Minimaal de kogels en cupjes en de ring om de stuurtaas vernieuwen
Pas wel op dat je de stuurtaas niet te strak tegen de pignon aan stelt.
(zonder speling en licht sturend)

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 8 jun, 2012 22:54

bedankt gerad! ik heb er momenteel al een ander stuurhuis in zitten die het niet heeft! wel heb ik voor de zekerheid nieuwe glijblokjes gemonteerd en een nieuw rubber! stuurhuis is nu spelingsvrij ! maarja toen kwamen de fuseepennen al.........

Vervangen dus!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 9 jun, 2012 00:51

En zo blijf je dus lekker aan de gang............

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 9 jun, 2012 09:36

Wou jij vertellen dat de fusseepennen versleten zijn? Kan ik me haast niet voorstellen.Hoeveel ruimte hebben ze dan wel?

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » za 3 nov, 2012 13:30

Beste mensen, Met interesse heb ik deze stuurhuiskogeldiscussie gelezen.
De kwestie is dat er in mijn "voortrein" al langere tijd een rammel zit die zich openbaart als ik over een straatstenenweg rijd. Ik heb hiertoe alles vernieuwd behalve de stuurhuiskogels. (alles: fusees, voorwiellagers, leviertjes)
Nu mijn eend achter het huis voor de winter geparkeerd staat heb ik de stuurhuiskogels geinspecteerd op speling.
Er bevindt zich geen speling bij beweging van de stuurkogels horizontaal naar voren.
Wel is er enige speling van de stuurkogels vertikaal naar boven en naar beneden. Je hoort dan gerammel als je de spoorstangen snel vertikaal heen en weer beweegt. Valt dit onder slijtage of is er te weinig vet aanwezig? En, kan dit de irritante rammel veroorzaken? Lijkt mij wel plausibel omdat de wielen over een keien- plaveisel ook vertikaal in "trilling"gebracht worden en deze vertikale trilling wellicht via de spoorstangen overgebracht wordt op het stuurkogelmechanisme.
Graag uw mening er eventueel ervaring hiermee waarvoor bij voorbaat dank!
Vrgrt.
Hassie.

Plaats reactie