vervangen dakdoek
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
vervangen dakdoek
Hallo,
Het dak van mijn dyane is na 43 jaar toe aan vervanging; hard, vol met kleine scheurtjes, vaal en zeker niet meer waterdicht.
Nu heb ik nieuw doek liggen: origineel, goede kleur en reeds op maat gesneden.
Nu heb ik alle onderdelen los gehaald van het oude dak.
Maar nu monteren: heeft iemand hier tips voor?
Vooral bij beide balkje, voor en achter zit een omgezetten rand waar het dak invalt; enig idee hoe ik het dak hier weer in krijg?
Moet ik de rand terugbuigen, doek erin lijmen en daarnaar weer omzetten?
Alle tips zijn welkom, vooral de volgorde waarin alle moet.
Groet,
Pim
Het dak van mijn dyane is na 43 jaar toe aan vervanging; hard, vol met kleine scheurtjes, vaal en zeker niet meer waterdicht.
Nu heb ik nieuw doek liggen: origineel, goede kleur en reeds op maat gesneden.
Nu heb ik alle onderdelen los gehaald van het oude dak.
Maar nu monteren: heeft iemand hier tips voor?
Vooral bij beide balkje, voor en achter zit een omgezetten rand waar het dak invalt; enig idee hoe ik het dak hier weer in krijg?
Moet ik de rand terugbuigen, doek erin lijmen en daarnaar weer omzetten?
Alle tips zijn welkom, vooral de volgorde waarin alle moet.
Groet,
Pim
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Siemen,
Natuurlijk kan ik een nieuw dak kopen maar er lag een nieuw dakdoek in de auto toen ik hem kocht. En een dak Blue Cristal is niet zo gemakkelijk te krijgen.
Dus ik wil eerst proberen om het dak helamaal zelf op te bouwen met de oude onderdelen, die nog in perfecte staat zijn (zoals de auto, je hebt hem gezien
En daar heb ik dus tips voor nodig.
Groet,
Pim
Natuurlijk kan ik een nieuw dak kopen maar er lag een nieuw dakdoek in de auto toen ik hem kocht. En een dak Blue Cristal is niet zo gemakkelijk te krijgen.
Dus ik wil eerst proberen om het dak helamaal zelf op te bouwen met de oude onderdelen, die nog in perfecte staat zijn (zoals de auto, je hebt hem gezien

En daar heb ik dus tips voor nodig.
Groet,
Pim
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
-
- Heavy user
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Ik heb niet echt een tip maar ik heb zelf een dak gemaakt voor de 2CV.
Nieuw stof gekocht, gewoon tentdoek. Daarna stap voor stap het oude dak gesloopt en goed gekeken hoe het zat gelijmd.
Daarna gewoon op precies dezelfde manier weer in elkaar gezet.
Nu heb ik een veel beter dak dan die plastieken meuk en gaat langer mee.
Volgens mij is die van de Dyane makkelijker omdat er geen raam in zit!??!
Nieuw stof gekocht, gewoon tentdoek. Daarna stap voor stap het oude dak gesloopt en goed gekeken hoe het zat gelijmd.
Daarna gewoon op precies dezelfde manier weer in elkaar gezet.
Nu heb ik een veel beter dak dan die plastieken meuk en gaat langer mee.
Volgens mij is die van de Dyane makkelijker omdat er geen raam in zit!??!
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
- Locatie: Utrecht
- Peter Parker
- Regelmatige poster
- Berichten: 360
- Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
- Locatie: Purmerend
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Dank voor alle complimenten; Dyane is erg speciaal. Auto is nu ruim 44 jaar en de lak is de originele lak. Hij heeft wel wat vliegroest; vooral binnen in de koets.
Verder is er nooit gelast aan de auto maar is er wel een revisieblokje ingekomen (via de fabriek)
Maar het dak.
Belangrijk is om het doek voorzichtig te verwijderen.
Zowel aan de voorkant als de achterkant is het doek in een flensrand van de balkjes geplakt. Maak deze flensranden voorzichtig open meet een brede beitel oid.
Na het plakken van het nieuwe doek kun je deze flensrand met een blokje hout en een hamer weer terug slaan.
Met het doek: Goed uitmeten en ook diagonaal goed meten om er voor te zorgen dat alles mooi recht is.
Ruimte aan de zijkant vrijlaten voor de rubber pees; soort koker maken aan de zijkant om de pees doorheen te geleiden.
Niet vergeten om ruimte vrij te laten voor de hulpbalkjes.
Alles goed plakken met goede combinatielijm en bij de chrome dopen aan de voorkant, binnenzijde vol spuiten met sikaflex oid.
Als iemand een dak wil maken wil ik altijd wel bijstaan met raad en daad.
Probleem is de haakjes van de rubber pees; die zijn aan de voorkant bijna altijd weggeroest; zou mooi zjn als die verkrijgbaar zijn (pees is wel verkrijgbaar)
Verder is er nooit gelast aan de auto maar is er wel een revisieblokje ingekomen (via de fabriek)
Maar het dak.
Belangrijk is om het doek voorzichtig te verwijderen.
Zowel aan de voorkant als de achterkant is het doek in een flensrand van de balkjes geplakt. Maak deze flensranden voorzichtig open meet een brede beitel oid.
Na het plakken van het nieuwe doek kun je deze flensrand met een blokje hout en een hamer weer terug slaan.
Met het doek: Goed uitmeten en ook diagonaal goed meten om er voor te zorgen dat alles mooi recht is.
Ruimte aan de zijkant vrijlaten voor de rubber pees; soort koker maken aan de zijkant om de pees doorheen te geleiden.
Niet vergeten om ruimte vrij te laten voor de hulpbalkjes.
Alles goed plakken met goede combinatielijm en bij de chrome dopen aan de voorkant, binnenzijde vol spuiten met sikaflex oid.
Als iemand een dak wil maken wil ik altijd wel bijstaan met raad en daad.
Probleem is de haakjes van de rubber pees; die zijn aan de voorkant bijna altijd weggeroest; zou mooi zjn als die verkrijgbaar zijn (pees is wel verkrijgbaar)
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com