azu 1966
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
In het blok van mijn AZU zit olie die nog redelijk van kleur is, en de motor liep ook nog, maar als deze auto gerestaureerd is ga ik een derde van de olie verversen, na 500 km weer een derde en na 5oo km weer, zo komt niet alle vastgekoekte rommel in 1 keer los (hopelijk ). en is uiteindelijk het carter wel van verse olie voorzien.
Wat voor olie is trouwens het beste voor zo'n oud beestje, gewone 15 w 40 of toch 20 w 50?
Wat voor olie is trouwens het beste voor zo'n oud beestje, gewone 15 w 40 of toch 20 w 50?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Wat is er op tegen, Bert, om de olie er gewoon in 1 keer uit te laten lopen?
Ik zou alles eruit laten lopen en wachten, wachten en wachten, vervolgens de slinger ronddraaien dan komt er nog een restje. Kleppendeksels los schoonmaken, kleppen stellen, nieuwe olie erin. Slinger draaien dan komt de olie als het goed is aan beide kanten eruit lopen (weet je ook zeker dat het blok niet verstopt zit) En pas dan starten!!!
Er zijn ook forumleden die zeggen: start nooit een oud blok, eerst helemaal schoonmaken, splitsen dus of in elk geval de koppen eraf!
In elk geval is 20W50 het beste lijkt mij. Bij de Brezan hebben ze Kroon olie 20W50 (wel duur). Vroeger vond ik hier in de buurt Totaal 3000 maar dat zie ik al een hele poos niet meer.
Vaak kocht ik in Frankrijk nog wel eens 20W50 in de supermarkt voor weinig, nu ook niet meer. Wel de laatste keer in Frankrijk 15W40 minerale olie van Shell kunnen kopen, is daar echt veeeeel goedkoper.
Koop in elk geval minerale olie!
Ik zou alles eruit laten lopen en wachten, wachten en wachten, vervolgens de slinger ronddraaien dan komt er nog een restje. Kleppendeksels los schoonmaken, kleppen stellen, nieuwe olie erin. Slinger draaien dan komt de olie als het goed is aan beide kanten eruit lopen (weet je ook zeker dat het blok niet verstopt zit) En pas dan starten!!!
Er zijn ook forumleden die zeggen: start nooit een oud blok, eerst helemaal schoonmaken, splitsen dus of in elk geval de koppen eraf!
In elk geval is 20W50 het beste lijkt mij. Bij de Brezan hebben ze Kroon olie 20W50 (wel duur). Vroeger vond ik hier in de buurt Totaal 3000 maar dat zie ik al een hele poos niet meer.
Vaak kocht ik in Frankrijk nog wel eens 20W50 in de supermarkt voor weinig, nu ook niet meer. Wel de laatste keer in Frankrijk 15W40 minerale olie van Shell kunnen kopen, is daar echt veeeeel goedkoper.
Koop in elk geval minerale olie!
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
De motor van mijn AZU was door de verkoper reeds lopend gemaakt, dus dat risico wat je evt. loopt met roest uit het spruitstuk e.d. was al niet meer aanwezig.
Ook heeft de motor nog maar weinig gelopen en het blok loopt goed en klinkt gezond. De olie die nu nog in het carter zit is ook niet zwart, maar nog redelijk goudkleurig.
Ik zou de olie natuurlijk ook in 1 keer kunnen vervangen, maar ik ga op safe voor wat betreft de nog mogelijke "rommel" die nog in het blok zweeft.
Maar je hebt verder helemaal gelijk, en ik ga voor een minerale 20w50.
Ook heeft de motor nog maar weinig gelopen en het blok loopt goed en klinkt gezond. De olie die nu nog in het carter zit is ook niet zwart, maar nog redelijk goudkleurig.
Ik zou de olie natuurlijk ook in 1 keer kunnen vervangen, maar ik ga op safe voor wat betreft de nog mogelijke "rommel" die nog in het blok zweeft.
Maar je hebt verder helemaal gelijk, en ik ga voor een minerale 20w50.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 173
- Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
- Locatie: Elahuizen
- Contacteer:
@Bert
mpm heeft een minerale olie
zoals ze zelf zeggen"Motoroil 20W-50 Multigrade Classic 5 Ltr.
Deze minerale motorolie is speciaal ontwikkeld voor klassieke motoren van
personenauto's van voor het bouwjaar 1980."
Staat ook een plaatje van een eend op
Ik zou alle olie verversen , dan twee keer de afsluitdijk op en neer en opnieuwalles verversen, dan ben je meteen van alle vuil af.
mpm heeft een minerale olie
zoals ze zelf zeggen"Motoroil 20W-50 Multigrade Classic 5 Ltr.
