plamuur aanbrengen

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1657
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

plamuur aanbrengen

Bericht door Geert » zo 17 jun, 2012 19:59

Ik ben bezig mijn AZU "strak"te maken.
Maar nu heb ik een vraag : De 2 k plamuur, kun je die alleen op blanke staalplaat aanbrengen, of kan hat ook op de lak?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1949
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 17 jun, 2012 21:21

ben geen autospuiter, maar volgens wat ik gehoord heb moet je plamuur juist nooit op blank plaatwerk aanbrengen. Altijd een tussenlaag, bv 2comp epoxy.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

jornmetten
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door jornmetten » zo 17 jun, 2012 22:54

Hoi Geert,

Ik zou het plamuren altijd doen op een onderlaag van epoxyprimer.
Dit hecht beter en voorkomt roest, zeker als er barstjes inkomen.

Let op, een besteleend werkt, het is ook een werkpaard.
probeer daarom plamuren tot een minimum te beperken.
Het is zonde als je na een paar duizend kilometer al scheuren ziet.

Heb je vertinnen overwogen?
Springt er niet af, hecht fantastisch en roesten doet ie ook niet meer.
Is even bewerkelijk in het begin, maar je hebt er nu toch al zeeen van tijd inzitten;)

Bijmijn bestel is helaas her en der toch geplamuurd,
Ondanks dat dat niet wilde
Ik ben dat nu allemaal weer kaal aan het halen, in de epoxy aan het zetten en daarna weer in de kleur (mijn auto hoeft niet perfect strak)
De spuiter had hem parachtig strak gekregen, zeker rond de achterdeurtjes, maar het is zonde van het werk geweest. eerst barst het, dan gaat het roesten:(

kortom als je doet, eerst epoxy primer, en doe het zo dun mogelijk.

Veel succes!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1657
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 18 jun, 2012 07:15

Ik heb gedeeltes vertint , maar het is erg bewerkelijk en nu zijn er een paar plekken die ik liever met plamuur dicht maak dan met tin. het zijn hoofdzakelijk blutsjes , geen grote of diepe stukken.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » di 19 jun, 2012 22:18

Plaat kaalschuren met P80, dan plamuren. Strakschuren. Etsprimer er op nevelen, dan een goede primer.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 20 jun, 2012 10:18

Gewoon met wat dikke epoxy vullen en daarna schuren.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 23 jun, 2012 10:33

Heb je foto's van je werk?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 23 jun, 2012 16:08

Het verhaal dat polyesterplamuur niet op primer of lak mag, gaat op voor ouderwetse 1k-verf. Tegenwoordig mag er wel degelijk epoxyprimer onder

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1657
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 23 jun, 2012 16:46

David schreef:Heb je foto's van je werk?
Nog niet, ik zit nog onder de stof :D

Het verhaal dat polyesterplamuur niet op primer of lak mag, gaat op voor ouderwetse 1k-verf. Tegenwoordig mag er wel degelijk epoxyprimer onder

Dat zei mijn verfleverancier, die gespecialiseerd is in autolakken, vandaag ook. "Maar met een eend moet je wel uitkijken met plamuur !"
Zei hij ook, omdat eendenplaatwerk en m.n. de bak van een besteleend altijd wat werkt. Dus doe ik zo min mogelijk plamuur, alleen als het echt niet anders kan. En dat lukt tot zover heel aardig, ik heb de meeste deukjes eruit gewreven of geklopt met een uitdeuksetje van vd Cranenbroek.Het is gewoon een kwestie van gevoel, zachtjes tikken , of met je duimen een paar keer over het deukje wrijven, dan
"masseer "je het er als het ware uit.
Bij de deurscharnier zat ook een deukje aan de buitenkant, heb ik met een stompe schroevendraaier door de schroefgaten van het portier er vrij goed uitgekregen.
Voor de rest heb ik veel met tin gedaan, een hels werk, maar ik ben erg blij met het resultaat.

Plaats reactie