Deze minerale motorolie is speciaal ontwikkeld voor klassieke motoren van
personenauto's van voor het bouwjaar 1980."
Staat ook een plaatje van een eend op
Ik zou alle olie verversen , dan twee keer de afsluitdijk op en neer en opnieuwalles verversen, dan ben je meteen van alle vuil af.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
vandaag op en neer gereden naar het apk-station, de maiden voyage, wat een geweldige auto! en GOEDGEKEURD!! tot 25 juni 2014!
laatste keuring was in 2001, dus de motor had al zeker 10 jaar niet gelopen!
en nee, ik heb de olie nog steeds niet ververst .
motor pakt goed op, trekt lekker door, lijkt wel heel licht te pingelen dus volgende keer maar 98 tanken ipv 95. met alleen de voordemper wel een hoop herrie dus dat heeft nog wat aandacht nodig.
vering is wat aan de slappe kant, maar ze staat ook wat laag nog.
nu nog alleen wat cosmetisch werk, andere (smallere) koplampsteun en de ronde originele koplampen monteren, dashboard afmonteren, deurpaneeltje terugplaatsen en het hele spul in de owatrol.
en dan nog 4 nieuwe banden, voor de keuring even banden van een andere eend geleend.
en ontschorsen, maar dat kan digitaal via rdw.nl.
zo eens wat foto's van de camera halen.
edit: oeps, camera ligt nog in de azu, die nog bij peter staat (eigen terrein en moet nog ontschorsen).
laatste keuring was in 2001, dus de motor had al zeker 10 jaar niet gelopen!
en nee, ik heb de olie nog steeds niet ververst .
motor pakt goed op, trekt lekker door, lijkt wel heel licht te pingelen dus volgende keer maar 98 tanken ipv 95. met alleen de voordemper wel een hoop herrie dus dat heeft nog wat aandacht nodig.
vering is wat aan de slappe kant, maar ze staat ook wat laag nog.
nu nog alleen wat cosmetisch werk, andere (smallere) koplampsteun en de ronde originele koplampen monteren, dashboard afmonteren, deurpaneeltje terugplaatsen en het hele spul in de owatrol.
en dan nog 4 nieuwe banden, voor de keuring even banden van een andere eend geleend.
en ontschorsen, maar dat kan digitaal via rdw.nl.
zo eens wat foto's van de camera halen.
edit: oeps, camera ligt nog in de azu, die nog bij peter staat (eigen terrein en moet nog ontschorsen).
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
okee, foto's!
gistermiddag de papieren van de rdw ontvangen, vandaag de azu opgehaald en m'n fototoestel. dus nog wat plaatjes:
achterkant klaar met oude reflectoren, nieuwe achterlichten (met duplolampen) en nieuwe kentekenplaatverlichting:
in het apk-station:
let op de knipperlichten voor:
de oplossing voor de uitlaat:
oud en nieuw:
ruitensproeiervloeistofreservoir;
en de supergave (of keigave, of supervette, of megachille) knippertjes achter:
er komen nog meer foto's, onder andere van de oplossing die we bedacht hebben voor de gordels en met de originele velgen die er nu weer onder zitten maar even onder de tapijteend zaten omdat die ook apk gekeurd moest worden...
en na de owatrolbehandeling, zou net beginnen maar het begon te regenen.
gistermiddag de papieren van de rdw ontvangen, vandaag de azu opgehaald en m'n fototoestel. dus nog wat plaatjes:
achterkant klaar met oude reflectoren, nieuwe achterlichten (met duplolampen) en nieuwe kentekenplaatverlichting:
in het apk-station:
let op de knipperlichten voor:
de oplossing voor de uitlaat:
oud en nieuw:
ruitensproeiervloeistofreservoir;
en de supergave (of keigave, of supervette, of megachille) knippertjes achter:
er komen nog meer foto's, onder andere van de oplossing die we bedacht hebben voor de gordels en met de originele velgen die er nu weer onder zitten maar even onder de tapijteend zaten omdat die ook apk gekeurd moest worden...
en na de owatrolbehandeling, zou net beginnen maar het begon te regenen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
owatrol zit er op, ruim een uur werk en een halve liter verbruikt. kleurverschil met de nieuw gespoten delen is zo goed als weg. morgen eventueel matte delen nog een keertje doen.
net een stukje boven de honderd gereden, valt mijn rechter klapraampje er half uit, kon hem nog net pakken. zit nu dichtgekit. daar moet toch echt een andere voor komen:
net een stukje boven de honderd gereden, valt mijn rechter klapraampje er half uit, kon hem nog net pakken. zit nu dichtgekit. daar moet toch echt een andere voor komen:
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break